2T oleje a skútry

Jaký nalít do skútru olej, syntetický, polosyntetický, minerální

Protože o dvoutaktních olejích panuje hodně fám a nepravd, rozhodli jsme se zjednodušeně popsat k čemu které oleje slouží a jaký ideálně použít do skútru. Přestože někteří nově příchozí výrobci (např Keeway) doporučují plně syntetický závodní olej, jeho použítí Váš skútr více poškodí, než by mu pomohlo. Problém v závodních olejích (např Castrol TTS, Repsol Competition atd..) je teplota, při které se spálí. Jelikož jsou tyto oleje specifikovány pro závodní motory, teplota jejich spálení odpovídá cca 10,000 ot/min. Do těchto otáček se ale sériový 50ccm válec prakticky nikdy nedostane a nespálený olej začíná karbonovat. Použitím nesprávného oleje dochází i k ucpání výfuku, které začínají majitelé pociťovat kolem 10,000km postupnou ztrátou výkonu.

Pro ilustraci přikládáme pár fotek ze servisu. Píst na obrázku má najeto 3200km a usazeniny na hlavě válce jsou po 1500km používání závodního oleje:

V podstatě na trhu najdete 4 druhy olejů:
Minerální - pro staré 2T motory, pro skútry nevhodné!!! (např M2T), cca 50-100Kč/l
Polosyntetické - vhodné pro skútry 50ccm (např. OMV X-bike), cca 150Kč/l
Plně syntetické - vhodné pro skútry 50 i 70ccm sport (např. Repsol Scooter), cca 200Kč/l
Plně syntetické hi-tech - pro závodní vysokootáčkové 2T motory (např. Castrol TTS), cca 300-450Kč/l

Abyste se vyhnuli problémům s karbonováním a ucpáváním výfuku, doporučujeme olej Repsol Scooter.