Výměna brzdové kapaliny

Brzdová kapalina a jak ji vyměnit

Se souhlasem autora uvádíme tento výstižný článek. Tyto metody platí jak pro choppery, tak pro skútry. Doufáme, že se Vám bude dařit.. http://www.k1400.cz/clanky/radime/brzdy/odvzdusneni.php Všem fandům chopper a cruiser stylu také doporučujeme stránku www.k1400.cz odkud tento článek pochází.

Výměna brzdové kapaliny a odvzdušnění systému se provádí prakticky stejně jako u automobilu avšak ne vždy tak snadno neboť dráha pístu v brzdové pumpě a pístků v brzdiči je u motocyklů nepatrná ("vyhnat" bezezbytku vzduchové bubliny ze systému brzd motocyklů bývá proto někdy docela problém). Vzhledem k řečenému je tedy mnohdy lepší nežli klasický postup použít takzvanou odsávací pumpu. Ale to bychom předbíhali. Vzhledem k tomu, že tento úkon nepatří do kategorie se kterým bychom museli bezpodmínečně navštívit servis a nechat vykrvácet svou portmonku pojďme si přiblížit konkrétně jak vše provést i v úplně skromných podmínkách.

Dříve nežli začneme cokoli dělat, měli bychom se přesvědčit, zda nám půjde povolit odvzdušňovací šroub. Odvzdušňovací šroub (odvzdušňovák) je v těle brzdícího třmenu utažen na kónus a někdy bývá obtížné jej povolit. Pokud tak neuděláte hned dokud je ještě nádobka uzavřená může dojít k tomu, že při povolování tohoto šroubu budete lomcovat s celou motorkou a vyšplouchne vám kapalina z otevřené nádobky což velmi neblaze ponese lak na vašem stroji neboť ten by s kapalinou neměl přijít do styku nikdy. Pro první povolení odvzdušňováku je vhodné použít golu se šestihranným oříškem neboť pokud na odvzdušňováku "ožvýkáte" hrany nemuselo by se vám jej podařit příště povolit - což je docela průšvih. Pokud jste tento šroub povolili - udělejte ještě to, že jej několikrát po sobě znovu lehce utáhněte a povolte (rozhýbejte před započetím díla).

1) Nádobku a kolo v oblasti brzdícího třmenu obalte hadrem (proti potřísnění kapalinou).
2) Odšroubujte víčko nádobky brzdové kapaliny a starou kapalinu z nádobky odsajte např. injekční stříkačkou, bužírkou s balónkem atd, atd.....
3) Na dně nádobky může být u některých brzdových pump plíšek. Funkcí plíšku je zabránit kapalině vystříknout z nádobky při prudkém stisku páčky, nicméně pod ním bývá nejvíce nečistot, takže ho vyjměte (nezapomenout, jak tam byl) a pokud jsou na dně nádobky nečistoty - vyčistěte je.
4) Nalijte do nádobky novou kapalinu. Další postup můžete udělat hned několika způsoby. K prvnímu postupu A) je však dobré mít pomocníka.

A) Vy si na brzdovém třmenu nasadíte na odvzdušňovák průhlednou hadičku, jejíž konec strčíte do skleničky a na šestihran šroubu nasadíte klíč patřičných rozměrů. Nyní pomocník zmáčkne brzdovou páčku a nechá jí zmáčknutou, kdežto vy plynule povolíte odvzdušňovací šroub. Pomocník cítí jak mu páčka klesá k řidítku a hadičkou by měla do skleničky začít nepatrně odtékat kapalina. Jakmile má pomocník páčku až na řidítku vy utáhnete šroub. Když je odvzdušňovák utažený pomocník pozvolna uvolní páčku (z nádobky ubude kapalina). Pomocník opět páčku stiskne a drží stisknutou. Vy povolíte odvzdušňovák ......... a tak to jde stále dokola..... namačkat, držet, povolit a utáhnout ...... namačkat, držet, povolit a utáhnout .............

tento cyklus opakujete tak dlouho, dokud do skleničky nezačne natékat čistá (nová) kapalina. Průběžně je třeba kontrolovat hladinu kapaliny v nádobce (aby nedošlo z důvodu nedostatku kapaliny v nádobce k zavzdušnění).

B) pokud máte nasadíte na odvzdušňovací šroub odsávací pumpu (například viz. úvodní foto). Povolíte odvzdušňovací šroub a odsajete starou kapalinu. Zde je nesmírně důležité sledovat hladinu kapaliny v nádobce a v případě potřeby včas tuto doplnit. Vše jde velmi dobře, není třeba pomocník - bohužel pokud nemáte kamaráda, který vám "odsávačku" zapůjčí musíte investovat cca 1.500,- Kč

C) při tomto postupu nelijte novou kapalinu do nádržky. Pouze odsajte starou. Nasaďte na odvzdušňovací šroub hadičku se stříkačkou v které je nová kapalina. Odvzdušňovák povolte a pozvolna natlačte novou kapalinu do systému. Stará kapaliny se bude vytlačovat do nádobky. Tento postup je hned z několika důvodů méně vhodný.

Jak bylo v úvodu tohoto článku řečeno posun pístků je velmi malý - v některých případech sotva několik desetin milimetru a pokud vám zůstane v systému sebemenší vzduchová bublinka brzdy nebudou správně fungovat. V mnohých případech se stane, že jste postupovali zcela správně, vytéká již pouze krásně čistá, nová kapalina bez vzduch, ale přesto účinek brzd není 100% Je to v mnohých případech již cítit na chodu páčky (nejde domáčknout natvrdo - jakoby pruží). Toto je neklamným znamením, že nám někde v systému zůstal vzduch. Jedním z důvodů proč tomu tak je může být upevnění brzdového třmenu. Podíváte li se na foto snímek č.7 vidíte, že odvzdušňovací šroub je umístěn na nejvyšším místě brzdiče - což je naprosto správně.

Ovšem pokud zmíněný brzdič upevníte v jiné poloze - mnohdy stačí změnit sklon vidlice (což je v našem stylu zcela běžné) a nad odvzdušňovákem se tím pádem "vyrobí" vzduchová kapsa ze které "vyhnat" vzduch bývá mnohdy na Bohnice. Klasický příklad pochybně upevněného brzdiče (přímo od výrobce) je vidět na snímku č. 8
Pokud se vám na místě (na které ukazuje žlutá šipka) utvoří "vzduchová kapsa" pak je opravdu velký problém. Jestliže se vám nechce brzdič odšroubovat a natočit odvzdušňovák do nejvyšší polohy - nezbývá nežli doufat, že vzduchová bublina při provozu sama "odejde" do nádobky. Z vlastní zkušenosti vím, že je to dost reálné. Prostě z jednoho na druhé máčknutí brzdy páčka ztuhne a dále již funguje na 100%.

Upozornění :
Toto "samovolné" odvzdušnění se musí stát po velmi krátké jízdě. Při této jízdě jeďte skutečně velmi opatrně a pokud možno po nekvalitní vozovce. Pokud k němu nedojde již po několika kilometrech bezpodmínečně musíte odvzdušňování opakovat i za cenu, že povolíte brzdič a natočíte jej odvzdušňovákem do nejvyšší polohy.