Výměna válečků krok za krokem

Jak vyměnit válečky, vodítka variátoru a řemen

Zde Vám krok za krokem ukážeme, jak si vyměnit válečky ve variátoru. Není na tom nic složitého, jen je třeba se držet uvedeného postupu a na nic nezapomenout. Popisky jsou vždy uvedeny nad fotkou. Při montáži doporučujeme všechny díly vyčistit a odmastit, např. technickým benzinem. Ukázka je provedena na skútru Malagutti F-12 Phantom. Principielně je to na všech dvoutaktních skútrech stejné, jen někde je třeba před odstraněním krytu variátoru ještě odšroubovat vzduchový filtr, ale to určitě poznáte... Teď už vzhůru do práce:

POZOR! Tento postup je vhodný pouze pro dvoutaktní motory s karburátorem, na čtyřtaktech a u vstřikovacích motorů musíte místo piston stopperu použít buď blokovací klíč, nebo vzduchovou pistoli.

1) Prohlédněte si variátor a najděte všechny šrouby, které drží kryt variátoru. Startovací páka většinou není třeba povolovat.
2) Povolujte postupně všechny šrouby z bodu 1. Nezapomeňte si rozdělit delší a kratší šrouby, abyste je dali při montáži zpět správně.
3) Chytněte víko variátoru a oběma rukama ho opatrně oddělejte.
4) Pokud najdete těsnění, opatrně jej odstraňte.
5) Nyní máte před sebou kompletní variátor. Abychom ho povolili, je třeba zajistit motor proti otáčení. Ukážeme si metodu s použitím piston stopperu.
6) Dostaneme se do prostoru, kde je umístěn válec.
7) Sundejte fajku svíčky a svíčku povolte. V našem případě je lepší přístup zespodu, než-li dírou shora.
8) Zkontrolujte stav svíčky. Tato už má svoje za sebou.
9) Místo svíčky našroubujte PISTON STOPPER
10) Opatrně s variátorem točte, než píst dosedne na piston stopper. Pak povolte hlavní šroub.
11) Součástky, které sundáváte si uchovejte ve správném pořadí! Vyhnete se pak nejasnostem při skládání zpět.
12) Po sundání horní řemenice svlékněte z hřídele řemen a uchyťte ho stranou.
13) Zajistěte těleso variátoru ze zadní strany prstem a opatrně sundejte, pokud to přece jen nevyjde a válečky se rozsypou, vůbec nic se neděje.
14) Těleso (miska) variátoru s horním protikusem. Přítlačný talířek nesmí být otlačený a plochy, které jsou v kontaktu s válečky musí být dokonale rovné. Pokud tomu tak není, je třeba talířek vyměnit.
15) Zkontrolujte stav válečků. Ten na fotce je již nepoužitelný, je tedy třeba nahradit celou sadu.
16) Také nezapomeňte zkontrolovat stav vodítek variátoru.
17) Toto vodítko je vevnitř přiliš otlačené a dále nepoužitelné. Je nutné nahradit všechna vodítka novými. Pokud dojde k prodření vodítka, dostane se přítlačný talířek do kontatku s miskou a dojde k vydření vodících drah, pak je nutné vyměnit celý variátor za nový.
18) Opět chytněte těleso variátoru zezadu a navlečte na kliku tak, aby se vám válečky nerozsypaly.
19) Před nasazením horní polořemenice je nutné uvolnit řemen. Chytněte tedy řemenici spojky, zaberte směrem k sobě a zatlačte řemen na vnitřní průměr.
20) Řemenice spojky musí být roztažené na maximum, aby řemen měl v přední části dostatečnou vůli.
21) Tímto vznikla dostatečná vůle a můžete se pustit do dotažení přední polořemenice. Řemen se po nastartování upraví do sve polohy automaticky.
22) Dotáhněte matici na variátoru. Doporučujeme použít samojistnou matici, nebo zakápnout lepidlem Loctite na závity, dotahovací moment je u padesátek cca 40Nm, u větších dle doporučení výrobce.
23) Nezapomeňte vyjmout piston stopper, našroubovat svíčku a nasadit na ni fajku!
24) Přišroubujte víko variátoru
25) Můžete vyrazit!

Toto je návod informativního charakteru. Scootland nenese žádnou odpovědnost za škody způsobené nesprávným postupem. Pokud se na tuto opravu přece jen necítíte, můžete svůj skútr svěřit do našeho servisu.