Automatický sytič a jeho výměna

Automatický sytič, když skútr nestartuje



NOVINKA:Video:



Startování studeného motoru



Nejčastější chybou je, že majitel při startování studeného motoru otočí rukojeť plynu, čímž zruší poměr směsi určené sytičem, motor pak dlouho nechce naskočit. Proto, pokud máte aut. sytič, startujte bez plynu . Po nastartování chvíli počkejte, běžně stačí okolo 10-30 vteřin, pak můžete přidat plyn a odjet. Pamatujte, že prvních pár metrů je bohatá směs, bude se vám tedy zdát, že skútr se dusí a nechce jet, ale to je naprosto normální jev u všech skútrů s automatickým sytičem.

Pokud se Vám stále opakovaně nedaří startovat se studeným motorem, máte pravděpodobně špatný aut. sytič. Příznaky jsou následující:
  • Skútr velmi špatně startuje po delším stání (více jak den)
  • Po nastartování je velmi nízký volnoběh a motor má tendenci zhasínat
  • Když se podaří nastartovat, hned při prvním pokusu o přidání plynu zhasne motor

Pokud chcete mít jistotu, že sytič je opravdu špatný, stačí při startování ucpat přívod ke vzduchovému filtru. Pokud motor okamžitě naskočí, můžete si být 100% jistý, že Váš sytič má svoje nejlepší roky za sebou a je čas na jeho výměnu

Jak funguje automatický sytič



Princip funkce automatického sytiče je velmi jednoduchý. Po nastartování motoru (nikoliv po zapnutí klíčku) začne jít do sytiče střídavé napětí. Oba póly jsou propojené topným tělískem, které se při průchodu střídavého proudu zahřívá. Přímo o tabletku se opírá kapsle sytiče, ve které je gel, který na pricipu tepelné roztažnosti po zahřátí vytlačuje ven malou osku, která přímo tlačí na zavírací váleček sytiče.


Při studeném motoru je tedy váleček v horní poloze (zasunutý do těla sytiče), tím pádem je sytící tryska v karburátoru naplno otevřená. Jakmile se kapsle začně zahřívat, dochází k vytlačení válečku a k uzavření sytící trysky. V zahřátém stavu je tedy sytič vysunutý směrem ven.

Pokud máte již zakoupený nový sytič, můžete se jednoduše přesvědčit o tom, že původní je špatný. Stačí oba sytiče porovnat. Ten, který je více vylezlý ven je špatný - neotevře totiž dostatečně sytící trysku a právě proto má skútr problémy se studenými starty. I rozdíl 1mm je při používání a zvláště v chladnějších dnech velmi znát.


Výměna automatického sytiče



Jedná se o velmi jednoduchý úkon, který s přehledem zvládne i naprostý začátečník. V první řadě musíte najít na skútru karburátor, ten je ve velké většíně případů před zadním kolem, u skútrů s motorem Minarelli zešikma dopředu. Na přikladu vidíme karburátor na skútru Peugeot Speedfight.




Na karburátoru pak jasně uvidíte automatický sytič. Ten je upevněn dvěma šrouby, které musíte povolit. Pozor, šrouby jsou malé, dávejte proto pozor aby Vám nespadly, špatně se shání! Pak stačí kousek poodsunout objímku a sytič vytáhnout z těla karburátoru.




Pak stačí jen odpojit konektor a sytič vytáhnout. Nový sytič stačí opět upevnit na původní místo, zajistit objímkou a dvěma šrouby. Nezapomeňte připojit konektor od elektriky. Teď už by Váš skútr měl startovat bez problémů!

Výměna kapsle sytiče



Pokud se chcete pustit do průzkumu původního sytiče, nebo jste se rozhodli měnit pouze kapsli, můžete zkusit sytič rozdělat. Ne vždycky to jde a cca ve 3 případech z 5 se plastová koncovka při povolování rozlomí. Upněte si horní část sytiče do svěráku za pevný plastový konec a blitzkami nebo kleštěmi se zoubky povolte spodní část. Ta bývá zalepená lepidlem, takže je třeba trochu zabrat.



Po odšroubování spodního víčka se na vás vysypou všechny komponenty (viz obrázek výše v článku) a je možné vyměnit samostatnou kapsli. Sytič pak stačí sešroubovat zpět a znovu namontovat.

V zásadě existují nejčastější dva typy sytičů pro 50ccm skútry:
DellOrto / Gurtner - používá většina produkce
CPI/Mikuni - sytič pro čínské dvoutaktní padesátky
U těchto sytičů lze také vyměnit pouze kapsli sytiče .

U maxiskútrů jsou sytiče většinou atypické a nevyrábí se v druhovýrobě, je tedy potřeba objednat originální sytič, nebo upravit levnější druhovýrobu tak, aby pasovala do osazení karburátoru.