Tipy na tuning (motor Minarelli horizontální)

Velmi spolehlivé motory Minarelli s horizontálním válcem jsou oblíbené pro svoji jednoduchost a vysoký výkon. Častým problémem je zde nepříjemné skřípání při startování, stačí ale vyměnit volnoběžku a starty budou opět probíhat v tichosti a pohodě. V sériovém provedení najezdí běžně bez větších investic přes 40 tisíc kilometrů.

Motor má také velký potenciál k úpravám. Můžete si vybrat, jakou cestou tuningu se pustíte, může být dokonalým služebníkem, nebo i ostrou hračkou pro velké kluky a holky. S otáčkami nemá problém, proto si můžete dovolit sáhnout i po lepším než základním výfuku, více peněz zde opravu přinese vyšší výkon. Jako ideální se jeví vyšší řada sportovních výfuků, například Stage6 PRO, ale i levnější varianty jako LeoVince TT přinesou slušné zvýšení výkonu. Další naprosto nezbytnou investicí bude variátor, sériový totiž tento motor poměrně dost omezuje v maximální rychlosti a vhodným variátorem ji můžete navýšit až o 10km/h. Zde nemůžete šlápnout vedle s Malossi Multivar, doporučit lze při přestavbě na 70ccm také větší karburátor, např. DellOrto 19mm Nezapomeňte také na výměnu klapek, výkon sice nezvýšíte, ale můžete předejít ulomení kousku standardních plechových membránových lístků, které si občas udělají výlet až do válce, kde dokáží udělat slušnou paseku.

Tyto díly udělají z Vaší padesátky svižného (cca 90km/h) služebníka s vysokou spolehlivostí. Až se rozhodnete jít do sedmdesátky, zvažte si jaký válec, použít můžete litinu i nikasil, více se dočtete v článku o tuningu dvoutatkních motorů.

Chlazení
Vzduchem
Druh motoru
2-takt
Pneu přední
130/60-13 (60 P)
Tlak pneu přední
1.9 Bar
Pneu zadní
130/60-13 (60 P)
Tlak pneu zadní
2.1 Bar
Válečky
15x12 - 6.5 gr
Baterie
YB4L-B
Olej motorový
2t
Olej převodový
75W90
Objem převodového oleje
0.11 l
Olej do kluzáku vidlice
5W
Objem oleje do kluzáku vidlice
103 / 103 ml
speed_front
60
load_front
P
pressure_front
1.9
speed_rear
60
load_rear
P
pressure_rear
2.1