Ladíme karburátor

Nastavení karburátoru, tryska, jehla, směs benzinu

Správně naladěný karburátor přináší Vášemu motoru ideální poměr(15:1) vzduchu a benzínu (směsi). Tento poměr reguluje velikost hlavní trysky, která je umístěna v plovákové komoře. Pokud zvolíte příliš velkou trysku, motor dostává více benzínu, tudíž nedosahuje maximálního výkonu a má sklon k "tarokování". Lze to také poznat na svíčce, která má černou až uhelnou barvu a někdy bývá také mokrá. Pokud zvolíte malou trysku, pak má motor více vzduchu a má sklon k přehřívání, posléze přidírání nebo úplnému zadření válce. Při zvolení příliš malé trysky a následnému přidání plynu se motor "udusí". Tento nesprávný poměr lze opět poznat na svíčce, která má šedou až bílou barvu.

Krok 1


Při ladění začínáme tak, že nejprve vybereme raději vetší trysku a posléze trysky zmenšujeme. Pokud nemáte k dispozici dostatek trysek, můžete směs obohatit například oblepelním filtru lepící páskou, nebo změnšením vstupu vzduchu do airboxu. Pro rychlé odzkoušení je do dostačující metoda, finální nastavení by ale mělo být provedeno čistě a bez provizorních řešení. Až se Vám bude zdát, že má motor celkem ideální chod a barva svíčky je hnědorezavá, tak přejdeme k jemnějšímu dolaďování pomocí jehly.

Krok 2


Jehla má několik poloh, z výroby bývá většinou nastavena na prostřední pozici. Najdeme ji pod vrchním krytem karburátoru.Ovlivňuje poměr směsi při otevření plynu do 1/3. Pokud jehlu spustíte níž(ségrovku dáte výš) motor bude dostávat méně benzínu a bude při rozjezdu vynechávat. Jestli dáte jehlu výš(ségrovku posouváte níž) motor bude při rozjezdu "tarokovat" a jakoby kašlat. Při ideálním nastavení trysky i jehly má motor plynulý chod jak v nízkých, tak i ve vysokých otáčkách.

Krok 3


Posledním krokem je nastavení volnoběžných otáček a bohatosti směsi při volnoběhu. Nastavíte je pomocí dvou šroubů, které bývají na boku karburátoru. Šroub, který více vyčnívá slouží k nastavení volnoběžných otáček. Při zašroubování se zdvihá šoupátko a motor má vyšší otáčky, při vyšroubování šoupátko klesá a motor má otáčky nižší. Poměr směsi při volnoběhu se nastavuje pomoci druhého šroubku tzv. vzdušníku. Nastavení provádíme při zahřátém motoru a to tak, že zvýšíme volnoběh, zašroubujeme vzdušník a posléze vyšroubováváme. Ideální nastavení bývá někde mezi 1 až 2 otáčkami. Při tomto nastavení má motor nejvyšší otáčky a "kulatý" chod. Po té opět volnoběžné otáčky snížíme.

Se správně nastaveným karburátorem půjde motor "za plynem" a bude mít pravidelný chod jak v nízkých otáčkách, tak i ve vysokých otáčkách. Ladění chce trpělivost a především dostatečnou zásobu trysek na odzkoušení.

text by Kowyk