Dvoudobý spalovací motor je pístový spalovací motor, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikové hřídele. Na rozdíl od čtyřtaktního motoru u dvoutaktnu nenajdeme žádné ventily ani rozvody. Mazání obstarává olej rozpuštěný v benzinu. U starších dvoutaktů bylo třeba olej míchat s benzinem ručně, současné skútry mají oddělené mazání a starost o správný poměr tak odpadá.
Dvoutaktní motory se dnes používají většinou jen v objemu 50ccm, kde jsou s porovnání se složitějšími čtyřtakty výkonnější díky schopnosti dosáhnout vyšších otáček. V přímém srovnání tak nemá šanci padesátkový čtyřtakt obstát proti výkonnějšímu dvoutaktu. Jiná situace panuje ve vyšších kategoriích, kde se síly rychle srovnávají.
V současné době jsou ale dvoutakty na ústupu kvůli vyššímu znečištění ovzduší, způsobenému olejem v palivu.
A proč vlastně dvoutakt? Motor totiž pracuje narozdíl od čtyřtaktu právě na dvě doby, to znamená, že za jedno otočení klikové hřídele proběhnout v motoru dva cykly po sobě, jsou to:
Teď už je jasno, jak dvoutakty fungují. Co Váš motor trochu poladit a dostat z něj pár koníku navíc? Jestli jste přikývli, pokračujte článkem Tuning 2T.