V
souvislosti
se
změnou
zákona
a
možností
řídit
s
řidičským
průkazem
sk.
B
skútr
do
objemu
125ccm
jsme
pro
vás
připravili
přehled
značek
a
nabízených
modelů,
který
Vám
pomůže
se
na
trhu
zorientovat
a
vybrat
si
odpovídající
model.
Doporučujeme
také
přečíst
článek
Jak
dobře
koupit
skútr
,
kde
je
detailně
popsané
podle
čeho
si
skútr
vybrat
a
na
které
vlastnosti
se
zaměřit,
aby
vám
co
nejlépe
vyhovoval.
Značkový
nebo
Čína?
Základní
rozlišení
je
čínské
/
značkové
skútry.
Nejpatrnější
rozdíl
je
samozřejmě
v
ceně,
kdy
nový
čínský
skútr
koupíte
již
okolo
25,000Kč
zatímco
značkové
skútry
začínají
na
dvojnásobku,
tedy
cca
50,000,-Kč.
Častá
otázka
zní:
Vyplatí
se
zaplatit
dvojnásobek
ceny
za
značkový
skútry?
ANO,
jednoznačně
vyplatí,
zde
je
pár
důvodů
proč
tomu
tak
je:
Kvalita
zpracování
-
v
té
jsou
propastné
rozdíly
a
nejde
pouze
o
skřípající
plasty
(které
navíc
nejdou
svařit),
ale
především
brzdy,
které
často
pískají,
mají
rozdílnou
účinnost
a
další
neduhy,
například
kroutící
se
rám
apod.
Bezpečnost
-
Nejde
jen
o
již
zmíněné
brzdy,
ale
také
například
o
přední
vidlici,
zadní
tlumič,
nebo
uložení
motoru,
které
se
brzy
vymačká,
skútr
pak
špatně
drží
stopu
a
může
tzv.
“plavat”
po
silnici.
Pokud
chcete
jezdit
i
za
mokra,
připravte
se
u
čínských
skútrů
na
výměnu
sériových
tvrdých
pneumatik,
značkové
vás
i
s
výměnou
vyjdou
na
další
2-3tis
Kč.
Výkon
-
čínské
stopětadvacítky
jsou
výkonově
okolo
5-7
koní
na
zadním
kole.
Takový
výkon
je
plně
srovnatelný
se
značkovou
padesátkou,
tedy
vyměnit
například
Gileru
Runner
50
za
čínskou
stopětadvacítku
vám
přidá
maximálně
pár
vrásek
na
čele,
rychleji
ale
nepojedete.
Životnost
-
Životnost
nelze
zcela
jednoznačně
určit,
vždy
rozhoduje,
jakou
má
skútr
péči
a
jak
se
s
ním
zachází,
jsou
zákazníci,
kteří
dokáží
i
značkový
skútr
zničit
za
10tis
km.
Pokud
ale
vezmeme
průměrnou
životnost
běžných
uživatelů,
tak
ta
se
u
čínských
skútrů
pohybuje
okolo
20
tisíc
kilometrů,
poté
již
začne
odcházet
uplně
vše
a
také
dochází
k
takovému
poklesu
zůstatkové
ceny,
že
například
generální
oprava
motoru,
ač
není
nikterak
nákladná
se
prostě
už
nevyplatí.
Jen
pro
srovnání,
stopětadvacítka
Honda
nebo
Piaggio
udělá
s
pravidelným
servisem
v
pohodě
i
přes
100tisíc
kilometrů.
Nelze
obecně
říct,
že
by
čínské
skútry
byly
špatné,
za
nízkou
cenu
pořídíte
skútr,
který
vás
přepraví
z
bodu
A
do
bodu
B
a
méně
náročným
uživatelům
jistě
bez
problémů
vyhoví.
Pokud
se
mezi
tyto
uživatele
řadíte,
nechceme
vás
odrazovat.
S
poruchovostí
to
není
u
čínských
skútru
uplně
tragické,
používají
motory
odvozené
od
Hondy,
které
jsou
spolehlivé
a
nemají
kromě
nízkého
výkonu
zásadní
slabiny.
Spíše
budete
řešit
chyby
okolo
-
praskající
příruby,
netěsnosti
v
palivové
soustavě,
špatné
studené
starty
atd..
Značkové
skútry
Pokud
se
rozhodnete
jít
cestou
značkového
skútru,
můžete
se
těšit
na
nízkou
spotřebu
(moderní
skútry
mají
většinou
vstřikování
a
spotřeba
se
pohybuje
do
3l/100km)
a
bezproblémový
provoz.
V
zásadě
lze
rozdělit
nabídku
značkových
výrobců
na
výrobce
Honda,
Peugeot,
Yamaha,
Suzuki
a
koncern
Piaggio
(značky
Aprilia,
Gilera,
Piaggio,
Vespa).
Koncern
Piaggio
používá
pro
všechny
značky
shodné
motory,
což
je
praktické,
protože
většina
prodejců
drží
náhradní
díly
skladem.
Nyní
vezmeme
značky
abecedně
a
představíme
si
jednotlivé
modely.
Přehled
výrobců
a
nabízených
modelů
SR
Max
-
ryze
sportovní
skútr
od
Aprilii
s
krásným
designem,
výkonným
motorem
a
dobrou
dostupností
náhradních
dílů.
Scarabeo
i.e.
-
Skútr
s
velkými
koly
vhodný
pro
městský
provoz.
Výborný
motor
se
vstřikováním
potěší
nízkou
spotřebou
a
vysokým
výkonem
SR
125
Motard
-
skútr
s
kvalitním
a
osvědčeným
motorem
Piaggio
se
jako
nový
již
nevyrábí,
ojetiny
jsou
ale
za
příjemné
ceny.
Občas
slyšíme
stížnosti
na
vyšší
spotřebu
okolo
4l/100km.
Atlantic
125
-
zařazujeme
do
skupiny
pohodlných
cestovních
skútrů.
Vhodný
pro
delší
výlety.
Skútr
netrpí
zvláštními
neduhy.
Sport
City
-
líbivější
sportovní
nástupce
Scarabeo
s
motorem
Piaggio
a
dobrou
dostupností
náhradních
dílů.
SR
(dvoutakt)
-
VAROVÁNÍ:
jeden
z
mála
dvoutaktních
skútrů
s
vyšším
objemem.
Skútr
má
vzduchem
chlazený
motor,
který
vyniká
velice
slušnou
akcelerací.
Vzduchem
chlazené
dvoutaktní
motory
jsou
pověstné
pro
svoji
vysokou
spotřebu
(okolo
7l/100km)
a
nároky
na
servis.
Právě
díky
motoru
doporučujeme
se
tomuto
modelu
raději
vyhnout.
Leonardo
-
VAROVÁNÍ:
vzhledově
pěkný
skútr
se
silným
motorem,
dneš
již
prakticky
nemožné
najít
solidní
kousek.
Životnost
motoru
není
nijak
valná
a
díly
extrémně
drahé.
Tomuto
typu
se
vyhněte
obloukem.
Scarabeo
-
do
r.v.
2003
použit
stejný
motor
jako
u
Leonarda,
který
rozhodně
nekupujte.
Od
r.v.
2003
skútr
osazen
kvalitním
motorem
Piaggio.
Skútr
s
velkými
koly
vhodný
pro
městský
provoz.
Vision
110
-
Lehký,
obratný,
spolehlivý,
levný.
Takový
je
základní
model
od
Hondy,
který
díky
svým
malým
rozměrům
a
obratnosti
bývá
velmi
oblíbený
mezi
ženami,
karavanisty
a
rozvážkovými
službami.
Skútr
nemá
slabé
stránky.
PCX
-
malý
obratný
skútr
se
vstřikováním
paliva,
patří
mezi
základní
vstupní
modely
do
třídy
125ccm.
Jeho
nizká
spotřeba,
slušný
výkon
a
velice
příznivá
pořizovací
cena
jej
dělají
častou
volbou
pří
výběru
nového
skútru.
Mezi
nevýhody
patří
malá
a
úzká
kola
a
vyšší
ceny
originálních
náhradních
dílů.
SH
125
-
skútr
na
velkých
kolech,
malých
rozměrů
je
ideální
volbou
do
městského
provozu.
Skútry
Honda
SH
jsou
legendární
svoji
výdrží
a
životností.
AT
@
125
-
všebecně
skútry
od
Hondy
patří
k
velkým
držákům,
jsou
tedy
vhodné
pro
všechny
s
najezdem
velkého
počtu
kilometrů.
Skútry
netrpí
neduhy,
některé
náhradní
díly
lze
pořídit
v
druhovýrobě
za
přiznivější
cenu
než
originální.
Dylan
-
skútr
se
sportovním
designem,
vhodné
pro
začínající
jezdce,
vyniká
malou
váhou
a
velikostí.
Pantheon
2T
-
silný
dvoutaktní
motor
od
Hondy
se
kterým
si
budete
užívat
každý
rozjezd.
Dnes
je
v
dobrém
stavu
již
obtížně
sehnatelný.
Pantheon
4T
-
výborný
skútr
pro
městský
provoz,
ale
i
přilehlé
městské
části.
Skútr
je
velice
pohodlný
i
ve
dvou
a
proto
lze
využít
na
kraší
výlety.
Na
skútr
této
velikosti
velmi
nízká
spotřeba
(do
3l/100km).
Runner
-
sportovní
skútr
s
pevným
rámem,
menších
rozměrů
a
osazený
výkonným
motorem
Piaggio
Vám
nabídne
vedle
sportovního
svezení
také
univerzalitu
výborného
dopravního
prostředku
do
ucpaných
měst.
DNA
-
připomíná
svým
vzhledem
motorku,
ale
jedná
se
pořád
o
skútr.
Velká
kola
a
rám
skútru
zajišťují
výborné
jízdní
vlastnosti,
motor
Piaggio
doplňuje
dokonalý
celek.
Nevýhodou
je
špatná
ochrana
jezdce
proti
nepřízni
počasí
a
také
relativně
drahé
náhradní
díly
jako
jsou
vidlice,
stupačky
atd..
Runner
4T
-
sportovní
skútr
s
pevným
rámem,
menších
rozměrů
a
osazený
výkonným
motorem
Piaggio.
I
starší
ročníky
jsou
vyhledávanou
ojetinou
a
v
dobrém
stavu
může
být
problém
je
sehnat.
Runner
2T
-
nejvýkonější
stopětadvacítka
jakou
můžete
mít.
Dvoutaktní
vodou
chlazený
motor
je
živý,
ale
s
moderními
čtyřtakty
se
už
srovnávat
nemůže.
Díky
vysokému
výkonu
motory
trpí
na
spodní
část
motoru,
kliková
hřídel
je
značně
namáhána
a
potřebují
pravidelnou
péči.
Sehnat
skútr
v
dobrém
stavu
je
v
dnešní
době
spíše
zázrakem.
I
tak
jsou
na
denním
pořádku
vysoké
vibrace
a
spotřeba.
Čtyřtakt
je
v
tomto
případě
o
mnoho
lepší
volbou.
Typhoon
-
malý
skútr
od
Gilery
vhodný
jako
přibližovadlo
pro
městský
provoz,
ale
lze
využít
i
k
jízdě
po
polních
cestách
díky
jeho
kolům
s
vysokým
profilem.
Vzduchem
chlazené
dvoutaktní
motory
jsou
pověstné
pro
svoji
vysokou
spotřebu
a
nároky
na
servis.
Právě
díky
motoru
doporučujeme
se
tomuto
modelu
raději
vyhnout.
Později
se
vyráběla
čtyřtaktní
verze
New
Typhoon,
která
je
již
bezproblémová.
Nexus
-
větší
skútr
s
agresivním
vzhledem,
pohodlný
pro
jízdu
ve
dvou.
Výborná
dostupnost
náhradních
dílů
a
vysoká
životnost,
u
ojetin
pozor
na
stočený
tachometr,
skútry
z
Itálie
mají
nezřídka
najeto
přes
60
tisíc
kilometrů.
Malý
motor
má
s
velkým
a
těžkým
skútrem
ale
hodně
co
dělat,
v
objemu
300ccm
je
o
mnoho
lepší
volbou.
Agility
-
malý
obratný
skútr
s
nízkou
váhou
a
velkými
koly,
vhodný
i
pro
ženy
do
ucpaných
měst
pro
každodenní
dojíždění
do
zaměstnání.
Downtown
-
větší
pohodlný
skútr
vhodný
i
pro
delší
trasy.
Downtown
má
překvapivě
výkonný
motor
srovnatelný
s
konkurenčními
dvoustovkami.
K-XCT
-
skútr
zaujme
na
první
pohled
svým
sportovním
vzhledem.
Patří
mezi
vetší
skútry,
se
kterým
se
překonávat
delší
vzdálenosti,
ale
je
i
výborný
v
městském
provozu.
Nepotěší
Vás
ale
jeho
cena
a
i
ceny
náhradních
dílů
jsou
vysoké.
BET
&
WIN,
Dink,
DJ,
Spacer
-
starší
skútry,
které
je
dnes
obtížné
najít
ve
slušném
stavu.
Pokud
ale
najdete
pěkný
kousek
může
Vás
zarazit
vyšší
cena
náhradních
dílů.
Like,
Movie,
Yager
-
pohodlný
skútr
na
menších
kolech
s
dostatečně
velkým
zavazadlovým
prostorem,
lze
využít
jako
každodenní
přibližovadlo
k
cestám
do
zaměstnání.
People
-
skútr
pro
každodenní
ježdění
v
městkém
provozu.
Skútr
má
pohodlný
posez
a
velká
kola,
která
zajišťují
komfotní
jízdní
vlastnosti.
Super
8
-
malý,
lehký
skútry
s
většími
koly,
výborný
do
městského
provozu
a
pro
začínající
a
mladá
jezdce.
Díky
malé
váze
dosahuje
slušné
dynamiky
a
velká
kola
zajišťují
dobré
jízdní
vlastnosti.
Beverly
-
pohodlné
skútrý
na
větších
kolech
neptrpí
zvláštními
neduhy.
Dostupnost
náhradních
dílů
výborná.
Liberty
-
menší
skútr
s
velkými
koly
výborný
do
ucpaných
měst.
Příjemné
svezení
s
nízkými
náklady.
Vespa
Primavera
-
Krásná,
spolehlivá
a
poměrně
svižná.
Pokud
na
ni
máte
peníze
a
líbí
se
vám,
běžte
do
ní.
.
Piaggio
Beverly
-
Super
ovladatelnost,
výkonný
motor,
silné
brzdy.
Beverly
je
právem
velmi
oblíbená
a
netrpí
žádnými
neduhy.
X10
-
novinka
pro
rok
2013,
vrcholný
model
značky
je
nástupce
pohodlných
cestovních
skútrů
X9.
Potěší
reprezentativním
vzhledem
a
perfektním
zpracováním.
Pro
tak
velký
rám
je
ale
125ccm
poměrně
málo.
Fly
3V
-
Používá
motor
s
tříventilovou
technikou
a
vstřikováním.
Vyniká
vysokou
univerzalitou,
nízkými
náklady
na
provoz,
ovšem
dokáže
potrápit
zpracování
a
u
některých
kusů
i
spolehlivost.
Skútr
byl
udělaný
jako
konkurence
pro
Hondu
PCX,
na
kterou
ale
v
žádném
ohledu
nestačí.
Díky
tomu
jej
ale
koupíte
za
nízkou
cenu
a
udělá
vám
výbornou
službu.
New
Typhoon
-
Menší
a
velmi
obratný
skútr
s
již
postarším
motorem
Piaggio
Leader,
který
je
spolehlivý,
ovšem
má
vyšší
spotřebu
(4l/100km)
oproti
moderním
motorům.
Po
technické
stránce
je
New
Typhoon
naprosto
bezproblémový
stroj.
X7,
X8,
X9
-
pohodlné
cestovní
skútry
s
výkonnými
motory,
vhodné
i
pro
delší
jízdy
ve
dvou.
Vespa
ET4
-
stylový
retro
skútr,
který
se
začíná
pomale
vytrácet,
ale
pořád
lze
koupit
slušný
kousek.
Dostupnost
náhradních
dílů
dobrá,
nečekejte
vysoké
jízdný
výkony.
Starší
verze
se
pohybují
okolo
6
koní
na
zadním
kole.
Vespa
LX,
LXV,
S
-
moderní
retro
skútr
s
výborným
motorem
Piaggio
leader
jsou
ideální
volbou
pro
přepravu
do
ucpaných
měst.
Skútry
se
drží
svoji
prestiž,
je
nutné
počítat
s
vyšší
pořizovací
cenou.
Výkonově
se
pohybují
o
něco
níže
než
konkurence,
cca
6-7
koní
na
zadním
kole.
Od
roku
2013
je
dostupná
s
motorem
3v,
který
je
živější
a
jezdí
s
nižší
spotřebou.
Vespa
GT,
GTV
-
větší
velice
pohodlný
retro
skútr
lze
využít
perfektně
ve
městech,
ale
i
na
delší
výlety
po
okolí.
S
vodou
chlazenými
motory
Piaggio
jsou
výbornou
volbou.
Carnaby
-
příjemný
skútr
s
výkonným
motorem
Piaggio.
Nemá
zásadní
nedostatky.
Fly,
Zip
-
nejmenší
stopětadvacítky
jaké
můžete
mít.
Vhodné
pro
začínající
jezdce
a
ženy,
které
ocení
malé
rozměry
a
nízkou
váhu.
Skipper
-
do
roku
výroby
1999
s
dvoutaktním
motorem,
od
roku
2000
čtyřtaktní
motor.
Dvoutaktní
verzi
se
vyhněte,
čtyřtakt
je
bez
problémů,
nemile
mohou
překvapit
ceny
karosářských
dílů.
Satelis
-
pohodlný
cestovní
skútr.
Pozor
na
ceny
a
dostupnost
náhradních
dílů,
které
lze
použít
pouze
originální.
New
Vivacity
-
malý
obratný
skútr
do
města.
Může
být
dobrou
volbou
pro
začínající
jezdce.
Omezený
výběr
dílů
z
druhovýroby.
CityStar
-
podobně
jako
X-max
od
Yamahy
je
výborným
kompromisem
mezi
cestovním
a
city
skútrem
a
nabídne
velmi
dobré
svezení.
Pozor
ale
na
motory,
vzduchem
chlazené
Citystar
používají
motory
Sym,
zatímco
vodou
chlazené
mají
výkonnější
motory
Peugeot.
Tweet
-
Velké
kola,
malé
rozměry,
nízká
cena
dělají
tento
skútr
adeptem
pro
nákup
pro
krátké
jízdy.
Skútr
používá
motory
SYM.
Speedfight/Elyseo/Trekker
100
-
VAROVÁNÍ:
ač
nejsou
stopětadvacítky,
můžou
skončit
v
hledáčku
některých
zákazníků.
Těmto
modelům
se
vyhněte,
motory
nejsou
příliš
spolehlivé
a
díky
absenci
dílů
z
druhovýroby
jsou
ceny
náhradních
dílů
nepoměrně
vysoko
vůči
pořizovacím
cenám
těchto
skútrů.
Elyseo
-
velmi
pohodlný
skútr,
díky
malým
vnějším
rozměrům
vhodný
do
města,
nezklame
ale
ani
na
delších
trasách.
V
pohodě
se
na
něj
vejdou
i
dvoumetroví
dlouhání.
Jediné
dvě
nevýhody
Elysea
jsou
ne
příliš
atraktivní
vzhled
a
vyšší
ceny
dílů.
Elystar
-
extrémně
úsporné
skútry
vhodné
do
městkého
provozu
s
horší
dostupností
náhradních
dílů.
Spotřební
věci
lze
nahradit
druhovýrobou,
ale
i
dílů
kapotáže
a
některých
motorových
dílů
jsou
dodací
doby
a
ceny
děsivé.
JetForce
-
VAROVÁNÍ:
sportovní
skútr
s
výkoným
motorem
není
žádnou
výhrou.
Trpí
totiž
na
odcházející
palivové
čerpadlo,
které
se
již
nedá
od
Peugeotu
objednat.
V
dobách
kdy
ještě
bylo
stálo
12tisíc
Kč.
N-max
-
menší
skútr
byl
postavený
proti
Hondě
PCX
a
celkem
se
mu
daří.
Potěší
nízká
spotřeba,
dobrá
ovladatelnost
a
spolehlivé
motor.
X-max
-
větší
pohodlný
skútr
i
pro
dva
jezdce,
výborný
pro
přepřevu
z
přilehlých
městských
částí
do
ucpaných
měst.
Agresivní
design
a
vysoká
životnost
jsou
hlavní
plusy,
které
Vám
skútr
nabízí.
S
tímto
modelem
nejde
šlápnout
vedle.
X-max,
X-city
-
větší
pohodlný
skútr
i
pro
dva
jezdce,
výborný
pro
přepřevu
z
přilehlých
městských
částí
do
ucpaných
měst.
Líbivý
design
a
vysoká
životnost
jsou
hlavní
plusy,
které
Vám
skútr
nabízí.
Ceny
některých
dílů
jako
například
brzdových
třmenů
nebo
chladiče
ale
vyráží
dech.
Proto
kupujte
jen
kusy
ve
výborném
stavu.
Vity
-
základní
model
pro
nenáročné
jezdce.
Patří
k
nejlehčím
modelům
na
trhu
a
je
tak
vhodný
pro
úplné
začátečníky,
nebo
ženy.
Pozor
ale
na
odcházející
čerpadla,
které
překvapí
svojí
vysokou
cenou.
New
Cygnus
-
malý
skútr
vhodný
do
městského
provozu
s
dobrou
dostupností
náhradních
dílů.
Trpí
na
odcházející
palivové
čerpadlo,
které
je
velmi
drahé
a
v
druhovýrobě
se
nedělá.
Majesty
-
pohodlný
skútr
s
nizkým
posezem
netrpí
zvláštními
neduhy.
Pozor
jen
na
stav
motorů.
Některé
kousky
mají
už
dost
najeto
a
čeká
je
velmi
nákladná
výměna
klikové
hřídele.
Široká
nabídka
náhradních
dílů
a
dostatek
použitých
dílů
dělají
z
tohoto
skútru
jednoho
z
favoritů
při
výběru
ojetiny.
Maxster
-
sportovní
skútr
od
Yamahy
s
výborným
motorem.
Jediné
co
lze
vytknout
je
jeho
vyšší
váha
a
nedostatek
náhradních
dílů.
Cygnus
-
starší
modely
Cygnus
jsou
téměr
nezničitelné.
Co
vás
ale
nepotěší
je
jejich
design
a
také
ceny
originálních
dílů,
pokud
jsou
potřeba.
Teos
-
koncept
malého
skútru
s
velkým
motorem
není
špatný,
v
případě
Teose
to
ale
trochu
kazí
ne
příliš
povedený
design.
Hůře
se
shání
použité
díly.
Určitě
se
najdou
modely,
které
jsou
lepší
volbou,
než
tento
skútr.
Burgman
-
velice
pohodný
skútr
s
nízkým
posezem.
Dobrá
dostupnost
náhradních
dílů
avšak
vyšší
ceny.
U
ojetých
Burgmanů
pozor
na
stav
motoru
-
opravy
jsou
dražší,
než
byste
čekali.
Jinak
vám
nabídne
vynikající
výkon
a
velkou
dávku
pohodli
kterou
u
jiných
značek
budete
těžko
hledat.
Sixteen
-
malý
skútr
do
města
s
výkonným
motorem
Suzuki
bude
na
našich
silnicích
špíše
exotikou.
Epicuro
-
menší
skútr
s
výkoným
motorem
vhodný
do
městského
provozu.
Astronomické
ceny
dílů
tlačí
ceny
ojetin
velmi
nízko,
i
tak
se
tomuto
modelu
raději
vyhněte.
Závěrem
Nyní
máte
téměr
dokonalý
přehled
o
nabídce
stopětadvacítek
na
českém
trhu.
Věříme,
že
vám
pomůže
vybrat
si
správně.
Ceny
doplňků
i
náhradních
dílů
naleznete
v
našem
eshopu
po
výběru
daného
modelu.