Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Jak dobře koupit skútr

Parametry skútrů, rizika, návody, tipy na nákup

Určitě jste si již uvědomili, že by se Vám nějaké to přibližovadlo hodilo. V prvé řadě si ale odpovězte na následující otázky, podle nich se posunete dál a uvědomíte si důležitost jednotlivých kritérií výběru:

  1. K čemu budu skútr používat?

    Na dojíždění do práce každý den potřebujete 100% spolehlivý stroj, navíc by bylo dobré myslet na vybavení plexištítem jako ochranu proti nepřízni počasí. Naproti tomu pokud máte skútr na chatu na dojetí 2km do obchodu a zpět, není třeba příliš rozmýšlet.

  2. Kolik kilometrů denně na skútru ujedu?

    Pokud budete jezdit pravidelně a bydlíte například 20 km od města, kam dojíždíte za prací nebo do školy, je skoro pošetilé pomýšlet na málo výkonnou padesátku. Určitě zvolte maxiskútr a pokud jste limitování řidičským oprávněním, myslete při koupi na možnost úprav vašeho budoucího skútru. I když si řeknete, že čínská sto pětadvacítka vám bude stačit, ujišťuji vás že názor po pár delších cestách rychlostí 70-80 km/h rychle změníte.

  3. Budu jezdit sám, nebo ve dvou?

    Velmi důležitá otázka, pokud máte v plánu alespoň občas jezdit ve dvou, myslete na spolujezdcovo i svoje pohodlí. Například Piaggio ZIP určitě nebude ta správná volba pro dva pasažéry kvůli své velikosti. Důležitá je také výkonnostní stránka, i zde padesátky splní pouze základní předpoklad pro přemístění z bodu A do bodu B.

  4. Budu jezdit ve městě, nebo chci i cestovat?

    Opět přesná otázka na typ skútru. Pokud v létě často jezdíte k vodě, nebo na výlety, sáhněte po větším skútru. Ve městě není neohrabaný, jak si mnoho lidí myslí a při výletech oceníte pohodlný posez, větší zavazadlový prostor a lepší ochranu před nepřízní počasí. Podle ujetých kilometrů a četnosti použití zvažte také, jestli chcete vodou nebo vzduchem chlazený motor. Vodou chlazené jsou ve všech ohledech lepší, vyšší nároky na údržbu jsou zde zbytečný strašák.

Věříme, že jste si otázky pečlivě prošli a zodpověděli. V tuto chvíli byste již měli mít jasno, co má Váš skútr umět a k čemu že jej vlastně potřebujete. Zkusme tedy začít s výběrem a řekněme si něco o koupi.

Časté omyly při výběru

Často se setkáváme s mnoha omyly, kterých se lidé při nákupu skútru dopouštějí. Je to dáno především zkušenostmi z nákupu ojetých aut. U skútrů je ale situace trochu jiná, pojďme se na nejčastější nedorozumění podívat a vysvětlit si je.

Výkon
Prvním častým omylem je psaný výkon. To se týká hlavně padesátek, u maxiskútrů jsou tyto údaje celkem relevantní. Uváděné hodnoty v technickém průkazu totiž často vůbec neodpovídají realitě, zvláště úsměvných může být 5 koní u čínského čtyřtaktu a podobně. Majitelé se pak nemohou divit, že je předjede i letitá Babeta. U dvoutaktních padesátek je výkon de facto zbytečná hodnota, vše lze totiž měnit pomocí tuningových dílů. Výkon se může vyhoupnout o 2 koně nahoru pouze použitím dobrého výfuku. Někteří výrobci také uvádějí výkon zaškrcené verze, která jezdí 45 km/h. Shrnout se to dá asi takto: Sériová padesátka bez restrikcí by měla jezdit cca 70 km/h. Pokud jezdí více, je to Minarelli nebo Piaggio v dobrém stavu, pokud méně, je něco špatně.

Počet kilometrů
Další prakticky zbytečná hodnota. Úprava počtu najetých kilometrů je pro zkušeného mechanika práce asi na půl hodiny. Dokonce ani digitální tachometry nejsou překážkou. Proto si spíš můžete vážit toho, že vám někdo prodává skútr, který má najeto 20 či 40 tisíc km. Víte, co čekat a nekupujete zajíce v pytli. Při výběru se zaměřte především na reálný stav. Vodítkem můžou být následující orientační hodnoty výdrže jednotlivých dílů:
Přední pneumatika 20 tisíc km (rok výroby poznáte podle kodu DOT vyraženého na pneu, pokud má skútr najeto do 15 tisíc km, měl by odpovídat roku výroby)
Zadní pneumatika 10 tisíc km
Přední kotouč – 30-40 tisíc km
Zadní kotouč – 40-50 tisíc km
Vyskákané zadní tlumiče u maxiskútrů 40 tisíc km
Rozvody na posledním zoubku 40tis km

Rok výroby
Vycházejte ze stavu skútru, nikoliv z roku kdy byl vyroben. Pravidla jsou zde stejná, jako u počtu kilometrů. Výhodou u značkových skútrů je dostatek levných náhradních dílů, takže i po 50 tisící kilometrech a výměně potřebných dílů může být skútr ve skvělé kondici a připraven pro další bezproblémový provoz.

Záruka
2-letá záruka může být dobrým argumentem, ale u mnoha, zvláště čínských skútrů, ji v praxi uvidíte pouze na reklamním prospektu. Neztrácejme zde čas vysvětlováním jak a proč, berte tuto informaci jako fakt. Někteří seriózní prodejci dělají záruční opravy na své náklady, ale to je opravdu jen světlá vyjímka. Při koupi ojetých skútrů Vám seriózní prodejce poskytne časově omezenou záruku na motor. Zvláště na jaře je to skvělá nabídka, následující sezónu jste totiž krytí, pokud se se skútrem něco stane.

Dovozy
Mnoho lidí se bojí skútrů z dovozu, ale není třeba. Mnohdy jsou dovozové skútry v lepším stavu než ty ježděné u nás. Situace může být ale i opačná. Není třeba se ničeho obávat, opět si zjistěte v jakém stavu skútr je. Nezalekněte se nově lakované karoserie, například v Itálii je skútr braný jako spotřební materiál, proto po 4 letech provozu, kdy je karoserie značně poškrábaná, je dobré ji pro prodej přelakovat. Pokud je v pořádku motor a rám, není to na škodu, spíše naopak.

Výhodné nabídky
Pozor na “výhodné nabídky” - tj. skútr který se běžně pohybuje v relacích okolo 50tis vidíte na inzerátu za 35tis. Ne, prodejci opravdu nejsou blázni a v dnešní době internetu jsou ceny všeobecně známé a dostupné. Za více jak 10 let praxe v oboru musím říci, že na servise se setkáváme s jedním "výhodně" koupeným skútrem za málo peněz ze sta. Statistika je neúprosná, nebuďte proto naivní a vyhněte se zdánlivě výhodným nabídkám. Ve finále zaplatíte mnohem více peněz než kdybyste si koupili pěkný skútr a nikdy nebude ani zdaleka v tak dobrém stavu. To je, bohužel, fakt.

Kontakt s prodejcem
Prodejci jsou samozřejmě dobří i špatní. Většinou lze ty známé provařené firmy najít v diskuzích na internetu, je jich v ČR pár a informace se dají lehko zjistit. Nemůžeme v tomto článku nikoho jmenovat, ale většinou už podle podznačky poznáme, co můžeme očekávat. Shodou okolností to bývají právě výše zmíněné výhodné nabídky. Rád bych ale podotkl, že nejsou všichni prodejci zloději a šmelináři. V ČR působí spousta poctivých prodejců i dovozců. Každý se nějak živíme a nikdo nepodniká zadarmo. Za největší buranství považuji zeptat se v první větě na slevu. Přátelé, chovejme se k sobě civilizovaně. Cena je samozřejmě věc smluvní, ale sleva by měla být poskytnuta na základně reálných vad na skútru, které nebyly zmíněné v inzerátu, nikoliv “jen tak.” Věřím že slušnost při jednání je hodnota, kterou ve finále ocení obě strany. Nezapomínejme na to.

Zkušební jízda. Na co si dát pozor?

Dohodli jste si prohlídku, tak vzhůru do toho. Spoustu z níže zmíněných vad poznáte již před odjezdem na zkušební jízdu, takže si vše řádně projděte a až potom se běžte projet. Jako základní vodítko vám poslouží výše zmíněné životnosti dílů.

Požádejte o zkušební jízdu a zkuste při rychlosti cca 60km/h pustit řidítka. POZOR, jen pokud umíte jezdit a neskončíte na asfaltu! Tento test funguje i při brzdění. Jestliže skútr zatáčí na některou stranu, jsou jen dvě možnosti:
1) je bouraný
2) je to Peugeot Speedfight

Dále se může stát že se řidítka rozklepou. Tady je možností několik, ne vždy se nutně jedná o vadu:

Velký kufr
Málo se to ví ale velký kufr je nečastější příčinou klepání řídítek. Zkuste kufr oddělat a projeďte se ještě jednou.

Oskákaná přední pneumatika
Možné příčiny: jízda na podhuštěné pneu, provozování skútru s jedním vyteklým kluzákem. Repase vidlice stojí většinou okolo 3000Kč, pokud jsou v pořádku kluzáky, v případě že ne lítají částky okolo desíti tisíc.

Oskákaná zadní pneumatika
Signalizuje buď jízdu na podhuštěné pneu v minulosti, nebo (a to častěji) špatné zadní tlumiče případně uložení motoru. Toto bývají nákladné opravy.

Poškozený přední disk
Případně házející pneumatika - postavte skútr na hlavní stojan, zatižte zadek, aby bylo přední kolo zvednuté od země, roztočte jej a dívejte se jak hází. Špatná pneu hází vertikálně - nahoru a dolů. Toto je ale ojedinělé. Spíše se bude jednat o navalený disk, který jde poznat i okem, pokud se kolo roztočí dostatečně rychle a podíváte se na něj z boku.

Zvlněný kotouč
případně sjetý kotouč pod minimální tloušťkou - cítíte kopání při brzdění. Zde je řešením výměna kotouče. Zjistěte si cenu nového na eshopu. Ojetý kotouč ukazuje na vysoký kilometrový průběh. Pokud je na tachometru 15 tisíc km a oba kotouče jsou na výměnu, máte 100% jistotu že se jedná o skútr s upraveným stavem kilometrů.

Ložisko krku řízení
Test ložiska krku řízení: Při jízdě skútr "padá do zatáček" a je prakticky nemožné s ním jet rovně v přímém směru. Postavte skútr na stojan, zatižte zadní část tak, aby bylo přední kolo ve vzduchu a zkuste s řidítky lehce pohnout z jedné strany na druhou. Musí chodit úplně volně. Pokud se v jednom místě zadrhávají, nebo ještě hůř zůstanou stát, je na vině 100% ložisko krku. To může být buď jen opotřebené, nebo deformované v důsledku nehody. Pokud skútr netáhne do stran, bude se jednat nejspíš jen o opotřebení. Na odcházející ložisko krku nejčastěji trpí starší modely skútry Piaggio Beverly.

Uložení motoru
Skútr na silnici “plave” - nejede rovně. Postavte jej na hlavní stojan a zkuste zamlít motorem, a to nejen do stran, ale i do zkrutu. Buď se bude hýbat i s celým skútrem, což je v pořádku, nebo rám bude v klidu a motor bude chodit o několik centimetrů do stran, většinou je i vidět, že je v uložení volný. Toto je časté například u skútrů s Piaggio motory, kde oprava vyjde okolo 2-3tis Kč vč. práce.

Motor: Co na první pohled nepoznáte

Pak tu máme ještě pár zádrhelů, které můžou lézt do peněz. Ale vy je můžete a nemusíte poznat. Celkem efektivně v tomto pomůže předkupní prohlídka, kdy je možné otevřít variátor. Tu děláme u nás v servise. Pokud se kupuje skútr, kde je vše výše zmíněné v pořádku, je celkem malá pravděpodobnost fatálního problému s motorem. Rozhodně bych po prodejci nepožadoval sundání na místě krytu variátoru atd. Stejně byste bez zkušeností moc nepoznali. Zde jsou projevy jednotlivých možných problémů:

Klepání motoru
Klepavý zvuk poznáte při troše zkušeností i uchem. Motor nejde tiše a je cítit při běhu kovové klepání z přední strany u variátoru nebo od strany zapalování. Utíkejte pryč ať je cena jakkoliv lákavá. Hlavně u čtyřtaktů se jedná o velmi drahé opravy, u Piaggio motorů mnohdy i neopravitelné závady. Poškozené mohou být vačka a vahadla, nebo pak kliková hřídel či ložiska na klice.

Cinkání od spojky
Na volnoběh slyšet cinkání ze zadní strany variátorové skříně jakoby u kola. Často jde pouze o uvolněný krycí plech spojky. Tento zvuk zmizí při zvýšení otáček, nebo po rozjezdu. Nejedná se většinou o drahou opravu (krycí plech se dá přibodovat svařečkou) a není třeba se tohoto projevu příliš bát. Určitě to ale bude třeba vyřešit. POZOR - nesplést s klepáním motoru viz výše.

Hluk při rozjezdu
Skřípavé nebo chrastivé zvuky při rozjezdu ukazují na opotřebenou spojku a spojkový zvon. Podle typu skútru může být oprava nákladnější, na ty běžné jsou ale dostupné použité díly v dobrém stavu. Opotřebovaná spojka se většinou objevuje až po překročení hranice 40-50 tisíc km. Ceny najdete na eshopu. Jsou zde dvě výjimka, a to Honda Silver Wing a S-wing 400, které pískají při rozjezdu standardně a není třeba se ničeho bát.

Prudký pokles otáček
Pokud najednou při akceleraci poklesnou znatelně otáčky a dojde ke zhoršení zrychlení, může to mít několik příčin. Tou levnější jsou pouze sjeté válečky, ale nebývá až tak častá. Většinou jde spíš o vymačkaný variátor (podle typu skútru 2-6 tisíc Kč, vice u konkrétního typu na eshopu). Nebo ještě hůř vadná zadní řemenice, což může být u některých typů velmi drahý špás (jmenujme například Yamaha T-max, Honda Silver Wing atd.). Tyto projevy jsou opět běžné u skútrů s vyšším nájezdem přes 40-60tis km. Pozor na to!

Pískavý zvuk od převodů
Většinou se projevuje při jízdě nad 50 km/h, kdy je slyšet pískání od zadního kola. V lepším případě ložisko, což se ale často nestává. V tom horším a častějším, buď semleté zuby, nebo vymleté uložení ložiska v karteru. Jedná se o velmi drahé opravy od 5 tisíc výše. Například u Hondy Silver Wing se dostanete klidně k 15 tisícům Kč. Předtím než takový skútr koupíte, nechte si stav převodů důkladně prověři. Zvýšený pískavý hluk od převodů je celkem normální u starších padesátek Piaggio (NRG, ZIP, Typhoon), ale také u skútrů, kde byly měněny převody za delší, což můžou být i předělané motory Piaggio ze 125 na 200ccm. Každopádně, na tohle velký pozor.

Kontrolka check engine u motoru se vstřikováním
Časté u skútrů Peugeot (Jet Force, Satelis). Dejte si velký pozor a trvejte na odstranění závady před koupí. Zvláště u Peugeotu nevěstí check kontrolka nic dobrého. Můžou nastat problémy se startováním, zdecháním na volnoběh atd. Někdy jde o rozsáhlé a drahé opravy. Naopak u skútrů Piaggio 400-500 se většinou, podotýkám většinou, nejedná o nic dramatického. Na vině bývá špatná baterie (napětí v pořádku ale kapacita je nízká), případně pomůže reset škrtící klapky a nová kalibrace (otázka ceny do 1000Kč). Co můžete zkusit je připojit skútr na zdravou baterii, dost možná kontrolka zhasne, pokud ne, tak pryč od toho.

Dobíjení
Taktéž můžete koupit skútr, který nedobíjí. To většinou nejde na první pohled poznat, museli byste změřit napětí na akumulátoru při nastartovaném motoru. To by mělo být cca 13V na volnoběh a maximálně 14,5V v otáčkách. Zde bych předpokládal poctivost prodejce a věřil, že skútr bude v pořádku. Jednalo by se totiž o klasickou skrytou závadu, prodejce to možná ani nemusí vědět. Pokud skútr nedobíjí nebo dobíjí málo, na vině bývá nejčastěji regulátor napětí, v horším případě i zapalování. Ceny jsou různé podle typu skútru a najdete je u nás na eshopu.

Značky, modely a jejich pověst

Aprilia

SR - do roku 2001 – nejvyskytovanější model od Aprilie, vzhledově stálce celkem atraktivní i přes vysoký věk. Vyráběl se vzduchem i vodou chlazený, obě verze jsou v pohodě. Skútry po něhodě trpí na nestabilitu, ta se pozná zvláště podle přední vidlice, kdy má tendenci uhýbat do stran, nebo se kroutit při brždění. Často také odchází zadní tlumič, který ale není nijak nákladnou položkou. Jako první skútr se vyráběl také se vstřikováním. Rychloměru u SR příliš nevěřte, rád si přidává, mnohdy i 20% k reálné rychlosti. Dvoutaknímu modelu SR 125 se doporučujeme kvůli nespolehlivosti a vysoké spotřebě obloukem vyhnout.
SR Ditech VAROVÁNÍ: Pokud Ditech funguje, je celkem fajn, ovšem nikdy to netrvá dlouho. Tomuto skútru se vyhněte obloukem. Ve chvíli kdy začne stávkovat jej nedá nikdo dohromady a můžete jej maximálně rozprodat na díly. Ditechy vůbec nebereme na servis. Stejně tak se vyhněte i SR z roku 2001-2003 s Morini motorem a karburátorem. Též se nejedná o zdařilou motorizaci, navíc jsou již některé díly uplně nedostupné.
SR Factory  – nástupce populární SR, osazen motorem Piaggio. Karburátorová verze je naprosto bez problémů, stříkačkám se raději vyhněte. Není to sice takový průšvih jako u předchozího Ditechu, nicméně pokud motor začne stávkovat, bude problém najít někoho kdo jej opraví. U nás nebereme dvoutaktní stříkačky na servis.
SR Max – skútr s velice líbivým a agresivním designem, osazen kvalitním motorem Piaggio v objemu 125 a 300ccm. 15 palcové přední a 14 palcové zadní kolo napomáhá k výborným jízdním vlastnostem skútru, společně s výkoným motorem nabízí sportovní jízdu, která se stane tou pravou zábavou.
Sport City – ocení každý, pro kterého představuje skútr každodenní dopravní prostředek. Výráběn v objemech 125-200-250-300ccm vždy s Piaggio motory. Velikost a váha skútru jsou malé a přispívají k výborné manipulaci.
Rally  – velmi bytelný skútr, netrpí na žádné neduhy a snese i opravdu tvrdé zacházení, horší je to ale s dostupností náhradních dílů, některé se už nevyrábí a bývá je problém sehnat.
Leonardo 125-150  VAROVÁNÍ: patří mezi nejlevnější ojeté maxiskútry, osazen je nepříliš spolehlivým motorem Rotax, náhradní díly na tento motor jsou extrémně drahé. Stejně jako SR, bourané modely trpí nestabilitou přední vidlice. Tomuto typu se určitě vyhněte.
Atlantic 500 – velký cestovní skútr, vhodný pro delší cesty. Komfortní jízda ve dvou a velký uložný prostor najdete právě u tohoto skútru. Některé modely trápí problémy s elektroinstalací, odchází regulátory a tachometry.
Atlantic Sprint – novější model Atlanticu sází místo pohodlí na sportovní image. V zatáčkách vás potěší jistý podvozek, o co ale oproti předchozí generaci přišel je pohodlí, které je stále na dobré úrovni, pověsti pojízdného křesla ale už nové modely nedostojí.
SRV 850 – nejvýkonější sportovní skútr od Aprilie, představen jako novinka v roce 2012. Lze koupit ve verzi s brzdovým systémem ABS. Kvůli vysoké hmotnosti se necítí v zatáčkách uplně nejlépe, ale pokud jezdíte často přivaděče a dálnice budete velmi spokojeni.

Více na stránce Skútry Aprilia.

CPI

Popcorn/Oliver - na pohled designově zdařilé skútry. Co na obrázku není vidět je nepřirozený posez jezdce s nohami na vysoké podlaze, kde při jízdě dochází ke kontaktu blinkrů s koleny. Tyto skútry trpí rozdílnou kvalitou zpracování, časté jsou zvlněné kotouče, při horším zacházení brzy odchází brýle přední vidlice, problémy bývají s přední kotoučovou brzdou. Je také třeba zminit extrémně optimistický tachometr, který ukazuje 80km/h i když reálně jedete 55-60km/h.
Aragon 50 - skútr s velice líbivým designem. Co se týče spolehlivosti a zpracování je stejné jako o modelů Popcorn a Oliver.
Aragon 125 - skútr s velice líbivým designem. Motor GY6 není kdovíjaký sprinter, nepatří ani k nejspolehlivějším. Na základní dopravu na krátké vzdálenosti stačí, více ale od něj nečekejte.

Více na stránce Skútry CPI.

Derbi

Hunter/Manhattan – osazen vzduchem chlazeným motorem Derbi, téměř u všech modelů odchází velmi brzy variátor, který je třeba vyměnit za Malossi a také trpí na ucpávání výfuku. Motor jako celek nepatří mezi špičku a to jak výkonem, tak spolehlivostí.
Predator – velmi podařený skútr, dobrá konstrukce. Do roku 2003 s Derbi motorem, i zde odcházhí variátory a často se ucpávají výfuky, s motorem vážnější problémy nejsou. Pozdější verze se vyráběla s motorem Piaggio od roku 2003 pod názvem GP1.
Atlantis – nástupce modelu Hunter s jednoduchým designem má skvělé brzdy a zvláště s Piaggio motorem může být dobrým služebníkem za výbornou cenu. Při výběru se zaměrte na kusy vyrobené po roce 2003, předchozí totiž měly ne přilíš spolehlivé motory Derbi, na které je navíc problém sehnat náhradní díly.
GP1 125/250 – sportovní skútr od Derbi zaujme na první pohled svým agresivním vzhledem. Osazen kvalitním a výkonem motorem Piaggio. Občas praská nádrž a je velmi těžko sehnatelná.
Rambla 125/250 – skútr s velkými koly a Piaggio motorem vhodný pro každodenní jízdu. Překvapí pohodlným podvozkem a brilantními brzdami.

Více na stránce Skútry Derbi.

Gilera

Italská značka s dlouholetou tradicí, která používá do svých skútrů motory Piaggio. S náhradními díly není problém. U značky Gilera nenajdete skútry s vážnějšími nedostatky.

Stalker
Runner
Runner od 2005
Nexus
Nexus
GP 800

Více na stránce Skútry Gilera .

Honda

Japonská značka Honda používá ve svým skútrech motory vlastní výroby vysoké kvality a vynikající životnosti. Dodávka náhradních dílů je bezproblémová, ale překvapí vyšší cenou originálních dílů.

X8R Vision 110
PCX - malý obratný skútr se vstřikováním paliva, patří mezi základní vstupní modely do třídy 125ccm. Jeho nizká spotřeba, slušný výkon a velice příznivá pořizovací cena jej dělají častou volbou pří výběru nového skútru. Mezi nevýhody patří malá a úzká kola a vysoké ceny kapotáží, určitě se vyhněte i jen lehce bouraným kusům.
SH 125-150 - pohodlný skútr na větších kolech v mnoha motorových variantách. Vhodný do městského provozu, ale také jako pracant např. pro messengery, protože je téměř nesmrtelný. Široká nabídka druhovýrobních dílů. Tento skútr můžeme jednoznačně doporučit.
SH 300 - výkonný kompromis mezi maxiskútrem a skútrem do města. Nabídne dostatek výkonu, pohodlí a maximální spolehlivost. Horší je to s dostupností druhovýrobních dílů, většina dílů je dostupná pouze v originále.
Forza 250/300 - Zvláště novější verze 300ccm je výborný parťák i na dlouhé cesty. Motor je dostatečně výkonný na to aby skútr rozjel až ke 130km/h, spotřeba nízká, místo pod sedlem obrovské, velmi pohodlný. Kéž by všechny maxiskútry byly tak dobré jak je Forza.
SilverWing 400/600 - velký cestovní skútr s nízkým posezen od Hondy, nabízí pohodlí a dostatečný výkon pro cestování ve dvou. Skútr lze využívat s přehledem i v městském provozu. Na starších kusech občas odchází hřídel v převodech, oprava je otázkou cca 15tis Kč. Skoro všechny Silverwingy pískají při rozjezdu.
Integra 700/750 - Integra je na pomezí mezi skútry a motorkami. Nemá variátor, ale dvouspojkový automat. Starší modely byly co se řazení týče dost nezábavné, proto doporučujeme před koupí pořádně projet. U novějších verzí o objemu 750ccm došlo k přenastavení převodovký a jízda je super. Integra umí být velmi úsporná a jezdit okolo 3l/100km

Více na stránce Skútry Honda .

Keeway

Díly jsou vyráběné v Číně a následně smontovány v Maďarsku. Skútry mají kolísavou kvalitu, dá se narazit na dobré i špatné kusy. S náhradními díly nebývá vážnější problém, ale někdy se můžete setkat s delší dodací lhůtou.

Hurricane - základní model láká na svou nízkou cenu. Bohužel, zde je tím vykoupena kvalita a Hurricane nebývá příliš dobrou volbou. Odchází hlavní stojan, nosič zavazadel, přední vidlice jsou poddimenzované, praskají plasty, které jsou bohužel nesvařitelné. Určitě je ale kvalitnější než čtyřtaktní čínské padesátky. Tento skútr je vhodný pouze pro jezdce s minimálními nároky a i těm bychom doporučili se poohlédnout jinde.
Focus/Matrix - na pohled designově zdařilé skútry. Co na obrázku není vidět je nepřirozený posez jezdce z nohama na vysoké podlaze, kde při jízdě dochází ke kontaktu blinkrů s koleny. Tyto skútry trpí rozdílnou kvalitou zpracování, časté jsou zvlněné kotouče, při horším zacházení brzy odchází brýle přední vidlice, problémy bývají s přední kotoučovou brzdou. Je také třeba zminit extrémně optimistický tachometr, který ukazuje 80km/h i když reálně jedete 55-60km/h.
Arn 125 - Designová kopie Hondy X8R má osazený poměrně atypický čínský motor 153QMI. Dílů je na tento motor poměrně málo, ovšem vše se dá sehnat i v originále, kde je to ale vykoupeno poměrně vysokou cenou. Pokud o něm uvažujete, bude lepší se poohlédnout jinde.
Matrix/F-act/Hacker 125 atd... - Klasické čínské skútry s motory GY6, který není kdovíjaký sprinter, nepatří ani k nejspolehlivějším. Na základní dopravu na krátké vzdálenosti stačí, více ale od něj nečekejte.

Více na stránce Skútry Keeway .

Kentoya


Česká značka používá čínskou techniku, bohužel nevalné kvality. Základní modely provází mnoho problémů, s dodáním dílů mají zákazníci různé zkušenosti, někdo je spokojen, někdo ne. Novější dvoutakty jsou motorově shodné s CPI/Keeway, na internetu je hledejte pod výrobcem Generic (původní čínská značka, Kentoya je název pouze pro český a slovenský trh).

Zoom 4T - základní a nejlevnější model Zoom je tím nejhorším co si můžete pořídit. Většina věcí dle zkušeností majitelů odchází do 6 tisíc km a to i tak závažné díly, jako rozvodový řetěz, či vačková hřídel. Pověstné jsou slabé brzdy a praskající plasty. Pokud můžete, tomuto skútru se obloukem vyhněte, i pokud hledáte nenáročné přibližovadlo na chatu.
Zoom2 / XOR - na pohled designově zdařilé skútry. Co na obrázku není vidět je nepřirozený posez jezdce z nohami na vysoké podlaze, kde při jízdě dochází ke kontaktu blinkrů s koleny. Tyto skútry trpí rozdílnou kvalitou zpracování, časté jsou zvlněné kotouče, při horším zacházení brzy odchází brýle přední vidlice, problémy bývají s přední kotoučovou brzdou. Je také třeba zminit extrémně optimistický tachometr, který ukazuje 80km/h i když reálně jedete 55-60km/h. Kvalita zpracování je o stupeň horší než u skútrů CPI/Keeway.
XOR / Viking 125 apod - Klasické čínské skútry s motory GY6, který není kdovíjaký sprinter, nepatří ani k nejspolehlivějším. Na základní dopravu na krátké vzdálenosti stačí, více ale od něj nečekejte. Stopětadvacítky Kentoya velmi často trpí na problémy s brzdami, i u zánovních skútrů bývá často vadný třmen nebo křivé kotouče. Pozor na to.

Více na stránce Skútry Kentoya .

Malaguti


Italská značka s dlouhou tradicí ve výrobě skútrů, nejčastěji používá motory Minarelli. V roce 2012 značka vyhlásila bankrot a nějakou dobu nešlo na tyto skútry nic sehnat. Od roku 2016 lze opět díly objednávat, tedy skútry se dají dále v pohodě provozovat.

F12 – vyrábí se od roku 95 a má pověst nesmrtelného skútru. I nejstarší modely jsou velmi spolehlivé a netrpí zvláštními neduhy a to jak vodou, tak i vzduchem chlazené typy. Dnes už jsou ale kvůli nízkým cenám a stáří většinou v dost zuboženém stavu. Nové modely od roku 2004 jsou vybaveny karburátory Gutner, se kterými je problém při zvyšování výkonu, proto je třeba je většinou vyměnit.
F15 – reprezentativní padesátka je větším bratrem modelu F12. Až na problémy s tachometry netrpí zvláštními neduhy a pohodlně odveze i 2 pasažéry. Technika se shoduje s modelem F12.
Madison 125-150 - vyšši posez zajistí dokonalý přehled o dění na vozovce. Motory Minarelli netrpí výraznějšími problémy, starší kusy s vysokým nájezdem často trpí na defekty klikové hřídele. Astronomické jsou ceny některých dílů, jako například zadní tlumiče, plexi atd..
Madison 180-200 - model po faceliftu, lehce pozměněný design, osazen motory Piaggio. Velmi spolehlivý a výkonný maxiskútr. Některé díly jako plexi, nebo kapotáže mohou být extrémně drahé.
Madison 400 - VAROVÁNÍ: jeden z mála modelů značky je osazen motorem Morini 400. Motor nepatří mezi nejspolehlivější, navíc jsou na něj prakticky nesehnatelné díly. To z tohoto modelu dělá černého petra mezi ojetými skútry, od Madisonu 400 utíkejte pryč ať je v jakémkoliv stavu!
Spider Max 500 - VAROVÁNÍ: Spider Max se sice tváří, že používá motor Piaggio 500, je na něm ale mnoho modifikací, takže většina dílů se musí objednávat v originále. Navíc, na tento model jsou velmi drahé díly. Doporučujeme se tedy poohlédnout po jiném skútru.

Více na stránce Skútry Malaguti .

Piaggio

Nejstarší italský výrobce skútrů používá vlastní motory a je hlavní značkou koncernu Piaggio, pod který spadají značky Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa. Nemá v nabídce modely, které by byly vyloženě špatné. Dostupnost náhradních dílů je bez problémů.

Zip  - nejmenší model poslouží jako základní přibližovadlo. V kapalinou chlazené verzi SP se může stát i ostrou závodní hračkou.
NRG  - stěžejní model značky, vyrábí se od roku 95 jako NTT, poté v roce 97 jej vystřídal facelift s označením MC2. Na ten v roce 99 navázal další facelift MC3, který se vyráběl až do roku 2004. Všechny tyto typy lze doporučit, zvláště staré NTT a MC2 vynikají už v sérii více než uspokojivým výkonem. Modely které jezdí 80-90km/h nejsou vyjímkou. Zmínit musíme také velmi optimistické tachometry, které si často přidají i 20% k reálné rychlosti.
NRG Power  - nový model značky navazující na tradici sportovního modelu NRG, bohužel v ČR výhradně dodáván s málo výkonným vzduchem chlazeným motorem. Nové NRG také trpí na nevalnou kvalitu přední vidlice.
Vespa ET2, LX50 – malý stylový skútr od Piaggia netrpí zvláštními neduhy a je výbornou volbou do ucpaných měst.
X7/X8/X9  - v mnoha motorových variantách. Pohodlné a všestranné skútry, netrpí závažnějšími nedostatky. U starších kusů bývá vychozené uložení motoru (oprava cca 3000,-Kč) a netěsnící vodní pumpy (cca 2-5000,-Kč dle poškození)
Liberty  - spolehlivý čtyřtakt za dobrou cenu. Ocení ho Ti, kteří nechtějí maxiskútr a nemají příliš velké nároky na výkon. U modelů Liberty doporučejeme opatrnost při koupi poštovních skútrů, které můžou být s velkým počtem najetých kilometrů. Hojně se taky dováží poštovní verze, které ve většině případů mají svoje nejlepší roky za sebou. U Liberty si dejte pozor na roky 1996-1998, poznáte je podle kontrolního okénka na olej. Těm se vyhněte - jedná se o staré motory ET4 na které už spousta dílů nejde objednat.
Vespa ET4, LX125 – silnější stylový skútr, vhodný do městského provozu a díky jeho malé velikosti a nízké váze vhodný i pro ženy. U ET4 si dejte pozor na roky 1996-1998, poznáte je podle kontrolního okénka na olej. Těm se vyhněte - jedná se o starý typ motoru na který už spousta dílů nejde objednat.
Beverly – díky velkým kolům vhodný pro jízdu po městech. Skútr byl vyráběn v mnoha motorových variantách. Starší modely trpěly mírnou nestabilitou a odcházejícími ložisky krku řízení, nové modely po roce 2010 jsou již uplně bezproblémové.
MP3 – velice netradiční skútr, který vás ale může potrápit náklady na servis předního mechanismu naklápění. Odchází jednotky, čepy atd.. Opravy se zpravidla pohybují nad 10tis Kč, tedy pokud mp3 chcete, vybírejte jen kusy ve výborném stavu a s jasnou historií.
Vespa GT 250-300 – výkonný větší skútr Vespa GT vhodný i pro delší cesty, netrpí žádnými nedostatky a je velmi oblíbený.

Více na stránce Skútry Piaggio .

Suzuki

Japonská značka Suzuki používá do svých skútrů převážně motory Morini. S náhradními díly nebývá problém, ale mnohdy nepotěší jejich vysoké ceny.

Katana
Epicuro 125-150
Burgman 250, 400

Burgman 650

Více na stránce Skútry Suzuki .

Yamaha

Yamaha vyrábí své skútry ve Francii v továrně MBK. Pod touto značkou se také prodávají na francouzském a občas i na italském trhu. Osazeny jsou motory Minarelli. S náhradními díly není problém.

Jog
Neos
Aerox
Majesty 125-150
Majesty 250
X-Max 125-250
Versity 300
Majesty 400
T-Max 500/530

Více na stránce Skútry Yamaha .

Nejoblíbenější skútry na trhu

Často slýcháváme otázku “tak který skútr si mám koupit?” Na tu neexistuje jednoznačná odpověď, protože každý zákazník má jiné preference. Přesto, abychom Vám usnadnili výběr, vybrali jsme z každé objemové kategorie 5 nejoblíbenějších skútrů se kterými rozhodně neuděláte chybu a které patří ve své konkurenci ke špičce.

TOP 50ccm






TOP 125ccm






TOP do 300ccm






TOP nad 300ccm






Závěrem

Doufáme, že vám tento článek bude přínosem. Účelem bylo nestranně zde sdělit zkušenosti s koupí skútrů. Nezapomeňte ihned po koupi na servisní prohlídku.

Nyní už víte do čeho půjdete, kolik na to máte a nezbývá nic jiného než vyrazit a dobře nakoupit. Ať už si vyberete jakkoliv, budeme se těšit na Vaši návštěvu našeho eshopu, či servisu .

Ať to valí!