Vybírame nový skútr 125ccm

Tipy a rady pro nákup skútru 125ccm

V souvislosti se změnou zákona a možností řídit s řidičským průkazem sk. B skútr do objemu 125ccm jsme pro vás připravili přehled značek a nabízených modelů, který Vám pomůže se na trhu zorientovat a vybrat si odpovídající model. Doporučujeme také přečíst článek Jak dobře koupit skútr , kde je detailně popsané podle čeho si skútr vybrat a na které vlastnosti se zaměřit, aby vám co nejlépe vyhovoval.

Značkový nebo Čína?

Základní rozlišení je čínské / značkové skútry. Nejpatrnější rozdíl je samozřejmě v ceně, kdy nový čínský skútr koupíte již okolo 25,000Kč zatímco značkové skútry začínají na dvojnásobku, tedy cca 50,000,-Kč. Častá otázka zní: Vyplatí se zaplatit dvojnásobek ceny za značkový skútry? ANO, jednoznačně vyplatí, zde je pár důvodů proč tomu tak je:
  1. Kvalita zpracování - v té jsou propastné rozdíly a nejde pouze o skřípající plasty (které navíc nejdou svařit), ale především brzdy, které často pískají, mají rozdílnou účinnost a další neduhy, například kroutící se rám apod.
  2. Bezpečnost - Nejde jen o již zmíněné brzdy, ale také například o přední vidlici, zadní tlumič, nebo uložení motoru, které se brzy vymačká, skútr pak špatně drží stopu a může tzv. “plavat” po silnici. Pokud chcete jezdit i za mokra, připravte se u čínských skútrů na výměnu sériových tvrdých pneumatik, značkové vás i s výměnou vyjdou na další 2-3tis Kč.
  3. Výkon - čínské stopětadvacítky jsou výkonově okolo 5-7 koní na zadním kole. Takový výkon je plně srovnatelný se značkovou padesátkou, tedy vyměnit například Gileru Runner 50 za čínskou stopětadvacítku vám přidá maximálně pár vrásek na čele, rychleji ale nepojedete.
  4. Životnost - Životnost nelze zcela jednoznačně určit, vždy rozhoduje, jakou má skútr péči a jak se s ním zachází, jsou zákazníci, kteří dokáží i značkový skútr zničit za 10tis km. Pokud ale vezmeme průměrnou životnost běžných uživatelů, tak ta se u čínských skútrů pohybuje okolo 20 tisíc kilometrů, poté již začne odcházet uplně vše a také dochází k takovému poklesu zůstatkové ceny, že například generální oprava motoru, ač není nikterak nákladná se prostě už nevyplatí. Jen pro srovnání, stopětadvacítka Honda nebo Piaggio udělá s pravidelným servisem v pohodě i přes 100tisíc kilometrů.
Nelze obecně říct, že by čínské skútry byly špatné, za nízkou cenu pořídíte skútr, který vás přepraví z bodu A do bodu B a méně náročným uživatelům jistě bez problémů vyhoví. Pokud se mezi tyto uživatele řadíte, nechceme vás odrazovat. S poruchovostí to není u čínských skútru uplně tragické, používají motory odvozené od Hondy, které jsou spolehlivé a nemají kromě nízkého výkonu zásadní slabiny. Spíše budete řešit chyby okolo - praskající příruby, netěsnosti v palivové soustavě, špatné studené starty atd..

Značkové skútry

Pokud se rozhodnete jít cestou značkového skútru, můžete se těšit na nízkou spotřebu (moderní skútry mají většinou vstřikování a spotřeba se pohybuje do 3l/100km) a bezproblémový provoz. V zásadě lze rozdělit nabídku značkových výrobců na výrobce Honda, Peugeot, Yamaha, Suzuki a koncern Piaggio (značky Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa). Koncern Piaggio používá pro všechny značky shodné motory, což je praktické, protože většina prodejců drží náhradní díly skladem. Nyní vezmeme značky abecedně a představíme si jednotlivé modely.

Přehled výrobců a nabízených modelů

Aprilia

SR Max - ryze sportovní skútr od Aprilii s krásným designem, výkonným motorem a dobrou dostupností náhradních dílů.
Scarabeo i.e. - Skútr s velkými koly vhodný pro městský provoz. Výborný motor se vstřikováním potěší nízkou spotřebou a vysokým výkonem
SR 125 Motard - skútr s kvalitním a osvědčeným motorem Piaggio se jako nový již nevyrábí, ojetiny jsou ale za příjemné ceny. Občas slyšíme stížnosti na vyšší spotřebu okolo 4l/100km.
Atlantic 125 - zařazujeme do skupiny pohodlných cestovních skútrů. Vhodný pro delší výlety. Skútr netrpí zvláštními neduhy.
Sport City - líbivější sportovní nástupce Scarabeo s motorem Piaggio a dobrou dostupností náhradních dílů.
SR (dvoutakt) - VAROVÁNÍ: jeden z mála dvoutaktních skútrů s vyšším objemem. Skútr má vzduchem chlazený motor, který vyniká velice slušnou akcelerací. Vzduchem chlazené dvoutaktní motory jsou pověstné pro svoji vysokou spotřebu (okolo 7l/100km) a nároky na servis. Právě díky motoru doporučujeme se tomuto modelu raději vyhnout.
Leonardo - VAROVÁNÍ: vzhledově pěkný skútr se silným motorem, dneš již prakticky nemožné najít solidní kousek. Životnost motoru není nijak valná a díly extrémně drahé. Tomuto typu se vyhněte obloukem.
Scarabeo - do r.v. 2003 použit stejný motor jako u Leonarda, který rozhodně nekupujte. Od r.v. 2003 skútr osazen kvalitním motorem Piaggio. Skútr s velkými koly vhodný pro městský provoz.

Honda

Vision 110 - Lehký, obratný, spolehlivý, levný. Takový je základní model od Hondy, který díky svým malým rozměrům a obratnosti bývá velmi oblíbený mezi ženami, karavanisty a rozvážkovými službami. Skútr nemá slabé stránky.
PCX - malý obratný skútr se vstřikováním paliva, patří mezi základní vstupní modely do třídy 125ccm. Jeho nizká spotřeba, slušný výkon a velice příznivá pořizovací cena jej dělají častou volbou pří výběru nového skútru. Mezi nevýhody patří malá a úzká kola a vyšší ceny originálních náhradních dílů.
SH 125 - skútr na velkých kolech, malých rozměrů je ideální volbou do městského provozu. Skútry Honda SH jsou legendární svoji výdrží a životností.
AT @ 125 - všebecně skútry od Hondy patří k velkým držákům, jsou tedy vhodné pro všechny s najezdem velkého počtu kilometrů. Skútry netrpí neduhy, některé náhradní díly lze pořídit v druhovýrobě za přiznivější cenu než originální.
Dylan - skútr se sportovním designem, vhodné pro začínající jezdce, vyniká malou váhou a velikostí.
Pantheon 2T - silný dvoutaktní motor od Hondy se kterým si budete užívat každý rozjezd. Dnes je v dobrém stavu již obtížně sehnatelný.
Pantheon 4T - výborný skútr pro městský provoz, ale i přilehlé městské části. Skútr je velice pohodlný i ve dvou a proto lze využít na kraší výlety. Na skútr této velikosti velmi nízká spotřeba (do 3l/100km).

Gilera

Runner - sportovní skútr s pevným rámem, menších rozměrů a osazený výkonným motorem Piaggio Vám nabídne vedle sportovního svezení také univerzalitu výborného dopravního prostředku do ucpaných měst.
DNA - připomíná svým vzhledem motorku, ale jedná se pořád o skútr. Velká kola a rám skútru zajišťují výborné jízdní vlastnosti, motor Piaggio doplňuje dokonalý celek. Nevýhodou je špatná ochrana jezdce proti nepřízni počasí a také relativně drahé náhradní díly jako jsou vidlice, stupačky atd..
Runner 4T - sportovní skútr s pevným rámem, menších rozměrů a osazený výkonným motorem Piaggio. I starší ročníky jsou vyhledávanou ojetinou a v dobrém stavu může být problém je sehnat.
Runner 2T - nejvýkonější stopětadvacítka jakou můžete mít. Dvoutaktní vodou chlazený motor je živý, ale s moderními čtyřtakty se už srovnávat nemůže. Díky vysokému výkonu motory trpí na spodní část motoru, kliková hřídel je značně namáhána a potřebují pravidelnou péči. Sehnat skútr v dobrém stavu je v dnešní době spíše zázrakem. I tak jsou na denním pořádku vysoké vibrace a spotřeba. Čtyřtakt je v tomto případě o mnoho lepší volbou.
Typhoon - malý skútr od Gilery vhodný jako přibližovadlo pro městský provoz, ale lze využít i k jízdě po polních cestách díky jeho kolům s vysokým profilem. Vzduchem chlazené dvoutaktní motory jsou pověstné pro svoji vysokou spotřebu a nároky na servis. Právě díky motoru doporučujeme se tomuto modelu raději vyhnout. Později se vyráběla čtyřtaktní verze New Typhoon, která je již bezproblémová.
Nexus - větší skútr s agresivním vzhledem, pohodlný pro jízdu ve dvou. Výborná dostupnost náhradních dílů a vysoká životnost, u ojetin pozor na stočený tachometr, skútry z Itálie mají nezřídka najeto přes 60 tisíc kilometrů. Malý motor má s velkým a těžkým skútrem ale hodně co dělat, v objemu 300ccm je o mnoho lepší volbou.

Kymco

Agility - malý obratný skútr s nízkou váhou a velkými koly, vhodný i pro ženy do ucpaných měst pro každodenní dojíždění do zaměstnání.
Downtown - větší pohodlný skútr vhodný i pro delší trasy. Downtown má překvapivě výkonný motor srovnatelný s konkurenčními dvoustovkami.
K-XCT - skútr zaujme na první pohled svým sportovním vzhledem. Patří mezi vetší skútry, se kterým se překonávat delší vzdálenosti, ale je i výborný v městském provozu. Nepotěší Vás ale jeho cena a i ceny náhradních dílů jsou vysoké.
BET & WIN, Dink, DJ, Spacer - starší skútry, které je dnes obtížné najít ve slušném stavu. Pokud ale najdete pěkný kousek může Vás zarazit vyšší cena náhradních dílů.
Like, Movie, Yager - pohodlný skútr na menších kolech s dostatečně velkým zavazadlovým prostorem, lze využít jako každodenní přibližovadlo k cestám do zaměstnání.
People - skútr pro každodenní ježdění v městkém provozu. Skútr má pohodlný posez a velká kola, která zajišťují komfotní jízdní vlastnosti.
Super 8 - malý, lehký skútry s většími koly, výborný do městského provozu a pro začínající a mladá jezdce. Díky malé váze dosahuje slušné dynamiky a velká kola zajišťují dobré jízdní vlastnosti.

Piaggio

Beverly - pohodlné skútrý na větších kolech neptrpí zvláštními neduhy. Dostupnost náhradních dílů výborná.
Liberty - menší skútr s velkými koly výborný do ucpaných měst. Příjemné svezení s nízkými náklady.
Vespa Primavera - Krásná, spolehlivá a poměrně svižná. Pokud na ni máte peníze a líbí se vám, běžte do ní. .
Piaggio Beverly - Super ovladatelnost, výkonný motor, silné brzdy. Beverly je právem velmi oblíbená a netrpí žádnými neduhy.
X10 - novinka pro rok 2013, vrcholný model značky je nástupce pohodlných cestovních skútrů X9. Potěší reprezentativním vzhledem a perfektním zpracováním. Pro tak velký rám je ale 125ccm poměrně málo.
Fly 3V - Používá motor s tříventilovou technikou a vstřikováním. Vyniká vysokou univerzalitou, nízkými náklady na provoz, ovšem dokáže potrápit zpracování a u některých kusů i spolehlivost. Skútr byl udělaný jako konkurence pro Hondu PCX, na kterou ale v žádném ohledu nestačí. Díky tomu jej ale koupíte za nízkou cenu a udělá vám výbornou službu.
New Typhoon - Menší a velmi obratný skútr s již postarším motorem Piaggio Leader, který je spolehlivý, ovšem má vyšší spotřebu (4l/100km) oproti moderním motorům. Po technické stránce je New Typhoon naprosto bezproblémový stroj.
X7, X8, X9 - pohodlné cestovní skútry s výkonnými motory, vhodné i pro delší jízdy ve dvou.
Vespa ET4 - stylový retro skútr, který se začíná pomale vytrácet, ale pořád lze koupit slušný kousek. Dostupnost náhradních dílů dobrá, nečekejte vysoké jízdný výkony. Starší verze se pohybují okolo 6 koní na zadním kole.
Vespa LX, LXV, S - moderní retro skútr s výborným motorem Piaggio leader jsou ideální volbou pro přepravu do ucpaných měst. Skútry se drží svoji prestiž, je nutné počítat s vyšší pořizovací cenou. Výkonově se pohybují o něco níže než konkurence, cca 6-7 koní na zadním kole. Od roku 2013 je dostupná s motorem 3v, který je živější a jezdí s nižší spotřebou.
Vespa GT, GTV - větší velice pohodlný retro skútr lze využít perfektně ve městech, ale i na delší výlety po okolí. S vodou chlazenými motory Piaggio jsou výbornou volbou.
Carnaby - příjemný skútr s výkonným motorem Piaggio. Nemá zásadní nedostatky.
Fly, Zip - nejmenší stopětadvacítky jaké můžete mít. Vhodné pro začínající jezdce a ženy, které ocení malé rozměry a nízkou váhu.
Skipper - do roku výroby 1999 s dvoutaktním motorem, od roku 2000 čtyřtaktní motor. Dvoutaktní verzi se vyhněte, čtyřtakt je bez problémů, nemile mohou překvapit ceny karosářských dílů.

Peugeot

Satelis - pohodlný cestovní skútr. Pozor na ceny a dostupnost náhradních dílů, které lze použít pouze originální.
New Vivacity - malý obratný skútr do města. Může být dobrou volbou pro začínající jezdce. Omezený výběr dílů z druhovýroby.
CityStar - podobně jako X-max od Yamahy je výborným kompromisem mezi cestovním a city skútrem a nabídne velmi dobré svezení. Pozor ale na motory, vzduchem chlazené Citystar používají motory Sym, zatímco vodou chlazené mají výkonnější motory Peugeot.
Tweet - Velké kola, malé rozměry, nízká cena dělají tento skútr adeptem pro nákup pro krátké jízdy. Skútr používá motory SYM.
Speedfight/Elyseo/Trekker 100 - VAROVÁNÍ: ač nejsou stopětadvacítky, můžou skončit v hledáčku některých zákazníků. Těmto modelům se vyhněte, motory nejsou příliš spolehlivé a díky absenci dílů z druhovýroby jsou ceny náhradních dílů nepoměrně vysoko vůči pořizovacím cenám těchto skútrů.
Elyseo - velmi pohodlný skútr, díky malým vnějším rozměrům vhodný do města, nezklame ale ani na delších trasách. V pohodě se na něj vejdou i dvoumetroví dlouhání. Jediné dvě nevýhody Elysea jsou ne příliš atraktivní vzhled a vyšší ceny dílů.
Elystar - extrémně úsporné skútry vhodné do městkého provozu s horší dostupností náhradních dílů. Spotřební věci lze nahradit druhovýrobou, ale i dílů kapotáže a některých motorových dílů jsou dodací doby a ceny děsivé.
JetForce - VAROVÁNÍ: sportovní skútr s výkoným motorem není žádnou výhrou. Trpí totiž na odcházející palivové čerpadlo, které se již nedá od Peugeotu objednat. V dobách kdy ještě bylo stálo 12tisíc Kč.

Yamaha

N-max - menší skútr byl postavený proti Hondě PCX a celkem se mu daří. Potěší nízká spotřeba, dobrá ovladatelnost a spolehlivé motor.
X-max - větší pohodlný skútr i pro dva jezdce, výborný pro přepřevu z přilehlých městských částí do ucpaných měst. Agresivní design a vysoká životnost jsou hlavní plusy, které Vám skútr nabízí. S tímto modelem nejde šlápnout vedle.
X-max, X-city - větší pohodlný skútr i pro dva jezdce, výborný pro přepřevu z přilehlých městských částí do ucpaných měst. Líbivý design a vysoká životnost jsou hlavní plusy, které Vám skútr nabízí. Ceny některých dílů jako například brzdových třmenů nebo chladiče ale vyráží dech. Proto kupujte jen kusy ve výborném stavu.
Vity - základní model pro nenáročné jezdce. Patří k nejlehčím modelům na trhu a je tak vhodný pro úplné začátečníky, nebo ženy. Pozor ale na odcházející čerpadla, které překvapí svojí vysokou cenou.
New Cygnus - malý skútr vhodný do městského provozu s dobrou dostupností náhradních dílů. Trpí na odcházející palivové čerpadlo, které je velmi drahé a v druhovýrobě se nedělá.
Majesty - pohodlný skútr s nizkým posezem netrpí zvláštními neduhy. Pozor jen na stav motorů. Některé kousky mají už dost najeto a čeká je velmi nákladná výměna klikové hřídele. Široká nabídka náhradních dílů a dostatek použitých dílů dělají z tohoto skútru jednoho z favoritů při výběru ojetiny.
Maxster - sportovní skútr od Yamahy s výborným motorem. Jediné co lze vytknout je jeho vyšší váha a nedostatek náhradních dílů.
Cygnus - starší modely Cygnus jsou téměr nezničitelné. Co vás ale nepotěší je jejich design a také ceny originálních dílů, pokud jsou potřeba.
Teos - koncept malého skútru s velkým motorem není špatný, v případě Teose to ale trochu kazí ne příliš povedený design. Hůře se shání použité díly. Určitě se najdou modely, které jsou lepší volbou, než tento skútr.

Suzuki

Burgman - velice pohodný skútr s nízkým posezem. Dobrá dostupnost náhradních dílů avšak vyšší ceny. U ojetých Burgmanů pozor na stav motoru - opravy jsou dražší, než byste čekali. Jinak vám nabídne vynikající výkon a velkou dávku pohodli kterou u jiných značek budete těžko hledat.
Sixteen - malý skútr do města s výkonným motorem Suzuki bude na našich silnicích špíše exotikou.
Epicuro - menší skútr s výkoným motorem vhodný do městského provozu. Astronomické ceny dílů tlačí ceny ojetin velmi nízko, i tak se tomuto modelu raději vyhněte.

Závěrem

Nyní máte téměr dokonalý přehled o nabídce stopětadvacítek na českém trhu. Věříme, že vám pomůže vybrat si správně. Mnoho z nabízených modelů najdete v naší nabídce a můžete si je také prohlédnout na prodejnách, rádi Vás zde uvidíme a podáme k nim bližší informace. Ať už vyberete jakkoliv, náš servis je připraven splnit všechny požadavky na bezproblémový provoz vašeho nového stroje.