Určitě jste si již uvědomili, že by se Vám nějaké to přibližovadlo hodilo. V prvé řadě si ale odpovězte na následující otázky, podle nich se posunete dál a uvědomíte si důležitost jednotlivých kritérií výběru:
Na
dojíždění
do
práce
každý
den
potřebujete
100%
spolehlivý
stroj,
navíc
by
bylo
dobré
myslet
na
vybavení
plexištítem
jako
ochranu
proti
nepřízni
počasí.
Naproti
tomu
pokud
máte
skútr
na
chatu
na
dojetí
2km
do
obchodu
a
zpět,
není
třeba
příliš
rozmýšlet.
Pokud budete jezdit pravidelně a bydlíte například 20 km od města, kam dojíždíte za prací nebo do školy, je skoro pošetilé pomýšlet na málo výkonnou padesátku. Určitě zvolte maxiskútr a pokud jste limitování řidičským oprávněním, myslete při koupi na možnost úprav vašeho budoucího skútru. I když si řeknete, že čínská sto pětadvacítka vám bude stačit, ujišťuji vás že názor po pár delších cestách rychlostí 70-80 km/h rychle změníte.
Velmi
důležitá
otázka,
pokud
máte
v
plánu
alespoň
občas
jezdit
ve
dvou,
myslete
na
spolujezdcovo
i
svoje
pohodlí.
Například
Piaggio
ZIP
určitě
nebude
ta
správná
volba
pro
dva
pasažéry
kvůli
své
velikosti.
Důležitá
je
také
výkonnostní
stránka,
i
zde
padesátky
splní
pouze
základní
předpoklad
pro
přemístění
z
bodu
A
do
bodu
B.
Opět
přesná
otázka
na
typ
skútru.
Pokud
v
létě
často
jezdíte
k
vodě,
nebo
na
výlety,
sáhněte
po
větším
skútru.
Ve
městě
není
neohrabaný,
jak
si
mnoho
lidí
myslí
a
při
výletech
oceníte
pohodlný
posez,
větší
zavazadlový
prostor
a
lepší
ochranu
před
nepřízní
počasí.
Podle
ujetých
kilometrů
a
četnosti
použití
zvažte
také,
jestli
chcete
vodou
nebo
vzduchem
chlazený
motor.
Vodou
chlazené
jsou
ve
všech
ohledech
lepší,
vyšší
nároky
na
údržbu
jsou
zde
zbytečný
strašák.
Věříme, že jste si otázky pečlivě prošli a zodpověděli. V tuto chvíli byste již měli mít jasno, co má Váš skútr umět a k čemu že jej vlastně potřebujete. Zkusme tedy začít s výběrem a řekněme si něco o koupi.
Často se setkáváme s mnoha omyly, kterých se lidé při nákupu skútru dopouštějí. Je to dáno především zkušenostmi z nákupu ojetých aut. U skútrů je ale situace trochu jiná, pojďme se na nejčastější nedorozumění podívat a vysvětlit si je.
Výkon
Prvním
častým
omylem
je
psaný
výkon.
To
se
týká
hlavně
padesátek,
u
maxiskútrů
jsou
tyto
údaje
celkem
relevantní.
Uváděné
hodnoty
v
technickém
průkazu
totiž
často
vůbec
neodpovídají
realitě,
zvláště
úsměvných
může
být
5
koní
u
čínského
čtyřtaktu
a
podobně.
Majitelé
se
pak
nemohou
divit,
že
je
předjede
i
letitá
Babeta.
U
dvoutaktních
padesátek
je
výkon
de
facto
zbytečná
hodnota,
vše
lze
totiž
měnit
pomocí
tuningových
dílů.
Výkon
se
může
vyhoupnout
o
2
koně
nahoru
pouze
použitím
dobrého
výfuku.
Někteří
výrobci
také
uvádějí
výkon
zaškrcené
verze,
která
jezdí
45
km/h.
Shrnout
se
to
dá
asi
takto:
Sériová
padesátka
bez
restrikcí
by
měla
jezdit
cca
70
km/h.
Pokud
jezdí
více,
je
to
Minarelli
nebo
Piaggio
v
dobrém
stavu,
pokud
méně,
je
něco
špatně.
Počet
kilometrů
Další
prakticky
zbytečná
hodnota.
Úprava
počtu
najetých
kilometrů
je
pro
zkušeného
mechanika
práce
asi
na
půl
hodiny.
Dokonce
ani
digitální
tachometry
nejsou
překážkou.
Proto
si
spíš
můžete
vážit
toho,
že
vám
někdo
prodává
skútr,
který
má
najeto
20
či
40
tisíc
km.
Víte,
co
čekat
a
nekupujete
zajíce
v
pytli.
Při
výběru
se
zaměřte
především
na
reálný
stav.
Vodítkem
můžou
být
následující
orientační
hodnoty
výdrže
jednotlivých
dílů:
Přední
pneumatika
20
tisíc
km
(rok
výroby
poznáte
podle
kodu
DOT
vyraženého
na
pneu,
pokud
má
skútr
najeto
do
15
tisíc
km,
měl
by
odpovídat
roku
výroby)
Zadní
pneumatika
10
tisíc
km
Přední
kotouč
–
30-40
tisíc
km
Zadní
kotouč
–
40-50
tisíc
km
Vyskákané
zadní
tlumiče
u
maxiskútrů
40
tisíc
km
Rozvody
na
posledním
zoubku
40tis
km
Rok
výroby
Vycházejte
ze
stavu
skútru,
nikoliv
z
roku
kdy
byl
vyroben.
Pravidla
jsou
zde
stejná,
jako
u
počtu
kilometrů.
Výhodou
u
značkových
skútrů
je
dostatek
levných
náhradních
dílů,
takže
i
po
50
tisící
kilometrech
a
výměně
potřebných
dílů
může
být
skútr
ve
skvělé
kondici
a
připraven
pro
další
bezproblémový
provoz.
Záruka
2-letá
záruka
může
být
dobrým
argumentem,
ale
u
mnoha,
zvláště
čínských
skútrů,
ji
v
praxi
uvidíte
pouze
na
reklamním
prospektu.
Neztrácejme
zde
čas
vysvětlováním
jak
a
proč,
berte
tuto
informaci
jako
fakt.
Někteří
seriózní
prodejci
dělají
záruční
opravy
na
své
náklady,
ale
to
je
opravdu
jen
světlá
vyjímka.
Při
koupi
ojetých
skútrů
Vám
seriózní
prodejce
poskytne
časově
omezenou
záruku
na
motor.
Zvláště
na
jaře
je
to
skvělá
nabídka,
následující
sezónu
jste
totiž
krytí,
pokud
se
se
skútrem
něco
stane.
Dovozy
Mnoho
lidí
se
bojí
skútrů
z
dovozu,
ale
není
třeba.
Mnohdy
jsou
dovozové
skútry
v
lepším
stavu
než
ty
ježděné
u
nás.
Situace
může
být
ale
i
opačná.
Není
třeba
se
ničeho
obávat,
opět
si
zjistěte
v
jakém
stavu
skútr
je.
Nezalekněte
se
nově
lakované
karoserie,
například
v
Itálii
je
skútr
braný
jako
spotřební
materiál,
proto
po
4
letech
provozu,
kdy
je
karoserie
značně
poškrábaná,
je
dobré
ji
pro
prodej
přelakovat.
Pokud
je
v
pořádku
motor
a
rám,
není
to
na
škodu,
spíše
naopak.
Výhodné
nabídky
Pozor
na
“výhodné
nabídky”
-
tj.
skútr
který
se
běžně
pohybuje
v
relacích
okolo
50tis
vidíte
na
inzerátu
za
35tis.
Ne,
prodejci
opravdu
nejsou
blázni
a
v
dnešní
době
internetu
jsou
ceny
všeobecně
známé
a
dostupné.
Za
více
jak
10
let
praxe
v
oboru
musím
říci,
že
na
servise
se
setkáváme
s
jedním
"výhodně"
koupeným
skútrem
za
málo
peněz
ze
sta.
Statistika
je
neúprosná,
nebuďte
proto
naivní
a
vyhněte
se
zdánlivě
výhodným
nabídkám.
Ve
finále
zaplatíte
mnohem
více
peněz
než
kdybyste
si
koupili
pěkný
skútr
a
nikdy
nebude
ani
zdaleka
v
tak
dobrém
stavu.
To
je,
bohužel,
fakt.
Kontakt
s
prodejcem
Prodejci
jsou
samozřejmě
dobří
i
špatní.
Většinou
lze
ty
známé
provařené
firmy
najít
v
diskuzích
na
internetu,
je
jich
v
ČR
pár
a
informace
se
dají
lehko
zjistit.
Nemůžeme
v
tomto
článku
nikoho
jmenovat,
ale
většinou
už
podle
podznačky
poznáme,
co
můžeme
očekávat.
Shodou
okolností
to
bývají
právě
výše
zmíněné
výhodné
nabídky.
Rád
bych
ale
podotkl,
že
nejsou
všichni
prodejci
zloději
a
šmelináři.
V
ČR
působí
spousta
poctivých
prodejců
i
dovozců.
Každý
se
nějak
živíme
a
nikdo
nepodniká
zadarmo.
Za
největší
buranství
považuji
zeptat
se
v
první
větě
na
slevu.
Přátelé,
chovejme
se
k
sobě
civilizovaně.
Cena
je
samozřejmě
věc
smluvní,
ale
sleva
by
měla
být
poskytnuta
na
základně
reálných
vad
na
skútru,
které
nebyly
zmíněné
v
inzerátu,
nikoliv
“jen
tak.”
Věřím
že
slušnost
při
jednání
je
hodnota,
kterou
ve
finále
ocení
obě
strany.
Nezapomínejme
na
to.
Dohodli
jste
si
prohlídku,
tak
vzhůru
do
toho.
Spoustu
z
níže
zmíněných
vad
poznáte
již
před
odjezdem
na
zkušební
jízdu,
takže
si
vše
řádně
projděte
a
až
potom
se
běžte
projet.
Jako
základní
vodítko
vám
poslouží
výše
zmíněné
životnosti
dílů.
Požádejte
o
zkušební
jízdu
a
zkuste
při
rychlosti
cca
60km/h
pustit
řidítka.
POZOR,
jen
pokud
umíte
jezdit
a
neskončíte
na
asfaltu!
Tento
test
funguje
i
při
brzdění.
Jestliže
skútr
zatáčí
na
některou
stranu,
jsou
jen
dvě
možnosti:
1)
je
bouraný
2)
je
to
Peugeot
Speedfight
Dále
se
může
stát
že
se
řidítka
rozklepou.
Tady
je
možností
několik,
ne
vždy
se
nutně
jedná
o
vadu:
Velký
kufr
Málo
se
to
ví
ale
velký
kufr
je
nečastější
příčinou
klepání
řídítek.
Zkuste
kufr
oddělat
a
projeďte
se
ještě
jednou.
Oskákaná
přední
pneumatika
Možné
příčiny:
jízda
na
podhuštěné
pneu,
provozování
skútru
s
jedním
vyteklým
kluzákem.
Repase
vidlice
stojí
většinou
okolo
3000Kč,
pokud
jsou
v
pořádku
kluzáky,
v
případě
že
ne
lítají
částky
okolo
desíti
tisíc.
Oskákaná
zadní
pneumatika
Signalizuje
buď
jízdu
na
podhuštěné
pneu
v
minulosti,
nebo
(a
to
častěji)
špatné
zadní
tlumiče
případně
uložení
motoru.
Toto
bývají
nákladné
opravy.
Poškozený
přední
disk
Případně
házející
pneumatika
-
postavte
skútr
na
hlavní
stojan,
zatižte
zadek,
aby
bylo
přední
kolo
zvednuté
od
země,
roztočte
jej
a
dívejte
se
jak
hází.
Špatná
pneu
hází
vertikálně
-
nahoru
a
dolů.
Toto
je
ale
ojedinělé.
Spíše
se
bude
jednat
o
navalený
disk,
který
jde
poznat
i
okem,
pokud
se
kolo
roztočí
dostatečně
rychle
a
podíváte
se
na
něj
z
boku.
Zvlněný
kotouč
případně
sjetý
kotouč
pod
minimální
tloušťkou
-
cítíte
kopání
při
brzdění.
Zde
je
řešením
výměna
kotouče.
Zjistěte
si
cenu
nového
na
eshopu.
Ojetý
kotouč
ukazuje
na
vysoký
kilometrový
průběh.
Pokud
je
na
tachometru
15
tisíc
km
a
oba
kotouče
jsou
na
výměnu,
máte
100%
jistotu
že
se
jedná
o
skútr
s
upraveným
stavem
kilometrů.
Ložisko
krku
řízení
Test
ložiska
krku
řízení:
Při
jízdě
skútr
"padá
do
zatáček"
a
je
prakticky
nemožné
s
ním
jet
rovně
v
přímém
směru.
Postavte
skútr
na
stojan,
zatižte
zadní
část
tak,
aby
bylo
přední
kolo
ve
vzduchu
a
zkuste
s
řidítky
lehce
pohnout
z
jedné
strany
na
druhou.
Musí
chodit
úplně
volně.
Pokud
se
v
jednom
místě
zadrhávají,
nebo
ještě
hůř
zůstanou
stát,
je
na
vině
100%
ložisko
krku.
To
může
být
buď
jen
opotřebené,
nebo
deformované
v
důsledku
nehody.
Pokud
skútr
netáhne
do
stran,
bude
se
jednat
nejspíš
jen
o
opotřebení.
Na
odcházející
ložisko
krku
nejčastěji
trpí
starší
modely
skútry
Piaggio
Beverly.
Uložení
motoru
Skútr
na
silnici
“plave”
-
nejede
rovně.
Postavte
jej
na
hlavní
stojan
a
zkuste
zamlít
motorem,
a
to
nejen
do
stran,
ale
i
do
zkrutu.
Buď
se
bude
hýbat
i
s
celým
skútrem,
což
je
v
pořádku,
nebo
rám
bude
v
klidu
a
motor
bude
chodit
o
několik
centimetrů
do
stran,
většinou
je
i
vidět,
že
je
v
uložení
volný.
Toto
je
časté
například
u
skútrů
s
Piaggio
motory,
kde
oprava
vyjde
okolo
2-3tis
Kč
vč.
práce.
Pak tu máme ještě pár zádrhelů, které můžou lézt do peněz. Ale vy je můžete a nemusíte poznat. Celkem efektivně v tomto pomůže předkupní prohlídka, kdy je možné otevřít variátor. Tu děláme u nás v servise. Pokud se kupuje skútr, kde je vše výše zmíněné v pořádku, je celkem malá pravděpodobnost fatálního problému s motorem. Rozhodně bych po prodejci nepožadoval sundání na místě krytu variátoru atd. Stejně byste bez zkušeností moc nepoznali. Zde jsou projevy jednotlivých možných problémů:
Klepání
motoru
Klepavý
zvuk
poznáte
při
troše
zkušeností
i
uchem.
Motor
nejde
tiše
a
je
cítit
při
běhu
kovové
klepání
z
přední
strany
u
variátoru
nebo
od
strany
zapalování.
Utíkejte
pryč
ať
je
cena
jakkoliv
lákavá.
Hlavně
u
čtyřtaktů
se
jedná
o
velmi
drahé
opravy,
u
Piaggio
motorů
mnohdy
i
neopravitelné
závady.
Poškozené
mohou
být
vačka
a
vahadla,
nebo
pak
kliková
hřídel
či
ložiska
na
klice.
Cinkání
od
spojky
Na
volnoběh
slyšet
cinkání
ze
zadní
strany
variátorové
skříně
jakoby
u
kola.
Často
jde
pouze
o
uvolněný
krycí
plech
spojky.
Tento
zvuk
zmizí
při
zvýšení
otáček,
nebo
po
rozjezdu.
Nejedná
se
většinou
o
drahou
opravu
(krycí
plech
se
dá
přibodovat
svařečkou)
a
není
třeba
se
tohoto
projevu
příliš
bát.
Určitě
to
ale
bude
třeba
vyřešit.
POZOR
-
nesplést
s
klepáním
motoru
viz
výše.
Hluk
při
rozjezdu
Skřípavé
nebo
chrastivé
zvuky
při
rozjezdu
ukazují
na
opotřebenou
spojku
a
spojkový
zvon.
Podle
typu
skútru
může
být
oprava
nákladnější,
na
ty
běžné
jsou
ale
dostupné
použité
díly
v
dobrém
stavu.
Opotřebovaná
spojka
se
většinou
objevuje
až
po
překročení
hranice
40-50
tisíc
km.
Ceny
najdete
na
eshopu.
Jsou
zde
dvě
výjimka,
a
to
Honda
Silver
Wing
a
S-wing
400,
které
pískají
při
rozjezdu
standardně
a
není
třeba
se
ničeho
bát.
Prudký
pokles
otáček
Pokud
najednou
při
akceleraci
poklesnou
znatelně
otáčky
a
dojde
ke
zhoršení
zrychlení,
může
to
mít
několik
příčin.
Tou
levnější
jsou
pouze
sjeté
válečky,
ale
nebývá
až
tak
častá.
Většinou
jde
spíš
o
vymačkaný
variátor
(podle
typu
skútru
2-6
tisíc
Kč,
vice
u
konkrétního
typu
na
eshopu).
Nebo
ještě
hůř
vadná
zadní
řemenice,
což
může
být
u
některých
typů
velmi
drahý
špás
(jmenujme
například
Yamaha
T-max,
Honda
Silver
Wing
atd.).
Tyto
projevy
jsou
opět
běžné
u
skútrů
s
vyšším
nájezdem
přes
40-60tis
km.
Pozor
na
to!
Pískavý
zvuk
od
převodů
Většinou
se
projevuje
při
jízdě
nad
50
km/h,
kdy
je
slyšet
pískání
od
zadního
kola.
V
lepším
případě
ložisko,
což
se
ale
často
nestává.
V
tom
horším
a
častějším,
buď
semleté
zuby,
nebo
vymleté
uložení
ložiska
v
karteru.
Jedná
se
o
velmi
drahé
opravy
od
5
tisíc
výše.
Například
u
Hondy
Silver
Wing
se
dostanete
klidně
k
15
tisícům
Kč.
Předtím
než
takový
skútr
koupíte,
nechte
si
stav
převodů
důkladně
prověři.
Zvýšený
pískavý
hluk
od
převodů
je
celkem
normální
u
starších
padesátek
Piaggio
(NRG,
ZIP,
Typhoon),
ale
také
u
skútrů,
kde
byly
měněny
převody
za
delší,
což
můžou
být
i
předělané
motory
Piaggio
ze
125
na
200ccm.
Každopádně,
na
tohle
velký
pozor.
Kontrolka
check
engine
u
motoru
se
vstřikováním
Časté
u
skútrů
Peugeot
(Jet
Force,
Satelis).
Dejte
si
velký
pozor
a
trvejte
na
odstranění
závady
před
koupí.
Zvláště
u
Peugeotu
nevěstí
check
kontrolka
nic
dobrého.
Můžou
nastat
problémy
se
startováním,
zdecháním
na
volnoběh
atd.
Někdy
jde
o
rozsáhlé
a
drahé
opravy.
Naopak
u
skútrů
Piaggio
400-500
se
většinou,
podotýkám
většinou,
nejedná
o
nic
dramatického.
Na
vině
bývá
špatná
baterie
(napětí
v
pořádku
ale
kapacita
je
nízká),
případně
pomůže
reset
škrtící
klapky
a
nová
kalibrace
(otázka
ceny
do
1000Kč).
Co
můžete
zkusit
je
připojit
skútr
na
zdravou
baterii,
dost
možná
kontrolka
zhasne,
pokud
ne,
tak
pryč
od
toho.
Dobíjení
Taktéž
můžete
koupit
skútr,
který
nedobíjí.
To
většinou
nejde
na
první
pohled
poznat,
museli
byste
změřit
napětí
na
akumulátoru
při
nastartovaném
motoru.
To
by
mělo
být
cca
13V
na
volnoběh
a
maximálně
14,5V
v
otáčkách.
Zde
bych
předpokládal
poctivost
prodejce
a
věřil,
že
skútr
bude
v
pořádku.
Jednalo
by
se
totiž
o
klasickou
skrytou
závadu,
prodejce
to
možná
ani
nemusí
vědět.
Pokud
skútr
nedobíjí
nebo
dobíjí
málo,
na
vině
bývá
nejčastěji
regulátor
napětí,
v
horším
případě
i
zapalování.
Ceny
jsou
různé
podle
typu
skútru
a
najdete
je
u
nás
na
eshopu.
SR
-
do
roku
2001
–
nejvyskytovanější
model
od
Aprilie,
vzhledově
stálce
celkem
atraktivní
i
přes
vysoký
věk.
Vyráběl
se
vzduchem
i
vodou
chlazený,
obě
verze
jsou
v
pohodě.
Skútry
po
něhodě
trpí
na
nestabilitu,
ta
se
pozná
zvláště
podle
přední
vidlice,
kdy
má
tendenci
uhýbat
do
stran,
nebo
se
kroutit
při
brždění.
Často
také
odchází
zadní
tlumič,
který
ale
není
nijak
nákladnou
položkou.
Jako
první
skútr
se
vyráběl
také
se
vstřikováním.
Rychloměru
u
SR
příliš
nevěřte,
rád
si
přidává,
mnohdy
i
20%
k
reálné
rychlosti.
Dvoutaknímu
modelu
SR
125
se
doporučujeme
kvůli
nespolehlivosti
a
vysoké
spotřebě
obloukem
vyhnout.
SR
Ditech
VAROVÁNÍ:
Pokud
Ditech
funguje,
je
celkem
fajn,
ovšem
nikdy
to
netrvá
dlouho.
Tomuto
skútru
se
vyhněte
obloukem.
Ve
chvíli
kdy
začne
stávkovat
jej
nedá
nikdo
dohromady
a
můžete
jej
maximálně
rozprodat
na
díly.
Ditechy
vůbec
nebereme
na
servis.
Stejně
tak
se
vyhněte
i
SR
z
roku
2001-2003
s
Morini
motorem
a
karburátorem.
Též
se
nejedná
o
zdařilou
motorizaci,
navíc
jsou
již
některé
díly
uplně
nedostupné.
SR
Factory
–
nástupce
populární
SR,
osazen
motorem
Piaggio.
Karburátorová
verze
je
naprosto
bez
problémů,
stříkačkám
se
raději
vyhněte.
Není
to
sice
takový
průšvih
jako
u
předchozího
Ditechu,
nicméně
pokud
motor
začne
stávkovat,
bude
problém
najít
někoho
kdo
jej
opraví.
U
nás
nebereme
dvoutaktní
stříkačky
na
servis.
SR
Max
–
skútr
s
velice
líbivým
a
agresivním
designem,
osazen
kvalitním
motorem
Piaggio
v
objemu
125
a
300ccm.
15
palcové
přední
a
14
palcové
zadní
kolo
napomáhá
k
výborným
jízdním
vlastnostem
skútru,
společně
s
výkoným
motorem
nabízí
sportovní
jízdu,
která
se
stane
tou
pravou
zábavou.
Sport
City
–
ocení
každý,
pro
kterého
představuje
skútr
každodenní
dopravní
prostředek.
Výráběn
v
objemech
125-200-250-300ccm
vždy
s
Piaggio
motory.
Velikost
a
váha
skútru
jsou
malé
a
přispívají
k
výborné
manipulaci.
Rally
–
velmi
bytelný
skútr,
netrpí
na
žádné
neduhy
a
snese
i
opravdu
tvrdé
zacházení,
horší
je
to
ale
s
dostupností
náhradních
dílů,
některé
se
už
nevyrábí
a
bývá
je
problém
sehnat.
Leonardo
125-150
VAROVÁNÍ:
patří
mezi
nejlevnější
ojeté
maxiskútry,
osazen
je
nepříliš
spolehlivým
motorem
Rotax,
náhradní
díly
na
tento
motor
jsou
extrémně
drahé.
Stejně
jako
SR,
bourané
modely
trpí
nestabilitou
přední
vidlice.
Tomuto
typu
se
určitě
vyhněte.
Atlantic
500
–
velký
cestovní
skútr,
vhodný
pro
delší
cesty.
Komfortní
jízda
ve
dvou
a
velký
uložný
prostor
najdete
právě
u
tohoto
skútru.
Některé
modely
trápí
problémy
s
elektroinstalací,
odchází
regulátory
a
tachometry.
Atlantic
Sprint
–
novější
model
Atlanticu
sází
místo
pohodlí
na
sportovní
image.
V
zatáčkách
vás
potěší
jistý
podvozek,
o
co
ale
oproti
předchozí
generaci
přišel
je
pohodlí,
které
je
stále
na
dobré
úrovni,
pověsti
pojízdného
křesla
ale
už
nové
modely
nedostojí.
SRV
850
–
nejvýkonější
sportovní
skútr
od
Aprilie,
představen
jako
novinka
v
roce
2012.
Lze
koupit
ve
verzi
s
brzdovým
systémem
ABS.
Kvůli
vysoké
hmotnosti
se
necítí
v
zatáčkách
uplně
nejlépe,
ale
pokud
jezdíte
často
přivaděče
a
dálnice
budete
velmi
spokojeni.
Více na stránce Skútry Aprilia.
Popcorn/Oliver
-
na
pohled
designově
zdařilé
skútry.
Co
na
obrázku
není
vidět
je
nepřirozený
posez
jezdce
s
nohami
na
vysoké
podlaze,
kde
při
jízdě
dochází
ke
kontaktu
blinkrů
s
koleny.
Tyto
skútry
trpí
rozdílnou
kvalitou
zpracování,
časté
jsou
zvlněné
kotouče,
při
horším
zacházení
brzy
odchází
brýle
přední
vidlice,
problémy
bývají
s
přední
kotoučovou
brzdou.
Je
také
třeba
zminit
extrémně
optimistický
tachometr,
který
ukazuje
80km/h
i
když
reálně
jedete
55-60km/h.
Aragon
50
-
skútr
s
velice
líbivým
designem.
Co
se
týče
spolehlivosti
a
zpracování
je
stejné
jako
o
modelů
Popcorn
a
Oliver.
Aragon
125
-
skútr
s
velice
líbivým
designem.
Motor
GY6
není
kdovíjaký
sprinter,
nepatří
ani
k
nejspolehlivějším.
Na
základní
dopravu
na
krátké
vzdálenosti
stačí,
více
ale
od
něj
nečekejte.
Více na stránce Skútry CPI.
Hunter/Manhattan
–
osazen
vzduchem
chlazeným
motorem
Derbi,
téměř
u
všech
modelů
odchází
velmi
brzy
variátor,
který
je
třeba
vyměnit
za
Malossi
a
také
trpí
na
ucpávání
výfuku.
Motor
jako
celek
nepatří
mezi
špičku
a
to
jak
výkonem,
tak
spolehlivostí.
Predator
–
velmi
podařený
skútr,
dobrá
konstrukce.
Do
roku
2003
s
Derbi
motorem,
i
zde
odcházhí
variátory
a
často
se
ucpávají
výfuky,
s
motorem
vážnější
problémy
nejsou.
Pozdější
verze
se
vyráběla
s
motorem
Piaggio
od
roku
2003
pod
názvem
GP1.
Atlantis
–
nástupce
modelu
Hunter
s
jednoduchým
designem
má
skvělé
brzdy
a
zvláště
s
Piaggio
motorem
může
být
dobrým
služebníkem
za
výbornou
cenu.
Při
výběru
se
zaměrte
na
kusy
vyrobené
po
roce
2003,
předchozí
totiž
měly
ne
přilíš
spolehlivé
motory
Derbi,
na
které
je
navíc
problém
sehnat
náhradní
díly.
GP1
125/250
–
sportovní
skútr
od
Derbi
zaujme
na
první
pohled
svým
agresivním
vzhledem.
Osazen
kvalitním
a
výkonem
motorem
Piaggio.
Občas
praská
nádrž
a
je
velmi
těžko
sehnatelná.
Rambla
125/250
–
skútr
s
velkými
koly
a
Piaggio
motorem
vhodný
pro
každodenní
jízdu.
Překvapí
pohodlným
podvozkem
a
brilantními
brzdami.
Více na stránce Skútry Derbi.
Italská značka s dlouholetou tradicí, která používá do svých skútrů motory Piaggio. S náhradními díly není problém. U značky Gilera nenajdete skútry s vážnějšími nedostatky.
StalkerVíce na stránce Skútry Gilera .
Japonská značka Honda používá ve svým skútrech motory vlastní výroby vysoké kvality a vynikající životnosti. Dodávka náhradních dílů je bezproblémová, ale překvapí vyšší cenou originálních dílů.
Více na stránce Skútry Honda .
Díly jsou vyráběné v Číně a následně smontovány v Maďarsku. Skútry mají kolísavou kvalitu, dá se narazit na dobré i špatné kusy. S náhradními díly nebývá vážnější problém, ale někdy se můžete setkat s delší dodací lhůtou.
Hurricane
-
základní
model
láká
na
svou
nízkou
cenu.
Bohužel,
zde
je
tím
vykoupena
kvalita
a
Hurricane
nebývá
příliš
dobrou
volbou.
Odchází
hlavní
stojan,
nosič
zavazadel,
přední
vidlice
jsou
poddimenzované,
praskají
plasty,
které
jsou
bohužel
nesvařitelné.
Určitě
je
ale
kvalitnější
než
čtyřtaktní
čínské
padesátky.
Tento
skútr
je
vhodný
pouze
pro
jezdce
s
minimálními
nároky
a
i
těm
bychom
doporučili
se
poohlédnout
jinde.
Focus/Matrix
-
na
pohled
designově
zdařilé
skútry.
Co
na
obrázku
není
vidět
je
nepřirozený
posez
jezdce
z
nohama
na
vysoké
podlaze,
kde
při
jízdě
dochází
ke
kontaktu
blinkrů
s
koleny.
Tyto
skútry
trpí
rozdílnou
kvalitou
zpracování,
časté
jsou
zvlněné
kotouče,
při
horším
zacházení
brzy
odchází
brýle
přední
vidlice,
problémy
bývají
s
přední
kotoučovou
brzdou.
Je
také
třeba
zminit
extrémně
optimistický
tachometr,
který
ukazuje
80km/h
i
když
reálně
jedete
55-60km/h.
Arn
125
-
Designová
kopie
Hondy
X8R
má
osazený
poměrně
atypický
čínský
motor
153QMI.
Dílů
je
na
tento
motor
poměrně
málo,
ovšem
vše
se
dá
sehnat
i
v
originále,
kde
je
to
ale
vykoupeno
poměrně
vysokou
cenou.
Pokud
o
něm
uvažujete,
bude
lepší
se
poohlédnout
jinde.
Matrix/F-act/Hacker
125
atd...
-
Klasické
čínské
skútry
s
motory
GY6,
který
není
kdovíjaký
sprinter,
nepatří
ani
k
nejspolehlivějším.
Na
základní
dopravu
na
krátké
vzdálenosti
stačí,
více
ale
od
něj
nečekejte.
Více na stránce Skútry Keeway .
Zoom
4T
-
základní
a
nejlevnější
model
Zoom
je
tím
nejhorším
co
si
můžete
pořídit.
Většina
věcí
dle
zkušeností
majitelů
odchází
do
6
tisíc
km
a
to
i
tak
závažné
díly,
jako
rozvodový
řetěz,
či
vačková
hřídel.
Pověstné
jsou
slabé
brzdy
a
praskající
plasty.
Pokud
můžete,
tomuto
skútru
se
obloukem
vyhněte,
i
pokud
hledáte
nenáročné
přibližovadlo
na
chatu.
Zoom2
/
XOR
-
na
pohled
designově
zdařilé
skútry.
Co
na
obrázku
není
vidět
je
nepřirozený
posez
jezdce
z
nohami
na
vysoké
podlaze,
kde
při
jízdě
dochází
ke
kontaktu
blinkrů
s
koleny.
Tyto
skútry
trpí
rozdílnou
kvalitou
zpracování,
časté
jsou
zvlněné
kotouče,
při
horším
zacházení
brzy
odchází
brýle
přední
vidlice,
problémy
bývají
s
přední
kotoučovou
brzdou.
Je
také
třeba
zminit
extrémně
optimistický
tachometr,
který
ukazuje
80km/h
i
když
reálně
jedete
55-60km/h.
Kvalita
zpracování
je
o
stupeň
horší
než
u
skútrů
CPI/Keeway.
XOR
/
Viking
125
apod
-
Klasické
čínské
skútry
s
motory
GY6,
který
není
kdovíjaký
sprinter,
nepatří
ani
k
nejspolehlivějším.
Na
základní
dopravu
na
krátké
vzdálenosti
stačí,
více
ale
od
něj
nečekejte.
Stopětadvacítky
Kentoya
velmi
často
trpí
na
problémy
s
brzdami,
i
u
zánovních
skútrů
bývá
často
vadný
třmen
nebo
křivé
kotouče.
Pozor
na
to.
Více na stránce Skútry Kentoya .
Italská značka s dlouhou tradicí ve výrobě skútrů, nejčastěji používá motory Minarelli. V roce 2012 značka vyhlásila bankrot a nějakou dobu nešlo na tyto skútry nic sehnat. Od roku 2016 lze opět díly objednávat, tedy skútry se dají dále v pohodě provozovat.
Více na stránce Skútry Malaguti .
Nejstarší italský výrobce skútrů používá vlastní motory a je hlavní značkou koncernu Piaggio, pod který spadají značky Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa. Nemá v nabídce modely, které by byly vyloženě špatné. Dostupnost náhradních dílů je bez problémů.
Zip - nejmenší model poslouží jako základní přibližovadlo. V kapalinou chlazené verzi SP se může stát i ostrou závodní hračkou.Více na stránce Skútry Piaggio .
Japonská značka Suzuki používá do svých skútrů převážně motory Morini. S náhradními díly nebývá problém, ale mnohdy nepotěší jejich vysoké ceny.
KatanaVíce na stránce Skútry Suzuki .
Yamaha vyrábí své skútry ve Francii v továrně MBK. Pod touto značkou se také prodávají na francouzském a občas i na italském trhu. Osazeny jsou motory Minarelli. S náhradními díly není problém.
JogVíce na stránce Skútry Yamaha .
Často slýcháváme otázku “tak který skútr si mám koupit?” Na tu neexistuje jednoznačná odpověď, protože každý zákazník má jiné preference. Přesto, abychom Vám usnadnili výběr, vybrali jsme z každé objemové kategorie 5 nejoblíbenějších skútrů se kterými rozhodně neuděláte chybu a které patří ve své konkurenci ke špičce.
TOP 50ccmDoufáme, že vám tento článek bude přínosem. Účelem bylo nestranně zde sdělit zkušenosti s koupí skútrů. Nezapomeňte ihned po koupi na servisní prohlídku.
Nyní
už
víte
do
čeho
půjdete,
kolik
na
to
máte
a
nezbývá
nic
jiného
než
vyrazit
a
dobře
nakoupit.
Ať
už
si
vyberete
jakkoliv,
budeme
se
těšit
na
Vaši
návštěvu
našeho
eshopu,
či
servisu
.
Ať
to
valí!