Ladíme variátor

Jak naladit variátor krok za krokem

Rozhodli jste se pustit do nastavení variátoru? Jestli ano, tak předpokládám, že máte přečtěno, jak variátor funguje a víte jak co vyměnit. Seznámím vás tedy s postupem, jak variátor správně nastavit. Pokud se jej budete držet, dojdete ke správnému výsledku. Základním předpokladem je mít dostatek válečků pro zkoušení a alespoň jednu sadu pružinek spojky a tvrdší kontrastní pružinu.

Jsme na začátku, váš skútr asi nejede dle vašich představ, tak jste se rozhodli vzít osud do vlastních rukou a něco s tím udělat. Jsem rád, že se do toho pouštíte, připravte si ruce, nářadí a stopky, jdeme na to!

Krok 1


Výměnu válečků asi zvládáte levou zadní, ale začneme postupně. Pokud má skútr za sebou nějaký ten rok, bude nezbytné vyměnit kontrastní pružinu, tak získáte jistotu, že válečky, které budete osazovat budou plnit přesně svoji funkci a nebude docházet k nenadálým poklesům otáček. Pro padesátku zvolte o něco tvrdší kontrastní pružinu než originál, může to být například bílá od Malossi či černá Hebo. Každý výrobce má tvrdosti označené jinak, vy sáhněte raději po měkčí z nabízených. Jestli v srdci vašeho skútru tepe nikasilových 70 kubíků, můžete přitvrdit a použít střední tvrdost.

Krok 2


Máme vyměněnou kontrastní pružinu. Zatím neřeště rozjezdy a spojkové pružinky, na to bude dost času nakonec. Teď se vrhněte na válečky. Asi jste se s námi už poradili u jaké hmotnosti začít, takže jen do toho. Vezměte si stopky a určete si rovný úsek, cca 150-200 metrů bude bohatě stačit. Udělejte si tabulku do které si zapíšete hmotnost válečků a dosažený čas. První test máte za sebou a teď je potřeba vložit do toho trochu vlastního citu.

Jak poznám příliš lehké válečky?
výborný rozjezd, motor má ale příliš vysoké otáčky, převod se mění velmi pomalu. Výsledkem je malá maximální rychlost při velmi vysokých otáčkách.

Jak poznám příliš těžké válečky?
velmi vlažný rozjezd, motor dlouho netáhne a má nízké otáčky, po překročení určité hranice (většinou z kopce) se dostane do otáček a pak už jede relativně dobře.

Pokud v tom nejste příliš zběhlí a nemáte vycvičený cit, spolehněte se na stopky, ty nelžou. Dejme tomu že jste začali na 5gr. Zkuste se tedy projet se 4gr a pak se 6gr. Podle času hned uvidíte jestli máte dále snižovat či zvyšovat. Můžete také kombinovat 3 a 3 válečky různých hmotností (například 3x4gr a 3x5gr vám dá dohromady 4,5gr. Použít se dají také jen 3 kusy, takže 3x6gr má stejný výsledek, jako byste variátor osadili sadou 3gr válečků. Další metodou je odbroušení, každý váleček má totiž kovový vnitřní kroužek, který můžete jednoduše pilníkem odbrousit a tím snížíte hmotnost. To se používá u dolaďování, kdy potřebujete hmotnost upravit například o 0,1gr.

Postupujte po větších skocích a pak zužujte výběr, v praxi to bude vypadat asi takto:
5gr - 30s
4gr - 23s
3,5gr- 26s

Zjistli jsme že 3,5gramu je příliš málo, jednoduše zjistíme jestli ideální hmotnost leží mezi 3,5- 4, nebo 4-5gr. Pokračujeme dál:
4gr – 23s
3,75gr – 24,5s
3,5gr - 26s

Máme jasno, pod 4gramy nám jde výkon stále níž, zkusíme jít tedy nahoru
4,5gr – 23s
4gr - 23s

Dostali jsme se na téměř nejlepší čas, ale zůstává ještě jedna varianta. Vidíme, že válečky 4,5 a 4gr mají stejné hodnoty, to znamená, že jsou buď oba v optimu, anebo, a to je pravdepodobnější, je mezi nimi ještě hodnota, se kterou dosáhneme lepšího výsledku. Při další jízde zkusíme dát buď 4,3 nebo můžeme zkombinovat právě 3x4,5gr a 3x4gr. Dostaneme se na 4,25-4,3 a na stopkách zjistíme hodnotu 22s. Zde můžeme s laděním válečků skončit, dosáhli jsme požadovaného výsledku.

Krok 3


Posledním úkolem je doladění rozjezdů. Toho docílíme výměnou spojkových pružinek. Opět doporučuji pořídit sadu pružinek v různých tvrdostech, ta se vám bude hodit znovu, když například změníte výfuk či variátor a bude třeba skútr znovu nastavit. Postup je stejný jako u válečků, zkuste jednu tvrdost a uvidíte, jak se bude skútr rozjíždět. Tvrdšími pružinkami docílíte rozjezdu ve vyšších otáčkách, měkčími v nižších. Otáčky by měly být přibližně stejné jako otáčky, které jsme nastavili při ladění válečků, takže bude mít skútr po celou dobu akcelerace stejné otáčky, které pak při maximální rychlosti o něco vystoupají.

Doufáme, že jste se úspěšně dobrali výsledku se kterým jste spokojení a budete s úsměvem jezdit a užívat si vyššího výkonu vašeho skútru. Rychlost je výzva!