Karburátor vs. vstřikování

Karburátory a stříkačky, výhody a nevýhody

Při výběru skútru budete stát před rozhodnutím,‭ ‬jestli si koupit klasický skútr s karburátorem,‭ ‬nebo technicky více vyspělý skútr se vstřikováním.‭ ‬V tomto článku shrneme výhody a nevýhody toho kterého řešení.

Vstřikování poprvé v sériové výrobě představila Aprilia ve svých skútrech Ditech.‭ ‬První informace byly více než slibné,‭ ‬spotřeba‭ ‬2‭ ‬liltry na‭ ‬100‭ ‬kilometrů a maximální rychlost kolem‭ ‬80km/h byly silné lákadlo.‭ ‬Realita byla trochu rozčarováním,‭ ‬motory Morini trpěly častými poruchami a jen málo servisů si s nimi dokázalo poradit.‭ ‬V roce‭ ‬2003‭ ‬přešla Aprilia na montáž motoru Piaggio,‭ ‬který měl již svůj motor vyvinutý pod názvem Pure-Jet a montoval jej do několika svých modelů.‭ ‬Ten je již velmi spolehlivý a vážnými poruchami netrpí. Otázka tedy je‭ ‬-‭ ‬proč si‭ "‬stříkačku‭" ‬nekoupit,‭ ‬když je tak dobrá‭? ‬Jediný zádrhel,‭ ‬se kterým se potkáte je omezení při úpravách.‭ ‬Motor se vstřikováním je totiž ideálně nastaven už z výroby,‭ ‬takže laděný výfuk mu nepřidá tolik jako klasickému skútru,‭ ‬možnosti výběru válce jsou také velmi omezené a především poněkud nákladné.

Oproti tomu klasický skútr s karburátorem si můžete pomocí trysek,‭ ‬které jsou běžně dostupné doladit přesně podle svých představ,‭ ‬jak pro každodenní použití,‭ ‬tak i pro sportovní,‭ ‬nebo závodní díly.‭ ‬Zkrátka,‭ ‬do všeho vidíte a vše můžete sami ovlivnit,‭ ‬což pro některé může být jasný argument pro.‭

A závěr‭? ‬Koupíte si‭ "‬karbenátek,‭ ‬nebo stříkačku‭?" ‬Je to na Vás‭! ‬Jestli nechcete ladit a zvyšovat výkon,‭ ‬vstřikování se nebojte.‭ ‬V opačném případě si najděte klasiku a buďte svému skútru pánem.

Na závěr si shrneme pro a proti:

Vstřikování


Pro:

  • nízká spotřeba
  • vyšší spolehlivost
  • bezproblémové startování

Proti:

  • špatné možnosti úprav
  • drahé opravy pokud se porouchá

Karburátor


Pro:

  • ideální pro tuning
  • dá se jednoduše opravit,‭ ‬pokud je problém
  • dostupné náhradní díly

Proti:

  • vyšší spotřeba oproti skútru se vstřikováním