Logo Scootland.cz

Restrikce

04. 10 2024
Restrikce

Tento článek platí pouze pro skútry 50ccm. Na vyšší objemy se restrikce nedávají.

U nových padesátek se lze setkat s nepříjemným omezením. Tím je maximální rychlost 45 km/h, která je předepsaná pro homologaci vyhovující předpisům EU. Díky bohu skútry mají výkon mnohem vyšší a mnoho z nich po odstranění restrikcí dosahuje rychlosti 70-80km/h.

Tak se pojďme podívat restrikcím na zoubek. Seznámíme Vás s různými druhy restrikcí i se způsoby jak je odstranit…

RESTRIKCE VARIÁTORU

Kroužek

Nejčastější způsob omezení maximální rychlosti. Je to kroužek tloušťky cca 2mm vložený mezi polořemenicemi variátoru. Zabraňuje plnému otevření variátoru, tak že se řemen nedostane na vnější obvod a skútr dosahuje mizerných rychlostí. Tento kroužek odstraníte velmi jednoduše. Postup je stejný, jako u výměny válečků. Vyjmutý kroužek pak můžete zužitkovat, například jako prstýnek na palec u nohy ;-)

Takto vypadá restrikční kroužek

Tuto zbytečnou věc vezměte a hoďte do koše..

Na některých variátorech (např. Keeway) je restrikce součást odlitku. Zde stačí vzít smirkový papír a na rovné ploše tuto zbytečnou část odbrousit.

Podložka

Alternativou kroužku je také podložka zezadu koše variátoru. To používají na svých originálních variátorech Peugeot a Honda. Je uchycena na 3 šroubech. Stačí vzít a taktéž velkým obloukem vyhodit do koše. POZOR - u Piaggio variátoru je zezadu kryt v pořádku, v žádném případě ho neodstraňujte!

RESTRIKCE VÝFUKU

Slepé koleno

Také velmi často používaná metoda, jak Vašemu skútru omezit zdravé dýchání. Slepé koleno na výfuku je třeba odřezat a díru zavařit.

Dlouhé koleno

Někteří výrobci (Keeway, CPI) používají dlouhá kolena. Zde je jediná možnost - vyměnit koleno za kratší. Tato kolena najdete v naší nabídce, nebo u prodejce. Montáž je velmi jednoduchá.

Podložka

Restrikční podložka výfuku má za úkol zúžit průměr výfukového potrubí. Bývá umístěna hned za válcem, nebo v napojení kolena k tlumiči.

Restrikce v laděném výfuku

Ačkoliv se to mnohým zdá nepochopitelné, i laděné výfuky mají restrikce. To kvůli naší oblíbené homologaci. Tyto restrikce jdou díkybohu velmi jednoduše odstranit.

SÁNÍ

Restrikce v difuzoru

Často používána u Piaggio motorů. Stačí vyjmout a vyhodit, bude ale nutné přetryskovat karburátor, protože odstraněním podložky změníte poměr vzduchu a benzinu, který jde do motoru.

Zúžení vstupu vzduchového filtru

Taktéž často používaná metoda - vzít a vyhodit.

Tryska

Použití malé trysky v karburátoru - nedostatek směsi ve válci a malý výkon. Trysku vyměňte za větší.

CDI

Elektronické omezení

Zde jsou omezeny maximální otáčky, kterých může motor dosáhnout. Používá se u nových motorů Minarelli a Honda. I ty jdou poměrně jednoduše odstranit, ale pamatujte, že CDI je drahá součástka (cca 3-5 tisíc korun), proto raději svěřte tuto práci servisu.

Doufáme, že po přečtení máte přehled o tom, co Vašemu skútru brání se pořádně nadechnout, či vydechnout. Proto neváhejte a zbytečnosti jako jsou restrikční kroužky a slepá kolena okamžitě odstraňte. Pamatujte ale, že jakýmkoliv zásahem ztrácíte záruku na Váš skútr.