Test variátorů Minarelli

Nejprodávanější variátory v testu

Před sezónou jsme pro Vás připravili zajímavý test variátorů včetně grafů z motorové brzdy. Cílem testu nebylo vybrat z testovaných variátorů nějakého vítěze, ale spíše naznačit co od jednotlivých variátorů čekat při výměně na jinak sériovém skútru. Testování probíhalo na motorové brzdě Amerschläger P4 na našem servise v Brně.
Pro tento test jsme vybrali jeden z nejrozšířenějších skútrů a to Yamaha Aerox 50 (v našem případě pod značkou MBK Nitro) rv. 98, najeto 16000km s motorem Minarelli horizontal LC. Jedinou nepůvodní součástí byl výfuk LeoVince Sito Plus který je náhradou za sérii, takže výsledky budou velice podobné sériovému skútru.
A teď k testovaným variátorům, zvolili jsme nejběžněji prodávané modely pro minarelli motory.

Před započetím čtení samotného testu doporučujeme začínajícím tunerům přečíst článek o tom jak se vyznat v grafu z motorové brzdy.

Sériový variátor


Po prvním měření jsme zjistili, že skútr má vyměklou kontrastní pružinu, nebylo tedy divu když se na nás po rozmontování smála originální značně zrezivělá pružina. Po výměně za černou Hebo pružinu změřen uvedený graf. Naměřený výkon 5,3 koně není vůbec špatný. Na křivce můžete vidět, že v rychlosti okolo 70km/h je variátor naplno rozevřen, začínají růst otáčky motoru a prudce klesat výkon. Celkově je průběh velice pěkný a je to asi tak maximum, co se dá ze sériového skútru dostat. Valná většina sériových skútrů co k nám přijíždí zdaleka tak ideální průběh nemá.


Hebo Next-Gen


Variátor dostanete v červené brandované krabičce spolu se třemi sadami testovacích válečků, kontrastkou, restrikčním kroužkem a jednou sadou Hebo pouzder. Tento variátor je specifický tím, že už v základu pracuje s velmi lehkými válečky, v našem případě 3,7gr. Tím pádem není příliš vhodný pro válce které pracují ve vyšších otáčkách. Nejlépe funguje s originálními Hebo pouzdry dodávanými v balení. V našem testu se variátor jevil lépe s bílou Malossi kontrastkou. Na grafu vidíme, že otáčky jsou velice neklidné, ale průběh výkonu je stabilní a dosáhne až 5,9 koně.


Malossi Multivar


Malossi dodává multivar v nepříliš atraktivním blistru. Součástí balení je jedna sada válečků, bílá kontrastka, restrikční kroužek, podložka pro doladění startů a obvyklá Malossi nálepka. Variátor je dodáván s válečky pro sériový výfuk, pokud již máte laděný, je nutné doobjednat další sadu v požadované hmotnosti. Na grafu je krásně vidět jak multivar dokáže držet otáčky a tím udržovat motor v optimálním výkonovém pásmu až do téměř 75km/h. Naměřený výkon je 5,9 koně. S tímto variátorem máme jen kladné zkušenosti po dlouhá léta a je snadné ho naladit i pro méně zkušené ladiče. Po namontování tohoto variátoru při přechodu ze série, Vás určitě mile překvapí ostré starty a až o 10km/h větší maximálka.


Sportovní variátor Motoforce


Variátor je dodáván v elegantní bílé krabičce v níž najdete dokonce tři sady válečků a podložku pro nastavení startů. Kontrastka v balení chybí jelikož tento variátor pracuje se sériovou. Jak můžete vidět tento variátor podal velice pěkný výkon. Otáčky drží na stabilní úrovni a přenos výkonu na zadní kolo je ve vyšších rychlostech dokonce větší než u Multivaru. Maximální výkon 5,7 koně je jen zanedbatelně nižší než u ostatních variátorů. Od tohoto variátoru jsme čekali průměrný až podprůměrný výkon, ale velice nás překvapil kultivovaným průběhem otáček a solidním výkonem.


TopPerformance Variátor kit


Tento variátor je zvláštní tím, že se prodává v kompletní sadě i s přední polo-řemenicí a řemenem. Je tak spíše vhodný pro případy kdy máte tyto díly opotřebované a zároveň uvažujete o sportovním variátoru. Z grafu je vidět, že tento kousek žádný oslnivý výkon nepodává co se otáček týče. V rychlosti okolo 70km/h mu dochází dech a výkon klesá. V případě nasazení na 70ccm válec by jen komplikoval ideální naladění. Každopádně jako náhrada sériového variátoru v případě poničení, nebo opotřebení originální převodové soustavy je tohle velice zajímavá volba.


Stage6 sport PRO


Produkty Stage 6 jsou známé svými atraktivními obaly, ani tentokrát to nebude výjimka. Variátor je zabalen v černé dvoudílné krabičce s bílými potisky. Součástí balení je také kontrastka, podložka a jedna sada válečků. Válečky dodané s tímto variátorem mají 5gr a variátor s nimi točí 10 000 otáček za minutu, je to dáno tím, že Stage6 počítá s tím, že uz budete mít laděný výfuk PRO replica. Aby jsme se dostali na ideální otáčky sériového motoru museli jsme zvýšit gramáž až na 7 gramů. Celkový výkon je spíše průměrný. Slabší start kompenzuje vetším výkonem ve vyšších rychlostech. Tento variátor ukáže svůj potenciál až na 70ccm válci, ideální spojení s S6 sport PRO/streetrace válcem a S6 PRO nebo PRO replica výfukem.


Závěr


Připomínáme že naměřené výsledky se od reality liší tím, že na brzdě nepůsobí odpor větru a valivý odpor pneumatik. U Piaggio motorů bude maximální rychlost o cca 10% vyšší díky vetší sériové řemenici. Většina variátorů předvedla to co se od nich čekalo, jen Motoforce a Stage 6 lehce vyčnívají z řady. Motoforce byl pro nás překvapení, nečekali jsme od něj žádné zázraky a tak nás velice mile překvapil. Když vezmeme v úvahu i jeho nízkou cenu, dostáváme se na velice dobrý poměr cena/výkon. Otázkou je jeho životnost jestli není jeho cena vyvážena použitím méně kvalitnějších materiálů, než je tomu u jiných výrobců.

Na druhou stranu Stage 6 nás zaskočil tím, že s dodávanými válečky je na sériovém skútru téměř nepoužitelný a automaticky se počítá s tím, že už budete mít laděný výfuk. Takže tento variátor oceníte pokud již laděný výfuk máte, pokud ne budete muset k variátoru přímo koupit i testovací sadu válečků. Otázkou je, jestli by nebylo lepší kdyby přímo výrobce dodával dvě sady válečků, jak pro úplnou sérii, tak pro již poladěný skútr.

Doufáme, že Vám náš test pomohl v rozhodování jaký variátor si pořídit a že si s ním užijete spoustu bezstarostných kilometrů.

V případě problému s naladěním nového variátoru navštivte naši sekci " Jak na to " kde naleznete návod na ladění krok po kroku. Pokud ani potom nebudete schopni variátor naladit podle vašich představ, nebo se obáváte pouštět do těchto úprav sami bude nejlepší svěřit skútr našim odborníkům na servise v Praze nebo Brně. Ti Vám skútr naladí podle vašich představ a doporučí další kroky ke zlepšení požitku z jízdy na vašem mazlíkovi.

Kompletní fotogalerii včetně vzhledu a obsahu balení jednotlivých variátorů naleznete na našem Picasa webu .

Na úplný závěr přikládáme průběh všech variátorů v jednom grafu pro lepší srovnání: