Čtyřtaktní motor (4t, čtyřtakt)

Technický popis toho jak funguje čtyřdobý motor

V tomto článku si stručně řekneme jak pracuje čtyřdobý motor.

Základní charakteristika zní: Jeden pracovní oběh je vykonán za čtyři zdvihy pístu (dvě otáčky klikového hřídele).
Motor tedy pracuje na čtyři doby, tj. na dvě otočení hřídele proběhnou v motoru 4 cykly po sobě, jsou to:

  1. Sání – do válce se nasává směs vzduchu a paliva
  2. Komprese – dochází ke stlačení směsi ve válci a následnému zapálení jiskrou svíčky
  3. Expanze – docháží k rozpínání hořící směsi, píst jde směrem dolů
  4. Výfuk – píst pohybem nahoru vytlačí zplodiny z válce a ten je připraven na sání nového paliva

Celý proces ilustruje následující obrázek:

Asi jste si položili otázku, jak motor pozná, kdy otevřít ventil pro sání a kdy zase pro výfuk? Je to jednoduché, tento proces se děje mechanicky a zajišťuje jej vačková hřídel. Ta má oválný tvar a díky němu se ventil otevře vždy ve správný moment. Přiblíží vám to následující obrázky:

Vačková hřídel je u skútru většinou poháněna rozvodovým řetězem, který je nutné v intervalech určených výrobcem měnit, protože se vytahá stejně jako třeba řetěz na kole.

Mazání u čtyřtaktu je zajištěno stálou olejovou náplní, motor má tedy vlastní oběh oleje, který zajišťuje mazání válce. Nedochází tak ke směšování oleje s benzinem, jako tomu je u dvoutaktního motoru a tím pádem je spalování čistší a čtyřtakty jsou schopny splnit náročné emisní normy. Olejová náplň je nutná pravidelně měnit dle doporučení výrobce.

Teď už víte jak to ve čtyřtaktním skútru funguje. Co takhle jej trochu poladit? Víme jak na to, vše potřebné se dočtete ve článku ladíme čtyřtakt.