Dvoutaktní motor (2T, dvoutakt)

Technický popis toho jak funguje dvoudobý motor

Dvoudobý spalovací motor je pístový spalovací motor, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikové hřídele. Na rozdíl od čtyřtaktního motoru u dvoutaktnu nenajdeme žádné ventily ani rozvody. Mazání obstarává olej rozpuštěný v benzinu. U starších dvoutaktů bylo třeba olej míchat s benzinem ručně, současné skútry mají oddělené mazání a starost o správný poměr tak odpadá.

Dvoutaktní motory se dnes používají většinou jen v objemu 50ccm, kde jsou s porovnání se složitějšími čtyřtakty výkonnější díky schopnosti dosáhnout vyšších otáček. V přímém srovnání tak nemá šanci padesátkový čtyřtakt obstát proti výkonnějšímu dvoutaktu. Jiná situace panuje ve vyšších kategoriích, kde se síly rychle srovnávají.
V současné době jsou ale dvoutakty na ústupu kvůli vyššímu znečištění ovzduší, způsobenému olejem v palivu.

A proč vlastně dvoutakt? Motor totiž pracuje narozdíl od čtyřtaktu právě na dvě doby, to znamená, že za jedno otočení klikové hřídele proběhnout v motoru dva cykly po sobě, jsou to:

  1. Sání a komprese – Píst se pohybuje od dolní úvratě směrem k horní úvrati. V klikové skříni vzniká podtlak a tím se nasaje do klikové skříně zápalná směs. Během pohybu pístu nahoru se uzavírá výfukový a přepouštěcí kanál. Směs v prostoru nad pístem (byla připravena dříve během druhé fáze) se stlačuje, nastává komprese a pod pístem probíhá důsledkem podtlaku sání.
  2. Expanze a výfuk – Těsně před horní úvratí přeskočí jiskra, nastává zážeh a expanze. Expanzí je píst tlačen z horní úvratě do úvratě dolní. Spodní hrana pístu uzavírá sací kanál. Směs v klikové skříni se pohybem pístu stlačuje. Při dalším pohybu pístu otevírá pravá horní hrana pístu výfukový kanál a vzápětí na to otevírá horní hrana pístu i přepouštěcí kanál a stlačená směs začne vytlačovat zbytky zplodin a dostává se do prostoru nad píst.
Názorně můžete celý proces vidět na následujícím obrázku:
dvoutaktni motor animace

Teď už je jasno, jak dvoutakty fungují. Co Váš motor trochu poladit a dostat z něj pár koníku navíc? Jestli jste přikývli, pokračujte článkem Tuning 2T.