V tomto článku se budeme věnovat jedinému cíli: jak zvýšit výkon, jaké komponenty použít a shrneme výhody a nevýhody jednotlivých řešení.
Vaše ladění by mělo především začít tím, že si ujasníte, kolik výkonu z Vašeho skútru chcete dostat. Není to ovšem jediné kritérium. Pro zvolení správného postupu a součástek je nutné mít jasno v tom, jak má váš skútr sloužit. Pro 100kilového jezdce, který potřebuje více výkonu do kopce a chce přitom každý den dojet do práce za přijatelnou spotřebu nebude souhrn dílů stejný jako pro člověka, který chce ze svého přibližovadla udělat rychlou a zběsilou sekačku.
Postup pro osazování skútru tuningovými díly najdete v sekci tipy na tuning u výběru Vašeho skútru. Tento text pak berte jako bližší vysvětlení k doporučovaným součástkám.
Začněme s vysvětlením 2 základních pojmů: výkon a kroutící moment. Kroutící moment je hodnota, na kterou se totiž u tuningu často zapomíná, ale právě pro běžné ježdění je to naprosto klíčová veličina. Ideální stav je, pokud jej dosahujeme ve středních otáčkách, subjektivně pak cítíme “zátah” při přidání plynu a především velmi dobré hodnoty při jízdě ve dvou nebo do kopce. Naproti tomu výkon ve vysokých otáčkách znamená nutnost držet motor neustále pod krkem, což mnoha lidem nemusí úplně vyhovovat. Dalším aspektem je konstrukce motoru Vašeho skútru. Jsou totiž motory, které vysloveně nemají rády vysoké otáčky (např. Peugeot), zde je naprosto zbytečné osazovat motor díly, které jeho charakteristika nedokáže využít.
Tím se dostávám k prvnímu zásadnímu rozhodnutí: Výběr výfuku. Na výběr jsou 2 varianty: Laděný výfuk a tzv. Street výfuky. Právě laděný výfuk přinese o něco vyšší výkon, vybere si ale daň v podobě snížení kroutícího momentu. Jeho další nevýhodou je hlučnost. Naproti tomu street výfuk je optimalizován pro tah ve středních otáčkách a pustí motor také o něco výše než výfuk sériový. Výkonové špičky jako u laděného výfuku s ním ale nedosáhneme. Pro běžné ježdění je ale mnohem lepší volbou než klasický laďák.
Jak má můj skútr jezdit?
Street výfukpro:
|
|
Laděný výfukpro:
|
Nyní už máte jasno, co váš skútr má umět a jak jej budete používat. Proto začněme se skladbou součástek. Základem u obou variant je výměna variátoru. Často slýchám otázky, jak může tuningový variátor zvýšit výkon, když má stejný průměr jako originální. Trik je v jiném sklonu stoupání válečků, které se pohybují po jiné dráze a dokáži pak lépe reagovat na přidání plynu.
Rozdíl
vysvětlím
na
jednoduchém
příkladu:
Představte
si,
že
máte
2
auta
se
stejným
motorem,
ale
jinou
převodovkou.
První
má
4
rychlosti,
druhé
6.
Pokud
chcete
se
4-rychlostním
dosáhnout
stejné
dynamiky,
budete
se
potýkat
s
tím,
že
po
zařazení
vyšší
rychlosti
vám
spadnou
otáčky
příliš
nízko
a
motor
tak
nebude
schopen
pružně
reagovat.
Naproti
tomu
v
6-rychlostním
voze
si
stále
držíte
optimální
otáčky
a
při
sešlápnutí
plynu
auto
okamžitě
vyrazí
vpřed.
U
variátoru
je
to
podobné.
Dobrý
variátor
je
stále
připraven
k
akci
a
na
každé
přidání
plynu
musí
reagovat
okamžitým
zvýšením
otáček.
Tím
odlehčí
motoru
a
skútr
vyrazí
razantně
kupředu.
Další
neduhy,
které
modifikované
variátory
řeší
jsou
kolísání
otáček
při
zrychlování
(zejména
motory
Derbi)
a
odstranění
slábnutí
do
kopce.
Špičkou
v
oboru
jsou
variátory
Multivar
od
Malossi,
které
bývají
dodávány
i
s
kontrastní
pružinou
a
optimálními
válečky.
V
některých
případech
je
pro
nový
variátor
nutné
doladit
moment
otevření
spojky,
toho
docílíme
výměnou
pružinek
za
tvrdší.
Některé
sportovní
variátory
se
na
rozjezd
otevírají
příliš
brzy
a
proto
je
nutné
dokoupit
sportovní
spojku,
která
nám
zajistí
rozjezd
v
optimálních
otáčkách.
Při výměně výfuku je nutné optimalizovat hmotnost válečků variátoru, proto doporučuji, pokud je to ve Vašich možnostech, měnit tyto dva díly zároveň. Ušetří se tím dvojí práce při nastavování variátoru. U street výfuků je nastavení o hodně jednodušší, díky tomu že pracují v širším rozsahu otáček, v některých případech dokonce ani není třeba válečky měnit. U laděného výfuku je nutné jít obvykle až na polovinu hmotnosti sériových válečků. POZOR! Při jakékoliv výměně výfuku za výkonnější je třeba přetryskovat karburátor, u streetu většinou o 2 čísla nahoru, u laděných výfuků i více.
Pokud jste se dostali až sem, jste v momentu, kdy jste ze své padesátky dostali maximum. Skútr jezdí na sériovém válci s původním karburátorem, díky variátoru a výfuku však dokážete plně využít jeho potenciál, zůstává vysoká životnost (v podstatě totožná se sériovým motorem) a nízká spotřeba.
V dalším textu pokročíme dále a vybereme vhodný válec..
Jednoznačná cesta k vyššímu výkonu je zvýšení objemu motoru. Zde, stejně jako u výfuku máme na výběr ze 2 možností: Litinový, nebo hliníkový NiSi válec. Rozdíl je podobný jako u výfuků:
Litinový válecpro:
|
|
Hliníkový válec s nikasilovou vložkoupro:
|
Z
uvedených
faktů
vyplývá,
co
dokáže
který
válec
nabídnout.
Je
jasné,
že
pokud
jste
zvolili
cestu
maximálního
výkonu,
zvolíte
nikasil.
Pro
většinu
uživatelů
ale
bude
litinový
válec
jednoznačně
lepší
volbou.
Před
montáží
také
přihlédněte
k
tomu,
v
jakém
stavu
je
Vaše
kliková
hřídel.
U
nikasilu
je
vždy
vhodné
vyměnit
klikovou
hřídel
a
ložiska
za
sportovní.
Litinový
válec
neklade
takové
nároky
na
stav
klikové
hřídele,
nicméně
i
zde
vše
musí
být
v
perfektním
stavu,
pokud
mají
ložiska
na
klice
vůli,
nemá
cenu
motor
osazovat
novým
válcem.
Životnost
upravovaných
motorů
je
častou
otázkou,
vše
záleží
na
stavu
a
použítých
komponentech.
S
NiSi
válcem
motor
vydrží
bez
problémů
kolem
10
tis.
km,
pak
je
většinou
třeba
vyměnit
ložiska
na
klice,
či
pístní
kroužky.
U
litinových
válců
je
díky
nižšímu
výkonu
zachována
vyšší
životnost
a
jsou
i
případy,
kdy
skútr
bez
zásahu
najezdí
30
tisíc
km.
Vybraný válec a s ním i koně navíc musíme správně nakrmit. O to se postará karburátor. U litinového válce můžeme použít i sériový 12mm, musíme jej však správně přetryskovat. Samozřejmě takový postup není ideální a lepší volbou je osadit skútr karburátorem 17,5, maximálně však 19mm. U nikasilového válce, kde jsou vysoké požadavky na výkon je 19mm karburátor nutností, sáhnout můžeme i po 21-22mm karburátoru. Bude také nutné zvětšit otvor v air-boxu, aby šlo do karburátoru více vzduchu. Současně s karburátorem doporučuji i výměnu klapkového bloku. Originální plechové klapky totiž občas prasknou a úlomek pak může nadělat v motoru pěknou paseku, při osazení karbonovými klapkami toto nebezpečí nehrozí a zlepší se plnění motoru.
Pokud se vše podařilo naladit a nastavit, užíváte si bleskových startů z křižovatek a dobré maximální rychlosti, obvykle až kolem 100km/h. Váš motor má nyní velmi slušný potenciál, proto si můžete dovolit využít jej naplno a zvýšit tak maximální rychlost výměnou převodů. Skútr tak při stejných otáčkách bude dosahovat vyšší rychlosti, což se hodí zejména lidem, kteří jezdí delší cesty. Pro městský provoz, jízdy ve dvou a kopcovitý terén delší převod nedoporučuji. U sestavy s litinovým válcem můžete jít s převodem o 10% výše, u silnějších verzí můžeme jít na 15-20%.
Věřím že pokud jste se pročetli až sem, máte o tuningu jasnou představu. Projděte si náš eshop, zvažte pro a proti a pusťte se do toho! Ladění skútru není jen o užitku, ale taky o zábavě a pocitu dobře vykonané práce, pokud se dílo podaří. Tak ať to valí!