Test Overrange kitů Minarelli

Malossi vs. Stage6

V tomto testu se podíváme na zoubek nejvyšší třídě variátor kitů co můžete na svůj skútr pořídit. V našem případě máme k dispozici kity od Malossi a Stage6. Malossi má svůj výrobek na trhu už dlouhou dobu, ale Stage6 teprve relativně krátkou dobu od Q4 2010, proto jsme se taky rozhodli pro tento test, aby jsme se přesvědčili co tato novinka přináší.

Úvod


Nejprve co uvnitř takového kitu najdeme a k čemu je to celé vůbec dobré.
Kit obsahuje kompletní převodovou soustavu tzn. variátor, řemen a kompletní zadní řemenici včetně kontrastní pružiny.
Variátor je to nejlepší co daná firma nabízí u Malossi MHR a u Stage6 R/T. Tyto variátory se vyznačují tím, že mají mnohem delší dráhy stoupání válečků, používají velké válečky (19x15,5mm) kvůli menšímu opotřebování. Pro jejich velikost je nutné odstranit volnoběžku, takže již není možné startovat motor elektricky.
Řemen dodávaný s těmito kity je prodloužený a širší než sériový, pomáhá tak k lepší akceleraci a vyšší maximální rychlosti. Jako daň za delší řemen je, že prostor variátoru se musí zbavit "žeber" která by překážela při pohybu řemene, takže při instalaci budete nuceni vzít do ruky brusku a tyto překážející výčnělky odbrousit.
Zadní řemenice má oproti sériové větší průměr a pouští tak řemen mnohem výš. Má také upravené stoupání, aby výborně spolupracovala s variátorem a dokonale vyhladila kolísání otáček a tím i výkonu během akcelerace, které je nežádoucí a vyskytuje se na sériových řemenicích. Pro dokonalé naladění je možné uvnitř řemenice nastavit strmost stoupání při rozevírání řemenice, toto umožňuje další optimalizaci výkonové křivky při samotném ladění.
Jediné co vám bude ještě chybět je sportovní spojka Malossi nabízí MHR Delta Clutch a Stage6 Torque Control MKII. Tyto spojky se vyznačují třemi lehčími čelistmi pro záběr ve vyšších otáčkách a nastavitelným předpětím pružin.
Tohle všechno dohromady vám dává do rukou to nejlepší náčiní které vám pomůže přenést maximum výkonu na zadní kolo.

Stage6 R/T


Tento nováček na trhu se nechce nechat zahanbit a tak přináší inovaci v podobě keramické vrstvy na všech plochách co přichází do styku s řemenem, výsledkem je brutální zátah, bez zbytečného prokluzu řemene. Nevýhodou bude určitě rychlejší opotřebení řemene, ale kdo chce mít brutální starty se určitě takovou "maličkostí" nebude vůbec zabývat.
Další novinkou je použití stejného ventilátoru na přední polo-řemenici jako používají Piagio motory, ideální řešení je ale i tak udělat dostatečně velké díry do víka variátoru pro lepší chlazení jak variátoru tak spojky.


Malossi Overrange


Tento kit je na trhu už nějaký ten pátek a vyšla již jeho několikátá lehce vylepšená verze, za tu dobu se stal téměř jakousi nutností pro závodně vyladěný skútr, je tedy jasné, že Malossi mělo dost času na to vychytat všechny mouchy. Výhodou je že je možné sehnat v podstatě každou součást tohoto kitu samostatně jako náhradní díl, takže pokud vám odejde sebemenší maličkost nemusíte zoufat a vymýšlet kdo vám vyrobí náhradu.

 

Srovnání


Z pohledu zpracování jsou na tom oba kity znamenitě, všechno je na pohled atraktivní a je vidět, že si výrobci dávají záležet, Stage6 má na všech částech ostré hrany od CNC strojů a variátor tak vypadá precizněji. Když k sobě přiložíme variátory je na první pohled jasné, že sou to pořádní pracanti, vodící dráhy přítlačného talířku vyčnívají vysoko ze základny variátoru, to aby otevření variátoru mohlo být maximální. Rozměrově jsou variátory shodné, evidentně už není možné variátor zvětšovat, neboť prostor variátoru má svá omezení.
Stejná situace je i u zadních řemenic, velikostně v nich není rozdíl, důvod je vidět hned po namontování, mezi kartrem a řemenící zůstáva mezera cca 2mm takže opět už není kam zvětšovat.

Detaily vybroušení kartru:
1) Mezera mezi řemenicí a kartrem.
2) Nutné vybroušení na krytu převodů, protože prodloužený řemen leze až na okraj řemenice a drhne o vše co mu stojí v    cestě.
3) Nutné úpravy žeber i na krytu vario prostoru pro vměstnaní malossi MHR zvonu.



Test


Testovali jsme na jednom z našich poladěných skútříků, konkrétní setup je na konci článku. Skútr má výkon okolo deseti koní na zadním kole. Obvykle při měření výkonu sedí na skútru jeden člověk, pokud sedí dva naměřený výkon klesá. Ovšem to neplatí v případě těchto kitů, pokud na skútru neseděli dva lidé, nebylo možné reálně změřit výkon v počáteční fázi akcelerace, neboť nám jednoduše prokluzovalo kolo na bubnu brzdy. To se týká zejména Stage 6, protože díky keramickému povrchu je zátah opravdu brutální.
Na grafu můžete vidět, že Stage6 má rychlejší start, ale ve vyšší rychlosti mu začíná docházet dech a u není schopný déle držet konstantní otáčky a výkon začne lehce padat. Kdežto Malossi má vlažnější start, ale pak dokáže otáčky držet déle pod kontrolou a tím zachovat vyšší výkon i v rychlostech nad 60km/h.
Graf není měřený do maximální rychlosti, aby v grafu nezanikly detaily na křivkách během zrychlení. Měříme v tomto případě jen do cca 85km/h, protože 0-85km/h je rozsah rychlostí ve kterém se nejčastěji pohybujete pří jízdě a určuje tak celou dynamiku skútru.
Cenově jsou srovnatelné, pokud si sečtete náklady na pořízení R/T (Variátor + zadní řemenice + řemen) vs. Malossi (má vše v sadě), v součtu zjistíte ze Stage6 bude o pár stokorun levnější.

Závěr


Věříme že vám tento článek osvětlil co s sebou přináší koupě overrange kitu a jaké jsou nutné kroky pro jeho montáž. Rozhodnutí jakou značku zvolit, záleží na vašich preferencích, neboť z obou kitů dostanete zhruba stejný výkon. Jako malé plus k Malossi je, že drží všechny náhradní díly skladem, takže se nesetkáte s dlouhodobým nedostatkem dílů, jako bývá zvykem u Stage6.
Takže ať už se rozhodnete jakkoliv rádi vás uvidíme v jednom z našich servisů při měření výkonu, který bude při použití overrange kitů určitě velice uspokojivý.

Malossi Overrange:
http://www.scootland.cz/zbozi/malossi-variator-kit-overrange-minarelli/

Kompletní fotogalerii k testu naleznete na našem Picasa webu .
 
Konkrétní setup testovacího skútru: