Laděný výfuk

Laděné výfuky pro dvoutaktní motor

Na počátku tuningu skútru se laděný výfuk může zdát jako velmi drahá položka. Nicméně správný výběr právě zde může razantně ovlivnit výkon Vašeho skútru v současnosti i do budoucna. Velkou výhodou je, že pokud koupíte laděný výfuk, ve většíně případů je stavěn jak pro 50, tak i pro 70ccm skútry. Při výběru dejte na zkušenosti ostatních skútrařů, projděte si fóra na Internetu, nebo se zeptejte rovnou nás (což je nejjednodušší). A v čem vlastně kouzlo laděného výfuku spočívá?

Výrobci sériových výfuků jsou svázani výrobními náklady, hlukovými a emisními normami a hlavně přizpůsobují výfuk nárokům na stálost výkonu a trvanlivost motoru. Většina laděných výfuků je také samozřejmě homologována, je proto nutné z nich před montáží vyjmout restrikci. Výrobci dokáží díky zkušenostem ze závodů vhodně usměrnit výfukové plyny, což u dvoutaktu může znamenat i dost razantní zvýšení výkonu a otáček motoru. Dochází totiž k vratnému vyplachování válce, zjednodušeně nespálená směs se nám dostane znovu zpět do válce a ten se tak rychleji plní a motor pak dosáhne vyšších otáček. Ilustruje to následující animace:

Použitím správného výfuku tedy dosáhneme mnohem lepší špičky výkonu ve vyšších otáčkách. Za to ale platíme částečnou ztrátou kroutícího momentu, takže je nezbytně nutné novému nastavení přizpůsobit i variátor, který je z výroby nastaven na otáčky nižší. Toho docílíme nejlépe výměnou variátoru za sportovní, ale někdy stačí pouze výměnit válečky za lehčí, u padesátek obvykle kolem 5g. To je ale u různých skútru individuální, takže je potřeba gramáž válečků přizpůsobit individuálně. Někteří výrobci dodávají k výfuku již odladěné válečky pro sériový variátor, takže je nastavení jednodušší a ušetří se tím i peníze za nákup nových válečků. Více o nastavení variátoru najdete v článku ladíme variátor krok za krokem.

Poradíme vám také, jak výfuk namontovat

Výfuk Hebo Performer pro skútry Piaggio
A takto vypadá restrikce, kterou je potřeba před instalací odstranit..