Jak dobře koupit skútr

Parametry skútrů, rizika, návody, tipy na nákup

Tuto otázku si položí asi každý, kdo se rozhodne pro koupi skútru. V tomto článku si řekneme podle jakých kritérií skútr vybrat, na co si dát pozor a nakonec probereme jednotlivé značky a modely, abyste se mohli před koupí pořádně zorientovat. Text je dosti obsáhlý, takže předpokládám že do konce vytrvají jen Ti, které tato problematika opravdu zajímá a kteří chtějí vědět o nákupu skútru opravdu vše.

Určitě jste si již uvědomili, že by se Vám nějaké to přibližovadlo hodilo. V prvé řadě si ale odpovězte na následující otázky, podle nich se posunete dál a uvědomíte si důležitost jednotlivých kritérií výběru:

  1. K čemu budu skútr používat?

    Na dojíždění do práce každý den potřebujete 100% spolehlivý stroj, navíc by bylo dobré myslet na vybavení plexištítem jako ochranu proti nepřízni počasí. Naproti tomu pokud máte skútr na chatu na dojetí 2km do obchodu a zpět, není třeba příliš rozmýšlet.

  2. Kolik kilometrů denně na skútru ujedu?

    Pokud budete jezdit pravidelně a bydlíte například 20km od města, kam dojíždíte za prací nebo do školy, je skoro pošetilé pomýšlet na málo výkonnou padesátku. Určitě zvolte maxiskútr a pokud jste limitování řidičským oprávněním, alespoň při koupi myslete na možnosti tuningu Vašeho budoucího skútru. I když si řeknete, že padesátka vám bude stačit, ujišťuji Vás že tento názor vás po pár delších cestách rychlostí 60km/h rychle přejde.

  3. Budu jezdit sám, nebo ve dvou?

    Velmi důležitá otázka, pokud máte v plánu alespoň občas jezdit ve dvou, myslete na spolujezdcovo i svoje pohodlí. Například Piaggio ZIP určitě nebude ta správná volba pro dva pasažéry kvůli své velikosti. Důležitá je také výkonnostní stránka, i zde padesátky splní pouze základní předpoklad pro přemístění z bodu A do bodu B, i zde doporučuji už při koupi zvážit možnosti dalších úprav motoru.

  4. Budu jezdit ve městě, nebo chci i cestovat?

    Opět přesná otázka na typ skútru. Pokud v létě často jezdíte k vodě, nebo na výlety, sáhněte po maxiskútru. Ve městě není neohrabaný, jak si mnoho lidí myslí a při výletech oceníte pohodlný posez, větší zavazadlový prostor a lepší ochranu před nepřízní počasí. Pro skútry primárně do města na krátké popojíždění postačí 50ccm motor a zimní jezdci se při výběru poohlédnou po vhodném plexištítu se kterým není problém pohodlně jezdit i při teplotách kolem nuly. Podle ujetých kilometrů a četnosti použití zvažte také, jestli chcete vodou nebo vzduchem chlazený motor. Vodou chlazené jsou ve všech ohledech lepší, vyšší nároky na údržbu jsou zde zbytečný strašák.

Věříme, že jste si otázky pečlivě prošli a zodpověděli. V tuto chvíli byste již měli mít jasno, co má Váš skútr umět a k čemu že jej vlastně potřebujete. Zkusme tedy začít s výběrem a řekněme si něco o koupi.

Výběr skútru - motory

První velmi dúležitá otázka je, kolik jste ochotni do nákupu skútru vložit. Stanovte si limit, budete mít jasno a usnadníte výběr sobě i svému prodejci. Často přichází do obchodů lidé a ve snaze utratit co nejméně a zbytečně sáhnou po levném skútru, který ani v nejmenším nenaplní jejich očekávání a jsou pak zklamáni. Vy ale máte jasno v tom, co od skútru chcete, jděte za svými požadavky a neslevujte z nich. Vyvarujte se toho, abyste si po měsíci užívání řekli, proč já jsem si jen nekoupil toho s velkými/malými koly...

Jakou značku/typ vybrat?
Výrobců je mnoho a pro začátečníka je těžké se v nich zorientovat. V tom vám pomůže přehled na konci tohoto článku. Situace je zde dost rozdílná oproti trhu ojetých automobilů, bohužel mnoho lidí má z nákupu auta zažitá jistá pravidla, která je pak při výběru omezují. U skútru je v podstatě jen několik typů motorů, které jsou pak věstavěny do různých rámů. Zde si krátce představíme nejznámější typy motorů podle výrobce:

  • Minarelli (Yamaha), Piaggio
    Na prvním místě, co se týče konstrukce motorů jsou jednoznačně Italové. I proto motory Italské konstrukce používá ve svých skútrech například Yamaha, Malaguti, Aprilia a mnoho dalších. Pro bezproblémové ježdění a případné zvyšování výkonů jsou nejvhodnější motory Minarelli a Piaggio, nejlépe s vodním chlazením, ale i vzduchem chlazené motory jsou velmi trvanlivé a výkonné. Novinkou jsou také motory se vstřikováním, které vynikají nízkou spotřebou a nenáročností na obsluhu.
  • Peugeot
    I s francouzským Peugeotem nesáhnete úplně vedle, jejich motory jsou velmi kvalitní a netrpí žádnými neduhy, jediným problémem u dvoutaktů je zde menší možnost úprav, která vychází z nízkootáčkové konstrukce motoru, ale i zde se dá při správném výběru dílů výkon efektivně zvýšit, na Italy už to ale stačit nebude. Čtyřtaktní motory jsou bezproblémové, nevýhodou je oproti italské produkci menší dostupnost dílů z druhovýroby, takže se některé opravy mohou velmi prodražit.
  • Morini
    Používané nejčastěji ve skútrech značky Suzuki. Motory Franco Morini nejsou nejlepší volbou, trpí na poměrně omezenou životnost (například vačka + vahadla u Burgmanu ve 40tis km), společně s vysokými cenami dílů vám můžou v případě generální opravy připravit nepříjemné překvapení.
  • Honda
    Japonský výrobce Honda používá motory vlastní konstrukce, které platí za špičku mezi skútry v oblasti spolehlivosti. Prakticky s žádným motorem Honda nejde šlápnout vedle a vyjímkou nejsou kusy s nájezdem přes 100tis kilometrů ve stále výborné kondici. Snad jedinou nevýhodou je špatná dostupnost dílů z druhovýroby a omezené možnosti úprav.
  • Derbi
    Motory španělské výroby jsou pověstné slušným výkonem, kvalita zde však trochu pokulhává. Problém je, že tyto motory se dnes již nevyrábí a můžete narazit na problém s dodáním náhradních dílů. I možnosti tuningu jsou zde značně omezené. Proto, pokud máte na výběr, se tomuto motoru raději vyhněte.
  • CPI/Keeway
    Motory čínské výroby, výkonově slabší, ale lze je označit jako relativně spolehlivé. Dobře poslouží méně náročným zákazníkům. Nutno podotknout, že výkon je dost rozdílný kus od kusu, na denním pořádku jsou 2 identické skútry, kde jeden jede 60 a druhý 70. Je to dáno kvalitou výroby, která nemusí mít vždy stejnou úroveň. Není zde problém s náhradními díly,
  • Kentoya, Biaggini, Yuki atd.. především čtyřtakty
    To nejhorší na co můžete na trhu narazit na vás číhá v nejlevnějších čínských skútrech. Vyhněte se jim obloukem i v případě, že máte na skútr minimální nároky.

Omyly při koupi

Při prodeji skútrů se setkávám s mnoha omyly, kterých se lidé při nákupu skútru dopouštějí. Jak je zmíněno výše, je to dáno především zkušenostmi z nákupu ojetých aut. U skútrů je ale situace trochu jiná, pojďme se na nejčastěji zmiňované argumenty podívat a vysvětlit si je:

Výkon
Prvním častým omylem je psaný výkon. To se týká pouze padesátek, u maxiskútrů jsou tyto údaje relevantní. Hodnoty totiž mnohdy vůbec neodpovídají realitě, zvláště úsměvných může být 5 koní u čínského čtyřtaktu a podobně. Majitelé se pak nemohou divit, že je předjede i letitá Babeta. U dvoutaktních padesátek je výkon defacto zbytečná hodnota, vše lze totiž měnit pomocí tunigových dílů, kde se výkon může vyhoupnout o 2 koně nahoru pouze použítím dobrého výfuku. Někteří výrobci také uvadějí výkon zaškrcené verze, která jezdí 45km/h. Shrnout se to dá asi takto: Sériová padesátka bez restrikcí by měla jezdit cca 70km/h, pokud jezdí více, je to Minarelli nebo Piaggio v dobrém stavu, pokud méně, je něco špatně.

Počet kilometrů
Další prakticky zbytečná hodnota. Úprava počtu najetých kilometrů je pro zkušeného mechanika práce asi na půl hodiny. Proto si spíš můžete vážit toho, že vám někdo prodává skútr, který má najeto 20 či 30 tisíc km, víte co čekat a nekupujete zajíce v pytli. Při výběru se zaměřte především na stav. Vodítkem můžou být následující orientační hodnoty výdrže jednotlivých dílů:
Přední pneumatika 20 tisíc km
Zadní pneumatika 10 tisíc km
Brzdový kotouč 30 tisíc km
Vyskákané zadní tlumiče u maxiskútrů 40 tisíc km
Rozvody na posledním zoubku 40tis km

Rok výroby
Vycházejte ze stavu skútru, nikoliv z roku kdy byl vyroben. Pravidla jsou zde stejná, jako u počtu kilometrů. Výhodou u značkových skútrů je dostatek levných náhradních dílů, takže i po 50 tisící kilometrech a výměně potřebných dílů může být skútr ve skvělé kondici a připraven pro další bezproblémový provoz

Záruka
2-letá záruka může být dobrým argumentem, ale u mnoha, zvláště čínských skútrů, ji v praxi uvidíte pouze na reklamním prospektu. Neztrácejme zde čas vysvětlováním jak a proč, berte tuto informaci jako fakt. Někteří seriózní prodejci dělají záruční opravy na své náklady, ale to je opravdu jen světlá vyjímka. Při koupi ojetých skútrů Vám seriózní prodejce poskytne záruku ½ roku na motor. Zvláště na jaře je to skvělá nabídka, následující sezónu jste totiž krytí, pokud se se skútrem něco stane.

Dovozy
Mnoho lidí se bojí skútrů z dovozu, ale není třeba. Mnohdy jsou dovozové skútry v lepším stavu než ty ježděné u nás. Situace může být ale i opačná. Není třeba se ničeho obávat, opět si zjistěte v jakém stavu skútr je. Nezalekněte se nově lakované karoserie, například v Itálii je skútr braný jako spotřební materiál, proto po 4 letech provozu, kdy je karoserie značně poškrábaná, je dobré ji pro prodej přelakovat. Pokud je v pořádku motor a rám, není to na škodu, spíše naopak.

Jak poznám že skútr nebyl bouraný?

Požádejte o zkušební jízdu a zkuste při rychlosti cca 60km/h pustit řidítka. POZOR, jen pokud umíte jezdit a neskončíte na asfaltu! Tento test funguje i při brzdění. Jestliže skútr zatáčí na některou stranu, jsou jen dvě možnosti: 1) je bouraný 2) je to Peugeot Speedfight.

Dále se může stát že se řidítka rozklepou. Tady může být na vině špatná přední pneumatika, poškozený přední disk, zvlněný kotouč, či špatné ložisko krku řízení. Tuto závadu lze jednoduše řešit a je jen na Vás, jestli se pro takový skútr rozhodnete, může vás přesvědčit dobrá cena, která pokryje i případnou opravu.

Test ložiska krku řízení: Při jízdě skútr "padá do zatáček" a je prakticky nemožné s ním jet rovně v přímém směru. Postavte skútr na stojan, zatižte zadní část tak aby bylo přední kolo ve vzduchu a zkuste s řidítky lehce pohnout z jedné strany na druhou. Musí chodit úplně volně, pokud se v jenom místě zadrhávají, nebo ještě hůř zůstanou stát, je na vině 100% ložisko krku. To může být jen opotřebené, nebo deformované v důsledku nehody. Na odcházející ložisko krku nejčastěji trpí skútry Piaggio Beverly.

Značky, modely a jejich pověst

Aprilia

Aprilia je italská značka, většinou používá motory Minarelli a Piaggio, vyjímečně Morini. Dostupnost náhradních dílů je bezproblémová

SR – nejvyskytovanější model od Aprilie, vzhledově velmi atraktivní. Vyráběl se v několika motorových variantách. Skútry po něhodě trpí na nestabilitu, ta se pozná zvláště podle přední vidlice, kdy má tendenci uhýbat do stran, nebo se kroutit při brždění. Často také odchází zadní tlumič, který ale není nijak nákladnou položkou. Jako první skútr se vyráběl také se vstřikováním. Zde je použit motor Morini Ditech, který, pokud funguje, odvádí dobrou práci. Nepatří ale úplně k nejspolehlivějším. Lepším řešením jsou nové modely s motory Piaggio (od roku 2004), či SR do roku výroby 2000 s motorem Minarelli. Rychloměru u SR příliš nevěřte, rád si přidává, mnohdy i 20% k reálné rychlosti. Dvoutaknímu modelu SR 125 se doporučujeme kvůli nespolehlivosti a vysoké spotřebě obloukem vyhnout.
SR Factory  – nástupce populární SR, osazen motorem Piaggio. Zatím nejsou známy žádné neduhy. Skútr používá motory se vstřikováním, ale i verze s karburátorem.
SR Max – skútr s velice líbivím a agresivním designem, osazen kvalitním motorem Piaggio v objemu 125 a 300ccm. 15 palcové přední a 14 palcové zadní kolo napomáhá k výborným jízdním vlastnostem skútru, společně s výkoným motorem nabízí sportovní jízdu, která se stane tou pravou zábavou.
Sport City – ocení každý, pro kterého představuje skútr každodenní dopravní prostředek. Výráběn v objemech 125-200-250-300ccm vždy s Piaggio motory. Velikost a váha skútru jsou malé a přispívají k výborné manipulaci.
Rally  – velmi bytelný skútr, netrpí na žádné neduhy a snese i opravdu tvrdé zacházení, horší je to ale s dostupností náhradních dílů, některé se už nevyrábí a bývá je problém sehnat.
Leonardo 125-150  – patří mezi nejlevnější ojeté maxiskútry, osazen je nepříliš spolehlivým motorem Rotax, náhradní díly na tento motor jsou extrémně drahé. Stejně jako SR, bourané modely trpí nestabilitou přední vidlice. Leonardo je dobrým kompromisem mezi maxiskútrem a malým skútrem do města, přesto se doporučujeme tomuto modelu raději vyhnout.
Atlantic 500 – velký cestovní skútr, vhodný pro delší cesty. Komfortní jízda ve dvou a velký uložný prostor najdete právě u tohoto skútru. Některé modely trápí problémy s elektroinstalací, odchází regulátory a tachometry.
Atlantic Sprint – novější model Atlanticu sází místo pohodlí na sportovní image. V zatáčkách vás potěší jistý podvozek, o co ale oproti předchozí generaci přišel je pohodlí, které je stále na dobré úrovni, pověsti pojízdného křesla ale už nové modely nedostojí.
SRV 850 – nejvýkonější sportovní skútr od Aprilie, představen jako novinka v roce 2012. Lze koupit ve verzi s brzdovým systémem ABS. Pokud se nepřejete přímo motorku Aprilie SRV je výborným kompromisem.

Více na stránce Skútry Aprilia.

CPI

Pro CPI, stejně jako pro Keeway, jsou díly vyráběné v Číně, ale pro změnu montovány na Taiwanu. Skútry maji taktéž kolísavou kvalitu, ale ne tolik jako u výše zmiňovaného Keewaye. Náhradní díly na motor a některé karosářské díly pasují ze skútrů Keeway, zde nejsou vážnější problémy s dodáním, horší je to s karoserií, kde je mnohdy problém sehnat kapotáže.

Popcorn/Oliver - na pohled designově zdařilé skútry. Co na obrázku není vidět je nepřirozený posez jezdce s nohami na vysoké podlaze, kde při jízdě dochází ke kontaktu blinkrů s koleny. Tyto skútry trpí rozdílnou kvalitou zpracování, časté jsou zvlněné kotouče, při horším zacházení brzy odchází brýle přední vidlice, problémy bývají s přední kotoučovou brzdou. Je také třeba zminit extrémně optimistický tachometr, který ukazuje 80km/h i když reálně jedete 55-60km/h.
Aragon - skútr s velice líbivým designem. Co se týče spolehlivosti a zpracování je stejné jako o modelů Popcorn a Oliver.

Více na stránce Skútry CPI.

Derbi

Španělská značka, do roku 2003 používala vlastní motory, poté ji koupila firma Piaggio a osadila skútry svými motory. Velký problém vzniká při shánění náhradních dílů na původní motory Derbi a karosářské díly.

Hunter/Manhattan – osazen vzduchem chlazeným motorem Derbi, téměř u všech modelů odchází velmi brzy variátor, který je třeba vyměnit za Malossi a také trpí na ucpávání výfuku. Motor jako celek nepatří mezi špičku a to jak výkonem, tak spolehlivostí.
Predator – velmi podařený skútr, dobrá konstrukce. Do roku 2003 s Derbi motorem, i zde odcházhí variátory a často se ucpávají výfuky, s motorem vážnější problémy nejsou. Pozdější verze se vyráběla s motorem Piaggio od roku 2003 pod názvem GP1.
Atlantis – nástupce modelu Hunter s jednoduchým designem má skvělé brzdy a zvláště s Piaggio motorem může být dobrým služebníkem za výbornou cenu. Při výběru se zaměrte na kusy vyrobené po roce 2003, předchozí totiž měly ne přilíš spolehlivé motory Derbi, na které je navíc problém sehnat náhradní díly.
GP1 250 – sportovní skútr od Derbi zaujme na první pohled svým agresivním vzhledem. Osazen kvalitním a výkonem motorem Piaggio. Skútr netrpí žádnými neduhy.
Rambla 250 – skútr s velkými koly a Piaggio motorem vhodný pro každodenní jízdu. Překvapí pohodlným podvozkem a brilantními brzdami.

Více na stránce Skútry Derbi.

Italská značka s dlouholetou tradicí, která používá do svých skútrů motory Piaggio. S náhradními díly není problém. U značky Gilera nenajdete skútry s vážnějšími nedostatky.

Stalker – skútr se vzduchem chlazeným motorem je výborným přibližovadlem do města díky jeho nízké váze a malé velikosti.
Runner  - hlavní model od Gilery se vyráběl a stále vyrábí v mnoha variantách. Hned po svém nástupu v roce 97 se stal hitem, především díky nádrži uprostřed, která lépe rozloží hmotnost mezi obě kola. Skútr je pohodlný, ale přesto velmi jistý v zatáčkách. Je hodně vyhledáván, proto si při výběru dejte dobrý pozor na stav. Tento model trpí na opotřebení přední vidlice, která je téměř u všech modelů ve špatném stavu. Pokud chcete padesátku, měla by dle tachometru jezdit cca 80km/h, některé modely i více. Dvoutaktní Runner 125-180 je hodně vyhledáván mladými jezdci, proto je dnes problém sehnat opravdu zachovalý kus. Zde jsou taktéž kritické vidlice, pozor si dejte na vůli klikového hřídele, u tohoto motoru totiž velmi často odchází ložiska. S rezervou berte také tachometrovou rychlost, vyjímkou není +20% k reálné rychlosti. Se čtyřtakty vážnější problémy nejsou. U Runneru si dejte pozor, jestli má v pořádku rám a netáhne do stran. Téměř u všech modelů 125-200ccm vykazuje uložení motoru značnou vůli, stačí však vyměnit pouzdra uložení a problém je vyřešen.
Runner 05  - zatím jediným nedostatkem známým u tohoto modelu jsou nekvalitní přední vidlice padesátkových verzí shodné s modelem Piaggio NRG Power. U vyšších verzí 125 a 200ccm je tento neduh vyřešený použitím jiného typu vidlice.
Nexus - skútr s velice líbivým a sportovním designem, osazen kvalitním motorem Piaggio v objemu 125, 250 a 500ccm. 15 palcové přední a 14 palcové zadní kolo napomáhá k výborným jízdním vlastnostem skútru, společně s výkonným motorem nabízí sportovní jízdu, která se stane tou pravou zábavou. Nečekejte ale pohodlí pro dlouhé cesty.
GP 800 – nejvýkonější skútr od Gilery s dvouválcovým motorem. Pro všechny kteří vyhledávají sportovní jízdu. Rozdíl mezi jízdou na GP 800 a motorkou je zanebatelný.

Více na stránce Skútry Gilera .


Japonská značka Honda používá ve svým skútrech motory vlastní výroby vysoké kvality a vynikající životnosti. Dodávka náhradních dílů je bezproblémová, ale překvapí vyšší cenou originálních dílů.

X8R – základní přibližovadlo od Hondy se vzduchem chlazeným motorem. Skútr se může pyšnit pověstí nesmrtelného skútru.
PCX - malý obratný skútr se vstřikováním paliva, patří mezi základní vstupní modely do třídy 125ccm. Jeho nizká spotřeba, slušný výkon a velice příznivá pořizovací cena jej dělají častou volbou pří výběru nového skútru. Mezi nevýhody patří malá a úzká kola, zatím nízká dostupnost druhovýrobních dílů.
SH 125-150 - pohodlný skútr na větších kolech v mnoha motorových variantách. Vhodný do městského provozu, ale také jako pracant např. pro messengery, protože je téměř nesmrtelný. Široká nabídka druhovýrobních dílů.
SH 300 - výkonný kompromis mezi maxiskútrem a skútrem do města. Nabídne dostatek výkonu, pohodlí a maximální spolehlivost. Horší je to s dostupností druhovýrobních dílů, pro většinu věcí budete muset přímo do Hondy.
SilverWing 600 - velký cestovní skútr s nízkým posezen od Hondy, nabízí pohodlí a dostatečný výkon pro cestování ve dvou. Skútr lze využívat s přehledem i v městském provozu.

Více na stránce Skútry Honda .

Díly jsou vyráběné v Číně a následně smontovány v Maďarsku. Skútry mají kolísavou kvalitu, dá se narazit na dobré i špatné kusy. S náhradními díly nebývá vážnější problém, ale někdy se můžete setkat s delší dodací lhůtou.

Hurricane - základní model láká na svou nízkou cenu. Bohužel, zde je tím vykoupena kvalita a Hurricane nebývá příliš dobrou volbou. Odchází hlavní stojan, nosič zavazadel, přední vidlice jsou poddimenzované, praskají plasty, které jsou bohužel nesvařitelné. Určitě je ale kvalitnější než čtyřtaktní čínské padesátky. Tento skútr je dobrou volbou pouze pro jezdce s minimálními nároky.
Focus/Matrix - na pohled designově zdařilé skútry. Co na obrázku není vidět je nepřirozený posez jezdce z nohama na vysoké podlaze, kde při jízdě dochází ke kontaktu blinkrů s koleny. Tyto skútry trpí rozdílnou kvalitou zpracování, časté jsou zvlněné kotouče, při horším zacházení brzy odchází brýle přední vidlice, problémy bývají s přední kotoučovou brzdou. Je také třeba zminit extrémně optimistický tachometr, který ukazuje 80km/h i když reálně jedete 55-60km/h.

Více na stránce Skútry Keeway .


Česká značka používá čínskou techniku, bohužel nevalné kvality. Základní modely provází mnoho problémů, s dodáním dílů mají zákazníci různé zkušenosti, někdo je spokojen, někdo ne. Novější dvoutakty jsou motorově shodné s CPI/Keeway, na internetu je hledejte pod výrobcem Generic (původní čínská značka, Kentoya je název pouze pro český a slovenský trh).

Zoom 4T - základní a nejlevnější model Zoom je tím nejhorším co si můžete pořídit. Většina věcí dle zkušeností majitelů odchází do 6 tisíc km a to i tak závažné díly, jako rozvodový řetěz, či vačková hřídel. Pověstné jsou slabé brzdy a praskající plasty. Pokud můžete, tomuto skútru se obloukem vyhněte, i pokud hledáte nenáročné přibližovadlo na chatu.
Zoom2 / XOR - na pohled designově zdařilé skútry. Co na obrázku není vidět je nepřirozený posez jezdce z nohami na vysoké podlaze, kde při jízdě dochází ke kontaktu blinkrů s koleny. Tyto skútry trpí rozdílnou kvalitou zpracování, časté jsou zvlněné kotouče, při horším zacházení brzy odchází brýle přední vidlice, problémy bývají s přední kotoučovou brzdou. Je také třeba zminit extrémně optimistický tachometr, který ukazuje 80km/h i když reálně jedete 55-60km/h. Kvalita zpracování je o stupeň horší než u skútrů CPI/Keeway.

Více na stránce Skútry Kentoya .


Italská značka s dlouhou tradicí ve výrobě skútrů, nejčastěji používá motory Minarelli. V roce 2012 značka vyhlásila bankrot, motorové díly jsou celkem bez problémů k sehnání, horší je to s plasty a díly karoserie, které jsou prakticky nesehnatelné. Díky nemožnosti ND sehnat ceny ojetin dost rychle padají.

F12 – stěžejní model této značky. Vyrábí se od roku 95 a má pověst nesmrtelného skútru. I nejstarší modely jsou velmi spolehlivé a netrpí zvláštními neduhy a to jak vodou, tak i vzduchem chlazené typy. Nové modely od roku 2004 jsou vybaveny karburátory Gutner, se kterými je problém při zvyšování výkonu, proto je třeba je většinou vyměnit. Na trhu je z čeho vybírat, dávejte pozor na stav.
F15 – reprezentativní padesátka je větším bratrem modelu F12. Až na problémy s tachometry netrpí zvláštními neduhy a pohodlně odveze i 2 pasažéry. Technika se shoduje s modelem F12.
Madison 125-150 - krásný maxiskútr, vyšši posez zajistí dokonalý přehled o dění na vozovce. Motory Minarelli netrpí výraznějšími problémy.
Madison 180-200 - model po faceliftu, lehce pozměněný design, osazen motory Piaggio. Taktéž velmi spolehlivý a výkonný maxiskútr.
Madison 400 - jeden z mála modelů značky je osazen motorem Morini 400. Motor nepatří mezi nejspolehlivější, navíc jsou na něj prakticky nesehnatelné díly. To z tohoto modelu dělá černého petra mezi ojetými skútry, od Madisonu 400 utíkejte pryč ať je v jakémkoliv stavu!

Více na stránce Skútry Malaguti .

Nejstarší italský výrobce skútrů používá vlastní motory a je hlavní značkou koncernu Piaggio, pod který spadají značky Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa. Nemá v nabídce modely, které by byly vyloženě špatné. Dostupnost náhradních dílů je bez problémů.

Zip  - nejmenší model poslouží jako základní přibližovadlo. V kapalinou chlazené verzi SP se může stát i ostrou závodní hračkou.

NRG  - stěžejní model značky, vyrábí se od roku 95 jako NTT, poté v roce 97 jej vystřídal facelift s označením MC2. Na ten v roce 99 navázal další facelift MC3, který se vyráběl až do roku 2004. Všechny tyto typy lze doporučit, zvláště staré NTT a MC2 vynikají už v sérii více než uspokojivým výkonem. Modely které jezdí 80-90km/h nejsou vyjímkou. Zmínit musíme také velmi optimistické tachometry, které si často přidají i 20% k reálné rychlosti.

NRG Power  - nový model značky navazující na tradici sportovního modelu NRG, bohužel v ČR výhradně dodáván s málo výkonným vzduchem chlazeným motorem. Nové NRG také trpí na nevalnou kvalitu přední vidlice.
Vespa ET2, LX50 – malý stylový skútr od Piaggia netrpí zvláštními neduhy a je výbornou volbou do ucpaných měst.
X7/X8/X9  - v mnoha motorových variantách. Velmi luxusní a pohodlný skútr, netrpí závažnějšími nedostatky.

Liberty  - spolehlivý čtyřtakt za dobrou cenu. Ocení ho Ti, kteří nechtějí maxiskútr a nemají příliš velké nároky na výkon. U modelů Liberty doporučejeme opatrnost při koupi poštovních skútrů, které můžou být s velkým počtem najetých kilometrů.
Vespa ET4, LX125 – silnější stylový skútr, vhodný do městského provozu a díky jeho malé velikosti a nízké váze vhodný i pro ženy.
Beverly – díky velkým kolům vhodný pro jízdu po městech. Skútr byl vyráběn v mnoha motorových variantách. Skútru lze vytknout pouze mírné vibrace při vyšších rychlostech.
MP3 – velice netradiční skútr, nabízí nejbezpečnější jizdů jednostopých vozidel. Model skútru doporučujeme začínajícím jezdcům, jízda je naprosto jednoduchá. Skútr větších rozměrů zaručuje komfortní jízdu, ale potřebuje větší místo pro parkování a více sil při manipulaci.
Vespa GT 250-300 – výkonný větší skútr Vespa GT vhodný i pro delší cesty, netrpí žádnými nedostatky.

Více na stránce Skútry Piaggio .

Japonská značka Suzuki používá do svých skútrů převážně motory Morini. S náhradními díly nebývá problém, ale mnohdy nepotěší jejich vysoké ceny.

Katana - nejčastěji vyskytovaným padesátkovým skútrem je zde Katana. V obou variantách (voda, vzduch) je osazena motorem Morini. Tyto skútry trpí na časté problémy s elektrikou, kdy odchází CDI a regulátory. Ceny těchto dílů jsou astronomické a v druhovýrobě nejdou sehnat. Pokud Vás tedy tato porucha potká, skútr pravděpodobně skončí rozděláním na náhradní díly.
Epicuro 125-150 - menší skútr s výkoným motorem vhodný do městského provozu. Astronomické ceny dílů tlačí ceny ojetin velmi nízko, i tak se tomuto modelu raději vyhněte.
Burgman 250, 400
- jeden z prvních opravdových maxiskútrů. Nízké sedlo a dlouhý posez slibují pohodlné cestování. Při koupi si ale dejte pozor, motory Morini nepatří mezi nejkvalitnější a investice do oprav mohou snadno brutálně navýšit nízkou pořizovací cenu skútru. Jestli nechcete riskovat, raději si zvolte maxiskútr s motorem Yamaha, nebo Piaggio.
Burgman 650 - výkonný velmi pohodlný cestovní skútr. Skútr je větších rozměrů, což využijete při cestování, které je na tomto skútru nezapomenutelným zážitkem. Pro ty, co nechtějí tahat pouze za plyn, mohou využít sekvenčního řazení. Před koupí zjistěte stav řemene variátoru, ten má životnost cca 50tis kilometrů a jeho cena je poměrně vysoká (okolo 16tis Kč).

Více na stránce Skútry Suzuki .

Yamaha vyrábí své skútry ve Francii v továrně MBK. Pod touto značkou se také prodávají na francouzském a občas i na italském trhu. Osazeny jsou motory Minarelli. S náhradními díly není problém.

Jog  - kvalitní skútr, menší konstrukce jej předurčuje spíše pro jízdu v jednom, pro dva se příliš nehodí. Pro běžné ježdění postačí a odvede dobrou práci.

Neos  - jeden z nejkvalitnějších skútrů vůbec. Neosy jsou používané pro půjčovny v extrémních podmínkách a těší se té nejlepší pověsti. Díky jednoduché konstrukci a kvalitnímu motoru s výběrem Neose prakticky nemůžete šlápnout vedle. Bourané jsou spíše raritou, většina Neosů je v dobrém stavu. Potěší i velký zavazadlový prostor a rozměrné sedlo pro 2 pasažéry.

Aerox  - skútr pro mladé od Yamahy. Je osazen výkonným dvoutaktem Minarelli a je proto vhodným kandidátem na tuning. Atraktivní vzhled je vykoupen jednosedadlovou konstrukcí, spolujezdec se musí spokojit s nouzovým sedátkem, na kterém ho po pár dírách ve vozovce přestane jízda rychle bavit. Skútr je stavěn dost masivně, přední vidlice se dá jednoduše repasovat, proto není třeba se bát ani starších ročníků, pokud jsou v dobrém stavu.

Majesty 125-150  - maxiskútr od Yamahy je vyhledáván pro pohodlný posez, na tomto skútru si natáhnou nohy i dlouháni. Potěší velký zavazadlový prostor a bezproblémový a výkonný motor Minarelli. Dají se sehnat za přijatelnou cenu a ve své kategorii jsou jasným favoritem.

Majesty 250  - kvalitní a pohodlný skútr. Motor Yamaha 250 patří ve své třídě k nejlepším, potěší vysokým výkonem a nízkou spotřebou. Majesty jsou běžně schopné vyvinout maximální rychlost kolem 130km/h a dynamika se dá dále zvyšovat použitím tuningových dílů, například variátoru či převodů. Pozor si dejte pouze na starší ročníky, které mohou mít naběháno klidně i 80-100 tisíc km. Investice do oprav pak mohou snadno navýšit lákavou pořizovací cenu.
X-Max 125-250 – skútr nabízí vyšší posez a velkou pohodlnost. Skútr lze využívat na každodenní ježdění po městě, ale s obsahem 250 lze plánovat delší trasy mimo město. Skútr má velký odkládací prostor pod sedlem, kde s přehledem schováte dvě helmy.
T-Max 500 – patří mezi špičku sportovních skútrů. Dvouválcový výkoný motor žene skútr neuvěřitelně kupředu. Na křižovatkách budete pánem i když se vedle Vás postaví supersportovní motorka, ručička rychlosti se zastaví až na hodnotě 170-180km/h.

Více na stránce Skútry Yamaha .

Nejoblíbenější skútry na trhu

Často slýcháváme otázku “tak který skútr si mám koupit?” Na tu neexistuje jednoznačná odpověď, protože každý zákazník má jiné preference. Přesto, abychom Vám usnadnili výběr, vybrali jsme z každé objemové kategorie 5 nejoblíbenějších skútrů se kterými rozhodně neuděláte chybu a které patří ve své konkurenci ke špičce.

TOP 50ccm
Gilera Runner
Aprilia SR (karburátorová verze od roku 2005)
Yamaha Aerox
Piaggio NRG Power
Vespa LX50

TOP 125ccm
Honda SH 125
Gilera Runner
Yamaha X-max
Aprilia Sportcity
Vespa LX125

TOP do 300ccm
Honda SH 300
Yamaha X-max 250
Piaggio X7/X8/X9
Derbi GP1 250
Vespa GT

TOP nad 300ccm
Yamaha T-Max 500
Gilera Nexus 500
Yamaha Majesty 400
Piaggio X9 500
Suzuki Burgman 650

Závěrem

Doufáme, že vám tento článek bude přínosem. Účelem bylo nestranně zde sdělit zkušenosti s koupí skútrů. Můžete taky omrknout naši nabídku skútrů , kde určitě najdete dvoukolého kamaráda podle vašich představ. Ať už si vyberete jakkoliv, budeme se těšit na Vaši návštěvu našeho webu , či servisu .

Nyní už víte do čeho půjdete, kolik na to máte a nezbývá nic jiného než vyrazit a dobře nakoupit. Ať to valí!

TOPlist