V tomto článku se budeme věnovat jedinému cíli: jak zvýšit výkon, jaké komponenty použít a shrneme výhody a nevýhody jednotlivých řešení.
Vaše ladění by mělo především začít tím, že si ujasníte, kolik výkonu z Vašeho skútru chcete dostat. Není to ovšem jediné kritérium. Pro zvolení správného postupu a součástek je nutné mít jasno v tom, jak má váš skútr sloužit. Pro 100kilového jezdce, který potřebuje více výkonu do kopce a chce přitom každý den dojet do práce za přijatelnou spotřebu nebude souhrn dílů stejný jako pro člověka, který chce ze svého přibližovadla udělat rychlou a zběsilou sekačku.
Postup pro osazování skútru tuningovými díly najdete v sekci tipy na tuning u výběru Vašeho skútru. Tento text pak berte jako bližší vysvětlení k doporučovaným součástkám.
Začněme
s
vysvětlením
2
základních
pojmů:
výkon
a
kroutící
moment.
Kroutící
moment
je
hodnota,
na
kterou
se
totiž
u
tuningu
často
zapomíná,
ale
právě
pro
běžné
ježdění
je
to
naprosto
klíčová
veličina.
Ideální
stav
je,
pokud
jej
dosahujeme
ve
středních
otáčkách,
subjektivně
pak
cítíme
“zátah”
při
přidání
plynu
a
především
velmi
dobré
hodnoty
při
jízdě
ve
dvou
nebo
do
kopce.
Naproti
tomu
výkon
ve
vysokých
otáčkách
znamená
nutnost
držet
motor
neustále
pod
krkem,
což
mnoha
lidem
nemusí
úplně
vyhovovat.
Dalším
aspektem
je
konstrukce
motoru
Vašeho
skútru.
Jsou
totiž
motory,
které
vysloveně
nemají
rády
vysoké
otáčky
(např.
Peugeot),
zde
je
naprosto
zbytečné
osazovat
motor
díly,
které
jeho
charakteristika
nedokáže
využít.
Tím se dostávám k prvnímu zásadnímu rozhodnutí: Výběr výfuku. Na výběr jsou 2 varianty: Laděný výfuk a tzv. Street výfuky. Právě laděný výfuk přinese o něco vyšší výkon, vybere si ale daň v podobě snížení kroutícího momentu. Jeho další nevýhodou je hlučnost. Naproti tomu street výfuk je optimalizován pro tah ve středních otáčkách a pustí motor také o něco výše než výfuk sériový. Výkonové špičky jako u laděného výfuku s ním ale nedosáhneme. Pro běžné ježdění je ale mnohem lepší volbou než klasický laďák.
Jak má můj skútr jezdit?
Street výfukpro:
|
![]() |
Laděný výfukpro:
|
![]() |
Nyní už máte jasno, co váš skútr má umět a jak jej budete používat. Proto začněme se skladbou součástek. Základem u obou variant je výměna variátoru. Často slýchám otázky, jak může tuningový variátor zvýšit výkon, když má stejný průměr jako originální. Trik je v jiném sklonu stoupání válečků, které se pohybují po jiné dráze a dokáži pak lépe reagovat na přidání plynu.
Rozdíl
vysvětlím
na
jednoduchém
příkladu:
Představte
si,
že
máte
2
auta
se
stejným
motorem,
ale
jinou
převodovkou.
První
má
4
rychlosti,
druhé
6.
Pokud
chcete
se
4-rychlostním
dosáhnout
stejné
dynamiky,
budete
se
potýkat
s
tím,
že
po
zařazení
vyšší
rychlosti
vám
spadnou
otáčky
příliš
nízko
a
motor
tak
nebude
schopen
pružně
reagovat.
Naproti
tomu
v
6-rychlostním
voze
si
stále
držíte
optimální
otáčky
a
při
sešlápnutí
plynu
auto
okamžitě
vyrazí
vpřed.
U
variátoru
je
to
podobné.
Dobrý
variátor
je
stále
připraven
k
akci
a
na
každé
přidání
plynu
musí
reagovat
okamžitým
zvýšením
otáček.
Tím
odlehčí
motoru
a
skútr
vyrazí
razantně
kupředu.
Další
neduhy,
které
modifikované
variátory
řeší
jsou
kolísání
otáček
při
zrychlování
(zejména
motory
Derbi)
a
odstranění
slábnutí
do
kopce.
Špičkou
v
oboru
jsou
variátory
Multivar
od
Malossi,
které
bývají
dodávány
i
s
kontrastní
pružinou
a
optimálními
válečky.
V
některých
případech
je
pro
nový
variátor
nutné
doladit
moment
otevření
spojky,
toho
docílíme
výměnou
pružinek
za
tvrdší.
Některé
sportovní
variátory
se
na
rozjezd
otevírají
příliš
brzy
a
proto
je
nutné
dokoupit
sportovní
spojku,
která
nám
zajistí
rozjezd
v
optimálních
otáčkách.
Při výměně výfuku je nutné optimalizovat hmotnost válečků variátoru, proto doporučuji, pokud je to ve Vašich možnostech, měnit tyto dva díly zároveň. Ušetří se tím dvojí práce při nastavování variátoru. U street výfuků je nastavení o hodně jednodušší, díky tomu že pracují v širším rozsahu otáček, v některých případech dokonce ani není třeba válečky měnit. U laděného výfuku je nutné jít obvykle až na polovinu hmotnosti sériových válečků. POZOR! Při jakékoliv výměně výfuku za výkonnější je třeba přetryskovat karburátor, u streetu většinou o 2 čísla nahoru, u laděných výfuků i více.
Pokud jste se dostali až sem, jste v momentu, kdy jste ze své padesátky dostali maximum. Skútr jezdí na sériovém válci s původním karburátorem, díky variátoru a výfuku však dokážete plně využít jeho potenciál, zůstává vysoká životnost (v podstatě totožná se sériovým motorem) a nízká spotřeba.
V dalším textu pokročíme dále a vybereme vhodný válec..
Jednoznačná cesta k vyššímu výkonu je zvýšení objemu motoru. Zde, stejně jako u výfuku máme na výběr ze 2 možností: Litinový, nebo hliníkový NiSi válec. Rozdíl je podobný jako u výfuků:
Litinový válecpro:
|
![]() |
Hliníkový válec s nikasilovou vložkoupro:
|
![]() |
Z
uvedených
faktů
vyplývá,
co
dokáže
který
válec
nabídnout.
Je
jasné,
že
pokud
jste
zvolili
cestu
maximálního
výkonu,
zvolíte
nikasil.
Pro
většinu
uživatelů
ale
bude
litinový
válec
jednoznačně
lepší
volbou.
Před
montáží
také
přihlédněte
k
tomu,
v
jakém
stavu
je
Vaše
kliková
hřídel.
U
nikasilu
je
vždy
vhodné
vyměnit
klikovou
hřídel
a
ložiska
za
sportovní.
Litinový
válec
neklade
takové
nároky
na
stav
klikové
hřídele,
nicméně
i
zde
vše
musí
být
v
perfektním
stavu,
pokud
mají
ložiska
na
klice
vůli,
nemá
cenu
motor
osazovat
novým
válcem.
Životnost
upravovaných
motorů
je
častou
otázkou,
vše
záleží
na
stavu
a
použítých
komponentech.
S
NiSi
válcem
motor
vydrží
bez
problémů
kolem
10
tis.
km,
pak
je
většinou
třeba
vyměnit
ložiska
na
klice,
či
pístní
kroužky.
U
litinových
válců
je
díky
nižšímu
výkonu
zachována
vyšší
životnost
a
jsou
i
případy,
kdy
skútr
bez
zásahu
najezdí
30
tisíc
km.
Vybraný
válec
a
s
ním
i
koně
navíc
musíme
správně
nakrmit.
O
to
se
postará
karburátor.
U
litinového
válce
můžeme
použít
i
sériový
12mm,
musíme
jej
však
správně
přetryskovat.
Samozřejmě
takový
postup
není
ideální
a
lepší
volbou
je
osadit
skútr
karburátorem
17,5,
maximálně
však
19mm.
U
nikasilového
válce,
kde
jsou
vysoké
požadavky
na
výkon
je
19mm
karburátor
nutností,
sáhnout
můžeme
i
po
21-22mm
karburátoru.
Bude
také
nutné
zvětšit
otvor
v
air-boxu,
aby
šlo
do
karburátoru
více
vzduchu.
Současně
s
karburátorem
doporučuji
i
výměnu
klapkového
bloku.
Originální
plechové
klapky
totiž
občas
prasknou
a
úlomek
pak
může
nadělat
v
motoru
pěknou
paseku,
při
osazení
karbonovými
klapkami
toto
nebezpečí
nehrozí
a
zlepší
se
plnění
motoru.
Pokud
se
vše
podařilo
naladit
a
nastavit,
užíváte
si
bleskových
startů
z
křižovatek
a
dobré
maximální
rychlosti,
obvykle
až
kolem
100km/h.
Váš
motor
má
nyní
velmi
slušný
potenciál,
proto
si
můžete
dovolit
využít
jej
naplno
a
zvýšit
tak
maximální
rychlost
výměnou
převodů.
Skútr
tak
při
stejných
otáčkách
bude
dosahovat
vyšší
rychlosti,
což
se
hodí
zejména
lidem,
kteří
jezdí
delší
cesty.
Pro
městský
provoz,
jízdy
ve
dvou
a
kopcovitý
terén
delší
převod
nedoporučuji.
U
sestavy
s
litinovým
válcem
můžete
jít
s
převodem
o
10%
výše,
u
silnějších
verzí
můžeme
jít
na
15-20%.
Věřím že pokud jste se pročetli až sem, máte o tuningu jasnou představu. Projděte si náš eshop, zvažte pro a proti a pusťte se do toho! Ladění skútru není jen o užitku, ale taky o zábavě a pocitu dobře vykonané práce, pokud se dílo podaří. Tak ať to valí!